دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کاشت مو / نگهداری از فولیکول های کاشته شده پس از پیوند مو

نگهداری از فولیکول های کاشته شده پس از پیوند مو

متأسفانه با افزایش سن، موها شروع به ریزش می‌کنند و به همین دلیل است که اکثر مردم وقتی‌که به یک سن خاص می‌رسند، ریزش مو امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما خبر خوب این است که در حال حاضر راه‌های بسیاری برای مقابله با مشکل عقب رفتن خط رویش مو و طاسی وجود دارد که یکی از آن‌ها جراحی کاشت مو است.

کاشت مو یا جراحی پیوند مو یا جراحی انتقال مو، روشی است که در آن فولیکول‌های مو از بخشی از بدن که از آن به عنوان «بانک مو» نام برده می‌شود، به یک قسمت طاس یا در حال طاس شدن از بدن به نام «بخش دریافت‌کننده» منتقل می‌شود. این روش طرفداران بسیاری پیداکرده است و 71 درصد از کسانی که درسال 2013 آن را به کاربرده اند مرد بوده‌اند.

با توجه به این افزایش (تقاضا برای این روش)، برای علاقه‌مندان به عمل کاشت مو ضروری است که بدانند بعد از عمل چه باید بکنند. به‌خصوص از این‌ جهت که پیروی از این دستورالعمل‌ها برای یک کاشت موی موفقیت‌آمیز و بازگشت سریع‌تر به روال عادی زندگی بسیار مهم است. در اینجا چند توصیه مهم از لحظه‌ای که جراحی انجام می‌شود تا چند هفته بعد برای کسب بهترین نتیجه و بازگرداندن موهایتان ارائه می‌شود.

عمل کاشت مو برای کسب نتایج مطلوب، نیازمند مهارت و تجربه پزشکی است که اقدام به این جراحی می‌نماید. به همین دلیل توصیه می‌شود؛ کاشت مو را نزد پزشکان مجرب و مراکز مجازی مانند کلینیک بهین در اصفهان انجام دهید. این مرکز با سالها تجربه در زمینه کاشت مو، و ارائه نتایجی فوق العاده در این زمینه، یکی از تخصصی ترین کلینیک های کاشت مو در اصفهان می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

مراقبت‌های بعد از پیوند مو

تمام دستورالعمل‌های جراح خود را برای مراقبت‌های پس از عمل کاشت مو به یاد داشته باشید. اگرچه توصیه‌های عمومی‌ای برای اکثر کسانی که کاشت مو انجام می‌دهند وجود دارد، اما بهتر است به دستورالعمل‌های پرشکی که پیوند موی شما را انجام داده است کاملاً پایبند باشید، زیرا این فرد می‌داند که کدام مراقبت‌های بعد از عملی برای شخص شما مناسب‌تر است.

پوست سر خود را به ویژه در روز اول خشک نگه دارید تا بتواند التیام پیدا کند. همچنین ناحیه اطراف پوست سر خود را در تمام دوره درمان تمیز نگه دارید. اگرچه ممکن است در ناحیه پیوند احساس درد، سوزش، التهاب و بی حسی وجود داشته باشد، از استعمال هر چیزی که توسط جراح شما تائید نشده باشد، روی پوست سر خود خودداری کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی منفی ایجاد کند.

از جای زخم خود مراقبت کنید. چرا که مثل هر جراحی دیگر، عمل کاشت مو نیز با مقداری زخم و احساس خارش همراه است. شما می‌توانید از کرم موضعی آنتی‌بیوتیکی که جراحتان برای جلوگیری از عفونت و کاهش سوزش و تورم پوست سر برایتان تجویز کرده است استفاده کنید. در غیر این صورت، برای استفاده از هر داروی دیگری با جراح خود تماس بگیرید.

مراقبت‌ از فولیکول ها پس از پیوند مو

اگر در طول 3 تا 4 ساعت بعد از جراحی احساس درد و ناراحتی کردید از مسکن استفاده کنید. این تقریباً زمانی است که طول می‌کشد تا تأثیر بی‌هوشی از بین برود و ممکن است در این مدت کمی احساس درد و تورم داشته باشید.

