دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / داروهای موضعی برای درمان طاسی

داروهای موضعی برای درمان طاسی

تولید هورمون های آندروژنیک مانند دی‌هیدروتستوسترون از عواملی است که باعث طاسی الگوی مردانه می‌شود.

کلینیک بهین اصفهان یکی از مراکز تخصصی درمان ریزش مو به روشهای دارویی، لیزری و کاشت مو است که با سالها تجربه در این زمینه قادر به ارائه بهترین و موثرترین خدمات به مراجعین گرامی می‌باشد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن : 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دی هیدروتستوسترون

یک آندروژن (هورمون مردانه) است که بدن به طور طبیعی تولید می‌کند و یک محصول جانبی تستوسترون است، بدن مقدار کمی از تستوسترون ایجاد شده را به طور منظم به دی‌هیدروتستوسترون تبدیل می‌کند. دی‌هیدروتستوسترون در کودکی و بلوغ، هورمونی مهم برای کمک در شکل گیری ویژگی های مردان مانند موهای بدن، دستگاه تناسلی، فرم فک، صدا و سایر ویژگی های مردانه است. دی‌هیدروتستوسترون توسط آنزیم 5α--ردوکتاز تولید می‌شود. این آنزیم مسئول تبدیل تستوسترون در گردش خون به دی‌هیدروتستوسترون است. علاوه بر این کمک می‌کند دستگاه تناسلی مرد و خصوصیات جنسی ثانویه را در بلوغ تشکیل دهد.

هنگامی که دی‌هیدروتستوسترون به فولیکول های مو متصل شود، باعث کوچک شدن و ضعیف شدن فولیکول می شود و رشد مو را کند کرده و در نهایت تولید موهای جدید را متوقف می‌کند. برای برخی از مردان، دی‌هیدروتستوسترون مسئله مهمی نیست. آزادانه در بدن آنها گردش می کند بدون اینکه به هیچ وجه روی موهای آنها تأثیر بگذارد. با این حال، برخی از مردان به دی‌هیدروتستوسترون بسیار حساس هستند و متوجه ریزش مو می شوند. هرچه فولیکول های مو نسبت به دی‌هیدروتستوسترون حساس تر باشد، سریعتر متوجه نازک شدن و ریزش مو می شود. هورمون DHT ناگهانی بر روی فولیکول های مو اثر نمی کنند بلکه آغاز ریزش موهای سر، به مرور زمان اتفاق می افتد.

درمان طاسی با دارو

آلوپسی آندروژنیک

به ریزش مو در مردان جوان یا میانسال آندروژنیک آلوپسیا یا ریزش موی مردانه گفته می شود. امروزه مردان زیادی درگیر ریزش مو در جلو سر یا قسمتی از سر خود هستند. دلایل این نوع ریزش مو، متعدد است. پس از دوران بلوغ در پسران، معمولا موهای سر آنها کم کم نازک می شوند و فولیکول های مو مستعد ریزش در سنین بالا میشوند. البته با مراقبتهایی و تکنیک هایی تا حد زیادی جلوی ریزش موهای سر مردان گرفته شده است. استفاده از داروهای موضعی برای درمانهای ابتدایی ولی در مواردی که ریزش شدید باشد، از روش های کاشت مو و یا ترمیم مو جلوی آن گرفته میشود. تاکنون سه دلیل برای طاسی و ریزش موی مردانه شناسایی شده که عبارتند از:

سابقه خانوادگی (ژنتیک)

اگر یکی از اعضای خانواده (پدر یا مادر یا هر دو) سابقه ریزش مو داشته باشند، در دوره ای از زندگی، طاسی با الگوی مردانه را تجربه میکنند. ریزش مو در هر یک از خانواده های والدین، احتمال بیشتری داردکه شما دچار ریزش مو شوید. ژن ریزش مو به تنهایی به تنهایی دلیل ریزش شدید و طاسی نیست بلکه عوامل تاثیرگذار دیگر از جمله بالاتر رفتن سن و هورمون ها و بی توجهی به موها در این زمینه بسیار تاثیر گذار است و ژن زمینه ریزش بیشتر موها را فراهم میکند. در حال حاضر بهترین روش برای برطرف کردن مشکل کسانی که دارای این ژن هستند، روش های کاشت مو میباشد.

سن

هرچه موها بیشتر در معرض دی‌هیدروتستوسترون قرار بگیرد، احتمال ریزش مو بیشتر می شود. طاسی در مردان با ورود به 40 ، 50 و 60 سالگی بیشتر رخ می دهد. میزان تاثیرگذاری هورمون به داشتن ژن ریزش مو و سن فرد است. کسانی که دارای این ژن هستند معمولا ریزش موهایشان تا قبل از سی سالگی شروع می شود. آمار ریزش موی مردانه در کشورهای مختلف نشان می دهد که آندروژنیک آلوپسیا عامل بیشتر ریزش موها در مردان سراسر جهان است و کاشت مو برای این افراد بهترین درمان بشمار می رود.

