دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / آیا تزریق بوتاکس بیماری میگرن را بهبود می بخشد؟

آیا تزریق بوتاکس بیماری میگرن را بهبود می بخشد؟

اگر شما هم مانند خیلی از افراد میگرن دارید، حتما بارها از خودتان پرسیده‌اید که آیا درمانی برای این بیماری آزاردهنده وجود دارد یا خیر. اگر هر ماه ۱۵ روز یا بیشتر نشانه‌های سردردهای میگرنی دارید، پس دچار میگرن مزمن هستید. شاید بعضی مسکن‌ها تا حدی نشانه‌های این بیماری را کاهش دهند اما این مسکن‌ها بر خیلی از افراد اثر ندارند. چند سالی است که اثر مفید تزریق بوتاکس برای میگرن ثابت شده است. اما آنچه ما در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم این است که آیا بوتاکس می‌تواند منجر به درمان سردرد میگرنی شود یا خیر.

تزریق بوتاکس به عنوان یکی از درمان های موثر سردردهای میگرنی، از اقدامات رایج در کلینیک های پوست مانند کلینیک بهین در اصفهان است. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس دارویی تزریقی است که از باکتری سمیِ کلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) تهیه می‌شود. اگر سم تولیدشده از این باکتری را بخورید، شکلی از مسمومیت خطرناک خونی ایجاد می‌شود که بوتولیزم (botulism) نام دارد. اما وقتی آن را به بدنتان تزریق می‌کنید، نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند. بوتاکس بعضی از پیام‌های شیمیایی اعصاب را مسدود می‌کند و باعث فلج‌شدن موقتی ماهیچه‌ها می‌شود.

در دهه ۹۰ و ابتدای سال‌های حدود ۲۰۰۰ میلادی، بوتاکس برای کاهش چین و چروک صورت محبوبیت پیدا کرد. اما بعضی افرادی که سردردهای میگرنی داشتند، بعد از تزریق بوتاکس برای برطرف‌کردن چروک پیشانی خود، متوجه شدند که علائم میگرن در آنها کاهش پیدا کرده است. این امر باعث شد پژوهشگران به این فکر بیفتند که اثر تزریق بوتاکس را در درمان میگرن مطالعه کنند.

امروزه، بوتاکس در درمان اختلالاتی مانند اسپاسم‌های مکرر گردن، پریدن پلک و مثانه بیش‌فعال استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۰، سازمان غذا و داروی آمریکا درمان میگرن با بوتاکس را تأیید کرد.

درمان میگرن با بوتاکس

آیا تزریق بوتاکس برای میگرن مفید است؟

پژوهش درمورد افرادی که سردردهای میگرنی داشتند نشان داد تزریق بوتاکس تعداد روزهایی را که سردرد داشتند کاهش داده است. همچنین، آنها روزهای بیشتری را در ماه بدون هیچ سردردی سپری کردند. در پژوهشی دیگر، تقریبا نیمی از افرادی که تزریق بوتاکس انجام داده بودند اعلام کردند تعداد روزهایی که در ماه سردردهای میگرنی دارند نصف شده است. بعد از ۵ جلسه تزریق، ۷۰ درصد از افراد این اثر را تأیید کردند.

پزشکان معتقدند بوتاکس مسدودکنندۀ انتقال‌دهنده‌های عصبی‌ای است که پیام‌های درد را از مغز می‌گیرند؛ به همین دلیل می‌تواند سردردهای میگرنی را درمان کند. بوتاکس مانند سدی در مسیر این انتقال‌دهنده‌ها قرار می‌گیرد و قبل از اینکه انتقال‌دهنده‌های عصبی به انتهای اعصاب در اطراف سر و گردن برسند، راه آنها را می‌بندد.