برای خواب در موقعیت نیمه راست قرار گرفته و از دو یا چند بالش برای بالا نگه داشتن سر خود در اولین شب پس از عمل در خانه استفاده کنید. در شب‌های دوم و سوم هم به همین روش عمل کنید. این موقعیت برای جلوگیری از تورم بیشتر پوست سر شما ضروری است. اگر می‌توانید، برای این‌که سرتان بالا نگه داشته شود، روی یک صندلی راحتی بخوابید. اگر پیوند ها در قسمت پایین‌تر تاج سر قرار داده شده باشند یا یک خط برش در پشت سر وجود داشته باشد، در دو شب اول برای جلوگیری از آسیب رسیدن به رشد موها و یا خارج شدن پیوندها در اثر اصطکاک با بالش باید به پهلو بخوابید.
دو روز پس از انجام عمل به کلینیک جراح خود مراجعه کنید تا پانسمانتان برداشته و سرتان شستشو داده شود.

یک روز بعد از شستشوی اولیه در کلینیک، موهای خود را شستشو و شامپو کنید تا پوست مرده باقیمانده را کاملاً برطرف کرده و دلمه‌های اطراف پیوندهای مو را پاک‌ کنید. تمیز کردن دلمه‌ها باعث می‌شود آن‌ها به فولیکول‌های مو آسیب نرسانده و مانع رشد موها نشوند. از جراح خود بخواهید که مناسب‌ترین شامپو را برایتان تجویز کند و روز بعد این شامپو را هم برای قسمت بانک مو و هم برای بخش دریافت کننده موی پوست سر استفاده کنید. در طی چند روز اول بعد از جراحی بجای آن که سر خود را به‌طور مستقیم زیر دوش آب بگیرید با دست موهایتان را شستشو دهید. شما می‌توانید حدود 4 روز بعد از عمل از دوش کم فشار استفاده کنید. این کار کمک می‌کند که دلمه‌ها از روی پوست کنده شده، فرایند بهبود تسریع یافته و علائم عمل کمتر شوند.

در هفته اول برای کاهش هرگونه خونریزی یا تورم از کیسه یخ استفاده کنید. با این همه از قرار دادن کیسه یخ به طور مستقیم روی منطقه پیوند خودداری کرده و آن را فقط روی پیشانی یا قسمت پشت سرقرار دهید.

کارهایی که نباید پس از کاشت مو انجام داد

  1. بلافاصله و حتی چند روز پس از عمل، خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، به خصوص اگر پوست سر هنوز تورم داشته باشد. اگر در طول روز مجبور شدید از خانه بیرون بروید کلاه بر سر بگزارید.
  2. پوست سر در بخش تازه پیوند شده را لمس یا دست‌کاری نکنید. اندکی خارش یا درد عوارض جانبی طبیعی هستند، بنابراین بازی کردن و یا مالش پوست سر ممکن است باعث شود پیوندهای تازه پیش از آنکه فرصتی برای رشد داشته باشند بیفتند.
  3. برای یک ماه کامل پس از جراحی سیگار نکشید، زیرا این عمل می‌تواند جریان خون شما به فولیکول‌های مو را متوقف کند. جریان خون برای رشد موهای جدید حیاتی است، به همین دلیل، خودداری از مصرف سیگار و یا حتی بهتر از آن ترک کامل سیگار می‌تواند رشد موهای شما را سریع‌تر کند. برای اینکه مجبور به ترک ناگهانی سیگار نشوید، از چند ماه قبل از کاشت مو به صورت برنامه ریزی شده تدریجاً مصرف سیگار خود را کاهش دهید.
  4. تا یک هفته پس از جراحی ورزش نکنید. از حدود 10 روز پس از عمل جراحی می‌توان تمریناتی با حداقل فشار را مجدداً شروع کرد. ورزش‌هایی با تماس بدنی مانند بسکتبال یا فوتبال تا حدود یک ماه ممنوع است.
  5. از فعالیت‌هایی که موجب تعریق بیش از حد می‌شوند پرهیز کنید. عرق کردن خطر ابتلا به عفونت را به شدت افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است برنامه‌هایی مثل حمام بخار یا سونا یا امثال آن را تا یک ماه به تعویق انداخت.
  6. در هفته اول از اینکه مرتباً خم شده و یا با شدت فین کنید پرهیز کنید.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

