دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / روشهای درمانی آلوپسی یا از دست دادن موها

روشهای درمانی آلوپسی یا از دست دادن موها

آلوپسي آره آتا: يك بيماري التهـابي مـزمن و شـكل شايعي از ريزش موي بدون اسكارگذاري و عـودكننـده است كه با درگيري فوليكول و گـاهي اوقـات نـاخنهـا همراه است. تظاهر اصـلي بيمـاري معمـولاً بـه صـورت شروع سـريع ريـزش مـو در يـك ناحيـه ي مـشخص و معمولا گرد ميباشد. شيوع در مردان و زنان به طور يكسان بـوده است. آلوپسي آره آتا در هر سني ميتواند هر ناحيه مـوداري را درگيـر كنـد امـا غالباً پوست سر درگير ميشود. از دست دادن مـو ممكن است به طور كامل برگشت پذير بوده باشد يا به حالـت مزمن تبديل شده يا منجر به از دست دادن كل موهاي سر و یا كل موهاي بدن شده است.

علت اصلي آلوپسي آره آتا مشخص نيست اما شواهد اخير نشان ميدهد كه آلوپسي آره آتا بيمـاري التهـابي مزمن فوليكول مو ميباشد. اسـتعداد ابـتلا بـه آلوپـسي آره آتــا چند عاملی بــوده امــا فاكتورهــاي محيطــي شروع كننده بيمـاري هـستند. التهـاب فوليكول مو با مكانيسم خودايمني و حضور عوامل محيطـي در افـراد مـستعد ژنتيكـي ميتواند زمينه ساز شروع بيماري باشند. متأسفانه در حال حاضر هيچ درمان قطعي براي آن وجود ندارد. تعدادي روشهاي درماني ممكـن است سبب رشد مو شوند اما هيچكدام نمــيتواننــد مســير بيمــاري را تغييــر دهنــد.

ريـزش مـو بـا مدت زمان كمتر از يكسال اتفـاق مـيافتـد. در انـواع شـديد بيمـاري ممكـن اسـت مقاومـت بـه تمـام روشهاي درماني وجود داشته باشد اما شكست درمـان در اين بيماران نميتواند ردكننده تأثير ايـن داروهـا در انواع ضعيف بيماري باشد. تصميم براي انتخاب يك درمان مناسب نسبت به درمانهاي ديگر به سن بيمار، وسعت از دست دادن مو (محدود يا شديد) و ترجيحات شخصي فرد بيمار بستگي دارد. خط اول در درمان اين بيماري استفاده از كورتيكواستروئيدهاي داخـل ضـايعه ميباشد.

کورتیکواستروئیدها، ماینوکسیدیل، کرم آنترالین از درمانهایی هستند که برای آلوپسی آره آتا مورد استفاده قرار میگیرد.
همچنین رژیم غذایی مناسب و مشاوره با پزشک پوست کمک کننده است. اگرچه همه این عوامل رشد مو را تحریک می‌کنند، اما از ریزش مو جلوگیری نمیکند.

کورتیکواستروئیدها

ماینوکسیدیل

استروژن مصرفی

در گذشته از استروژن برون زا برای درمان آلوپسی آندروژنتیک استفاده می شد. اکنون از این روش درمانی کمتر استفاده می شود، زیرا ماینوکسیدیل موثرتر است.

اينستاگرام دکتر سليماني

اسپیرونولاکتون

این دارو یک مهارکننده رقابت ضعیف در اتصال آندروژن به گیرنده های آندروژن است، همچنین باعث کاهش سنتز تستوسترون می شود. به همین دلایل، اسپیرونولاکتون به صورت خوراکی در درمان آلوپسی آندروژنتیک استفاده شده است.

فیناستراید

این دارو در مردان مبتلا به آلوپسی موثر است. با این حال، فیناستراید نباید در زنان در سنین باروری استفاده شود، زیرا مهار کننده های 5-الفا-ردوکتاز ممکن است باعث ناهنجاری های دستگاه تناسلی خارجی در جنین شود.

ترتینوئین (Retin-A)

درمان موضعی ترتینوئین به عنوان مکمل ماینوکسیدیل استفاده شده است.

آنترالین

درمان با آنترالین در بیماران با آلوپسی آره آتا بی خطر است.
اگر بیش از 50 درصد پوست سر درگیر باشد ، یک رژیم چند عاملی مناسب است.

تزریق کورتون

تزریق توسط یک متخصص انجام میشود که از یک سوزن ریز استفاده میشود.