تزریق بوتاکس برای میگرن چگونه انجام می‌شود؟

برای درمان میگرن با بوتاکس باید آن را هر سه ماه یک بار تزریق کرد. بسته به واکنش بدن شما به بوتاکس، پزشکتان دوره‌‌ زمانی مشخصی را برای درمان تعیین می‌کند. هر جلسه‌‌ درمان بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و شاید درکل به ۳۰ تا ۴۰ بار تزریق نیاز داشته باشید. در هر جلسه، دُزهای مختلفی از دارو را در نقاط مشخصی در پل بینی، شقیقه‌ها، پیشانی، پشت سر، گردن و قسمت بالایی پشت بدن تزریق می‌کنند.

فواید احتمالی تزریق بوتاکس برای میگرن چیست؟

درمان‌ با بوتاکس به کاهش علائم سردردهای میگرنی مانند حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور، صدا و بو کمک می‌کند.
۱۰ تا ۱۴ روز بعد از تزریق بوتاکس می‌توانید اثر آن را ببینید. در بعضی موارد، شاید بعد از اولین جلسه تزریق، نتایج مثبت تزریق بوتاکس را احساس نکنید و احتمال دارد نیاز به درمان‌های اضافی داشته باشید.

بوتاکس چگونه می تواند میگرن را درمان کند؟

بوتاکس در اطراف رشته های عصبی که باعث ایجاد درد و میگرن شدید می شوند، تزریق می شود. بوتاکس بعد از تزریق، انتهای رشته عصبی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و از آزادسازی پیام های شیمیایی که حاوی انتقال احساس درد هستند، به راحتی می تواند جلوگیری کند. در واقع این کار بوتاکس، از فعال سازی شبکه های ارتباطی درد در مغز جلوگیری می کند.

درمان میگرن با تزریق بوتاکس

قبل از اینکه سردردهای میگرن شروع بشوند، بوتاکس می تواند از ایجاد آنها به خوبی جلوگیری کند ولی مقداری زمان می برد تا بتواند به خوبی تاثیر خود را بر روی رشته های عصبی بگذارد. برای اینکه اثرات بوتاکس بیشتر مشخص بشود، لازم است بیمار طی دو جلسه دیگر هم تزریق بوتاکس را انجام بدهد. در واقع با افزایش تعداد جلسات میتوان شاهد نتایج موفقیت آمیز تزریدق بوتاکس بود. اثرات یک جلسه از تزریق بوتاکس می تواند برای ۱۰ الی ۱۲ جلسه ماندگاری داشته باشد.
اکثر بیماران بعد از دو جلسه تزریق بوتاکس، شاهد کاهش ۵۰ درصدی از سردردهای خود بوده اند.

آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

بوتاکس برای درمان میگرن در چه نواحی از صورت و بدن تزریق می شود؟

نواحی که بوتاکس تزریق می شود، بستگی به نشانه های میگرن بیمار دارد. معمولا نواحی که بوتاکس برای درمان میگرن تزریق می شود، عبارتند از:
1. پیشانی
2. هر دو گیجگاه
3. پشت و کناره های گردن
4. قسمت بالایی شانه ها
5. پشت سر

چه کسانی می توانند از بوتاکس برای درمان میگرن استفاده کنند؟

سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن را برای افراد بالای ۱۸ سال تایید می کند.

تاثیرات ناشی از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

درد سردرد های میگرنی بسیار زیاد است به طوری که بیشتر مبتلایان به میگرن، نمی توانند خواب عمیق و راحتی داشته باشند، نمی توانند خوب تمرکز کنند، به طور مداوم خسته اند و در کل زندگی آن ها بسیار تحت تاثیر منفی این سردرد ها قرار می گیرد. تزریق بوتاکس می تواند با کاهش درد های میگرن، زندگی بسیاری از بیماران را راحت تر کند.

البته همانند بقیه ی روش های درمانی، تزریق بوتاکس نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. واکنش های آلرژیک، خارش، درد گردن یا کمر، حالت تهوع، سختی در بلعیدن، تنگی نفس، دل درد، اسهال، از دست دادن اشتها، کبودی و تورم محل تزریق، تب، سرفه، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، سرگیجه ،خشک شدن دهان، افتادگی پلک، خشکی و خارش چشم و افزایش حساسیت به نور، می توانند از عوارض جانبی تزریق بوتاکس باشند.