نکته آخر

هر جراح در پایان کاشت مو، مجموعه دستورالعمل‌های پس از عمل خود را ارائه می‌کند و بهترین کار این است که توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید. علاوه بر این، مناسب‌ترین زمان برای بهبودی در نهایت به خود شما بستگی دارد، بنابراین هر میزان وقت برای بهبودی کامل نیاز دارید صرف کنید. همچنین به یاد داشته باشید که رشد موهای جدید حدود 3 تا 4 ماه طول می‌کشد ولی در برخی موارد ممکن است این زمان به 6 ماه هم برسد؛ بنابراین به‌جای آنکه با نگرانی منتظر نخستین رشته مو باشید، خودتان را مشغول کار یا سرگرمی جدید کنید . هنگامی‌که موهای شما برای نمایش بزرگ خود حاضر شوند، شما می توانید با اعتماد به نفس و راحتی بیشتری زندگی کنید.

کاشت ابرو در کلینیک بهین اصفهان با مطلوب ترین نتایج و مناسب ترین قیمت انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت هماهنگی یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

آیا کاشت مو دائمی است؟

آیا بعد از کاشت مو تراکم دوران نوجوانی به موها بازمی گردد؟

اصلاح طراحی خط رویش مو با کاشت

کاشت مو به روش FIT چه معایب و مزایایی دارد و چه مدت ماندگار است؟

چه افرادی برای کاشت مو به روش FIT مناسب هستند؟



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا کاشت ریش روی جای زخم صورت امکان پذیر است؟آیا کاشت ریش روی جای زخم صورت امکان پذیر است؟

کاشت مو روی جای زخم یا کاشت مو بر روی بافت اسکار امکان پذیر است. به منظور کاشت مو بر روی جای زخم، جراح، موهایی را که هنوز در فولیکول های آنها هستند پیوند می زند. این امر باعث می شود که موها در صورت تماس با رگ های خونی ریشه یابی و رشد مجدد خود را آغاز کنند. ... ادامه مطلب

تزریق PRP برای حفظ فولیکول ها پس از کاشت موتزریق PRP برای حفظ فولیکول ها پس از کاشت مو

مدتی بعد از کاشت مو، بیشتر فولیکول‌های پیوند شده در محل جدید خود رشد می‌کنند اما دراین‌بین ممکن است پیوند برخی از فولیکول‌ها موفقیت‌آمیز نباشد و رشد نکنند. جستجوی راهی برای افزایش بقای فولیکول‌های موهای پیوندیافته و تسریع بهبودی با حداقل زخم بعد از پیوند، منجر به آزمودن PRP شد ... ادامه مطلب

ماندگاری و عوارض تزریق کلاژن برای جوانسازی پوستماندگاری و عوارض تزریق کلاژن برای جوانسازی پوست

کلاژن و الاستین از پروتئین های ساختاری هستند که به‌طور طبیعی در لایه های پوست وجود دارند. این دو پروتئین برای حفظ نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است. ... ادامه مطلب

درباره مزونیدلینگ، کاربردهای این روش و مزایای آن برای پوست چه می دانید؟درباره مزونیدلینگ، کاربردهای این روش و مزایای آن برای پوست چه می دانید؟

طراوت و زیبایی پوست در دوران جوانی ویژگی است که بسیاری از افراد میخواهند آن را برای مدتی طولانی حفظ کنند و در سنین بالاتر پوستی صاف و یکدست داشته باشند. به همین دلیل افراد ممکن است روش های مختلفی را به کار بگیرند. یکی از جدیدترین این روش ها که می تواند برای جوانسازی پوست استفاده شود، مزونیدلینگ است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465