استرس

استرس و فشار عصبی این روزها در بین مردم زیاد است. استرس ممکن است منجر به تشدید ریزش مو شود ولی تنها عامل طاسی و ریزش موهای سر نیست. افرادی که بطور ارثی دارای ژن ریزش مو هستند و یا سن بالایی دارند، استرس ممکن است منجر به نوعی از ریزش مو به نام افلیویوم شود اما این نوع ریزش مو مختص مردان و دائمی نیست.

داروها

داروهایی که تولید تستوسترون یا دی‌هیدروتستوسترون را افزایش می‌دهند، طاسی الگوی مردانه را تسریع میکنند.

بیماریهای مختلف

بیماری های مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید، لوپوس و عفونت های قارچی باعث ریزش مو میشوند.

کمبود آهن و مواد مغذی

فقر آهن ناشی از کمبود گلبول قرمز در خون بسیار شایع است و عدم اکسیژن رسانی به مو می تواند باعث ریزش مو شود

تشخیص طاسی الگوی مردانه

برای تشخیص طاسی الگوی مردانه معمولاً نیازی به انجام نمونه برداری نیست، متخصص تاریخچه طاسی خانوادگی شما را ارزیابی می‌کند. اکثر متخصصان، طاسی الگوی مردانه را با استفاده از مقیاسی که دارای نمودارهای مرجع برای انواع الگوهای ریزش مو است، بررسی می‌کنند. هرچه زودتر طاسی با الگوی مردانه را درمان کنید، راحت‌تر ریزش مو را متوقف کرده و موهای خود را حفظ میکنید.

آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

داروهای موضعی برای درمان طاسی

فیناستراید

از طاسی الگوی مردانه در سطح هورمونی جلوگیری می‌کند. این دارو تولید 5-الفا ردوکتاز( آنزیمی که تستوسترون را به دی‌هیدروتستوسترون در بدن تبدیل می‌کند) را مهار می‌کند.

ماینوکسیدیل

با تحریک فولیکول های مو برای ورود به مرحله رشد، افزایش جریان خون در موها و کمک به انتقال مواد مغذی ضروری به فولیکول ها باعث رشد مو می شوند. برخلاف فیناستراید، ماینوکسیدیل بر دی‌هیدروتستوسترون تأثیر نمی‌گذارد و هیچ تأثیری بر تولید هورمون ها ندارد. استفاده از محلولهای موضعی، عوارض و اثرات جانبی بر بدن می گذارد.

کاشت ابرو در کلینیک بهین اصفهان با مطلوب ترین نتایج و مناسب ترین قیمت انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت هماهنگی یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

راهکارهای درمان ریزش مو بعد از کرونا

آیا درمان ریزش مو با لیزر روش ایمنی است

معرفی بهترین داروهای درمان ریزش مو

بهترین داروهای درمان ریزش موی سر چیست؟

عوامل مؤثر در ریزش موی مردان



نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمی [ 1402-07-06 ]
سلام آقای دکتر من میخوام برای درمان طاسی از پلاکت PRP استفاده کنم آیا امکانش هست یا نیاز به مشاوره هست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اصلاح طراحی خط رویش مو با کاشتاصلاح طراحی خط رویش مو با کاشت

اصلاح طراحی خط رویش مو در یک عمل جراحی موفقیت‌آمیز باید در اولویت قرار بگیرد و ظاهر خوبی را به بیمار بدهد. از این رو اصلاح و ترمیم خط رویش مو اهمیت بسیار بالایی دارد. ... ادامه مطلب

عوارض احتمالی تزریق ژل در نواحی مختلف صورت چیست؟عوارض احتمالی تزریق ژل در نواحی مختلف صورت چیست؟

یکی از محبوب ترین و رایج ترین روش هایی که امروزه برای بازسازی پوست و همچنین از بین بردن چین و چروک و خطوط سطحی مورد استفاده قرار می گیرد تزریق ژل است ... ادامه مطلب

مراحل کاشت سبیل و ریشمراحل کاشت سبیل و ریش

کاشت ریش و سبیل در افراد سالمی که اصلا ریش ندارند یا در ریش خود قسمت های طاسی وجود دارد قابل انجام است. یکی از شایع ترین اقدامات کاشت موی ریش و سبیل در ناحیه دارای جای زخم است ... ادامه مطلب

علائم طاسی مو با الگوی مردانهعلائم طاسی مو با الگوی مردانه

اگر به دلیل طاسی الگوی مردانه دچار اضطراب ، اعتماد به نفس پایین ، افسردگی یا سایر مشکلات عاطفی شدید، باید به دنبال مشاوره درست و درمانش باشید که کاشت مو میتواند راه حل مناسبی باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465