البته باید توجه کنید که این عوارض جانبی بسیار نادر اتفاق می افتند و شما می توانید با مراجعه به پزشک قابل اعتماد و توانایی که در زمینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن تجربه های زیادی دارد، امکان اتفاق افتادن این عوارض را به حداقل برسانید درمان میگرن توسط تزریق بوتاکس برای همه ی بیماران روش ایده آل نیست بلکه با مشورت و تجویز پزشک انجام می شود.

اگر از فقدان موهای خود رنج می‌برید، می‌توانید با پیوند مو مشکل خود را حل نمایید. بزرگترین مزیت پیوند مو این است که فرد اعتماد به نفس خود را بازمی‌یابد. در کلینیک بهین اصفهان از بهترین روشهای کاشت و پیوند مو بهره گرفته شده است تا نتایجی رضایت بخش و شگفت انگیز برایتان به ارمغان آید. در این مرکز از روشهای کاشت مو شامل پیوند واحد فولیکولی (FUT) و استخراج واحد فولیکولی (FUE) برای ایجاد نتیجه‌ای طبیعی استفاده می‌شود. مورد قابل ذکر آن است که شما می‌توانید بر اساس میل خود موهای پیوند یافته را حفظ کنید، آنها را رنگ کنید، مواد آرایشی بزنید، بشویید و با هر مدل مویی آراسته کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

آیا با بوتاکس، بینی کوچک می شود؟



نظرات کاربران درباره این مطلب :طاهره یعقوبی [ 1402-07-06 ]
من میگرن دارم و الان حدود 10 ساله که بوتاکس رفع خط اخم و پیشانی تزریق میکنم با اینکه بسیار اثر بخش بوده این بار میخوام بوتاکس فقط برای درمان میگرن استفاده کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان لکه های قهوه ای جای جوشدرمان لکه های قهوه ای جای جوش

جوش زمانی ایجاد می‌ شود که پوست دچار التهاب شده باشد. برای اینکه پوست بهبود یابد و از این التهاب خلاص شود، باید سلول های پوستی جدید جایگزین سلول های ناحیه آسیب دیده شوند. اگر سلولهایی که برای ترمیم به سطح پوست آمده اند، حاوی رنگدانه یا ملانین باشند با تجمع در نقطه ملتهب، ایجاد لک میکنند. ... ادامه مطلب

روشهای غیر جراحی لیفت گونه کدامند؟روشهای غیر جراحی لیفت گونه کدامند؟

لیفت گونه یکی از جدیدترین روش‌ ها برای بازگرداندن فرم ایده‌آل به چهره می‌ باشد. لیفت گونه بدون جراحی جدیدترین پیشرفت در جوانسازی صورت است و ظاهر بسیار جوانتری به فرد می‌ بخشد.لیفت گونه بدون جراحی می‌ تواند حجم ازدست ‌رفته صورت را بازیابد، خط فک و استخوان گونه را بارزتر و افتادگی گونه را برطرف کند. ... ادامه مطلب

بازگرداندن موی ریش و سبیل با روشهای پیوند موبازگرداندن موی ریش و سبیل با روشهای پیوند مو

کاشت ریش و سبیل یک خط پیوسته روی صورت شما ایجاد می‌کند و موجب می‌شود تا ظاهر شما منظم‌تر به نظر برسد. ریزش موهای صورت ممکن است برای هر مردی اتفاق بیفتد حتی برای آنهایی که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند و دارای رژیم غذایی سالم هستند. ... ادامه مطلب

نگهداری از فولیکول های کاشته شده پس از پیوند مونگهداری از فولیکول های کاشته شده پس از پیوند مو

با توجه به این افزایش تقاضای پیوند مو، برای علاقه‌مندان به عمل کاشت مو ضروری است که بدانند بعد از عمل چه باید بکنند. به‌خصوص از این‌ جهت که پیروی از این دستورالعمل‌ها برای یک کاشت موی موفقیت‌آمیز و بازگشت سریع‌تر به روال عادی زندگی بسیار مهم است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465