قرص های کورتیزون

گاهی اوقات از قرص کورتیزون برای درمان ریزش مو شدید استفاده میشود اما خطراتی را دارد که باید قبل از مصرف با متخصص خود مشورت کنید.

روشهای درمانی آلوپسی

دیفن سیپرون چیست؟

دیفنیلسیکلوپروپنون به اختصار DCP یک آلژن است که بعنوان یک درمان موضعی برای بیماری آلوپسی آره آتا به شمار می آید که به شکل یک محلول است که بطری آن در شیشه های قهوه ای رنگ (شیشه های استون) موجود می باشد. اولین عوارضی که دیفن سیپرون دارد قرمزی پوست و خارش است که به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از مصرف ادامه دارد.
در برخی از بیماران ممکن است تورم ، خارش ، سوزش ، تاول شدید باشد و حتی شاید غیر قابل تحمل که در این مواقع پزشک دستور توقف ادامه درمان را می دهد.

سایر روشهای درمانی و مراقبت از مو (کاشت مو)

هنگامی که ریزش مو زیاد است، استفاده از تکنیکهای کاشت مو نتیجه دلپذیرتری را برای افراد فراهم می کند. در حال حاضر با پیشرفت انواع روشهای کاشت مو، بهترین روش برای درمان آلوپسی، کاشت مو میباشد.

مرکز پیوند موی بهین، یکی از بهترین کلینیک های کاشت مو در اصفهان است. در این مجموعه مجهز، کاشت ابرو و مو، ریش و سبیل با روشهای مختلف قابل انجام خواهد بود. نتایج کاشت مو در این مرکز به دلیل بکارگیری تجهیزات مدرن و بالا بودن سطح تجربه و دانش پزشک، رضایت بخش و مطلوب می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

لیزر درمانی برای درمان ریزش مو چیست؟

معرفی بهترین داروهای درمان ریزش مو

برخی از روشهای درمانی ریزش مو

فواید لیزر تراپی پس از کاشت مو و درمان ریزش مو

کربوکسی تراپی مو روش موثر درمان ریزش



نظرات کاربران درباره این مطلب :قانعی [ 1402-07-06 ]
سلام دکتر خسته نباشید من دچار آلوپسی شدم و ریزش موی سکه ایی روی سرم خیلی هست چند مدت از ماینوکسیدل استفاده کردم خوب بود ولی دوباره ریزش موهام برگشت میتونم از لیزر درمانی استفاده کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان کک و مک و لک پوست با لیزردرمان کک و مک و لک پوست با لیزر

لیزر کک و مک بهترین روش برای برداشتن یا از بین بردن کک و مک ها است چرا که لیزر مخصوص درمان کک‌ و مک کاملاً بی عارضه است. درمان با لیزر از پالس‌ های نور متمرکز و شدید برای هدف قرار دادن مناطق آسیب دیده پوست استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

برخی از روشهای درمانی ریزش موبرخی از روشهای درمانی ریزش مو

آلوپسی آندروژنتیک نوعی ریزش مو در زنان و مردان است. در مردان ، این وضعیت به عنوان طاسی الگوی مردانه نیز شناخته می‌شود. مو با الگویی کاملاً مشخص از بالای هر دو معبد از بین می رود. با گذشت زمان ، خط مو عقب می رود و یک شکل مشخص (M) را تشکیل می دهد ... ادامه مطلب

آیا کاشت ریش روی جای زخم صورت امکان پذیر است؟آیا کاشت ریش روی جای زخم صورت امکان پذیر است؟

کاشت مو روی جای زخم یا کاشت مو بر روی بافت اسکار امکان پذیر است. به منظور کاشت مو بر روی جای زخم، جراح، موهایی را که هنوز در فولیکول های آنها هستند پیوند می زند. این امر باعث می شود که موها در صورت تماس با رگ های خونی ریشه یابی و رشد مجدد خود را آغاز کنند. ... ادامه مطلب

بهترین سن برای کاشت ریش و سبیل چه سنی است؟بهترین سن برای کاشت ریش و سبیل چه سنی است؟

به طور کلی سن مناسب کاشت ریش و سبیل در مردان بعد از اتمام دوران بلوغ آنها می باشد که در هر فرد ممکن است متفاوت باشد که با معاینه و بررسی توسط پزشک مشخص می شود. سن 25 سالگی زمانی است که فرد از دوران بلوغ عبور کرده و حالت کلی ریش و سبیل خود را به دست آورده است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465