دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / لک بارداری یا ملاسما چیست و چگونه درمان میشود؟

لک بارداری یا ملاسما چیست و چگونه درمان میشود؟

لک صورت یا ملاسما یک عارضه‌ی پوستی است که به صورت لکه قهوه‌ای روی پوست افراد بالغ دیده می‌شود. این لکه‌ها بیشتر بر روی گونه‌ها، بینی، پیشانی و بالای لب ظاهر می‌شوند. لک صورت غالباً در زنان اتفاق می‌افتد. تنها 10 درصد از مردان، دچار این عارضه می‌شوند. نژادها با پوست تیره به ویژه اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌ها، هندی‌ها، مردم خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر دچار ملاسما می‌گردند. هرچند لک صورت (ملاسما) خطرناک نمی‌باشد، اما می‌تواند موجب خجالت و تضعیف اعتمادبه‌نفس شود.

شمما می‌توانید برای درمان ملاسما در اصفهان به کلینک پوست، کاشت مو و لیزر دکتر سلیمانی مراجعه نمایید. در این مرکز مجهز، کلیه خدمات پوست و مو، در بهترین سطح به مراجعین محترم ارائه می‌گردد لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل پیدایش ملاسما

دلیل اصلی لک صورت (ملاسما) ناشناخته است. اگرچه، به نظر می‌رسد ملاسما زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های تولیدکننده رنگدانه (ملانوسیت) توسط هورمون‌های جنسی زنانه، استروژن و پروژسترون تحریک شده تا هنگامی که در معرض اشعه ماوراءبنفش خورشید قرار گرفته‌اند، ملامین بیشتری تولید کنند. به این ترتیب، شرایطی که موجب تولید سطوح بالایی از هورمون‌ها می‌گردد می‌تواند زنان را مستعد لک صورت (ملاسما) نماید.

علائم ملاسما

درملاسما تنها نشانه، ظاهر شدن لکه‌های قهوه‌ای روشن یا تیره‌ی قرینه (در هر دو طرف صورت) بر روی صورت می‌باشد. این تغییر رنگ غالباً بر روی این قسمت‌های صورت ظاهر می‌شود:

هرچند کمتر متداول است اما برخی افراد ممکن است این علائم را بر روی ساعد دست یا گردن مشاهده کنند.

تشخیص ملاسما

لک صورت (ملاسما) معمولاً با بررسی تغییر رنگ صورت تشخیص داده می‌شود. متخصصان پوست غالباً از لامپ وود (لامپی که اشعه ماوراءبنفش در محدوده‌ی 340 تا 400 نانومتر ساطع می‌کند) استفاده می‌کنند تا بتوانند ارزیابی کنند که لک‌ها تا چه عمقی در پوست نفوذ کرده‌اند. در موارد نادری نیز ممکن است از پوست نمونه‌برداری شود تا احتمال دیگر دلایل تغییر رنگ پوست بررسی شود.

درمان ملاسما با لیزر

روش درمان ملاسما با لیزر

در درمان ملاسما با لیزر، ملانین موجود در پلاک های تیره پوستی مورد هدف قرار می‌گیرند. به طور طبیعی، ملانین رنگدانه پوستی است و رنگ پوست را تعیین می‌کند. این ماده امکان تیره شدن پوست را فراهم می‌کند و این دلیل بروز لکه‌های قهوه‌ای پوستی است. زمانی که از پرتوهای لیزری متمرکز با سطح انرژی مناسب در درمان ملاسما استفاده می‌شود، ملانین پرتو لیزری را جذب می‌کند و دچار تغییر در ساختار مولکولی خود می‌شود.

در نهایت ظرف مدت کوتاهی سیستم ایمنی این تغییر را شناسایی می‌کند، به‌گونه‌ای که فعالیت رنگ‌دانه‌ها را در هم می‌شکند و در طول 3-4 هفته آن‌ها را از بین می‌برد؛ حال تغییر رنگی پوستی نیز از بین می‌رود. در برخی موارد، ملانین‌هایی که تحت تأثیر پرتوهای لیزر قرارگرفته‌اند ظرف 3-7 روز ترک‌خورده شروع به پوسته ریزی می‌کنند و پوست شفاف و صافی ظاهر می‌گردد. درمان ملاسما با لیزر معمولاً به 4-7 بار لیزر در فاصله‌های 3-4 هفته از یکدیگر نیاز دارد. این روش درمانی با تحت تأثیر قرار دادن فرآیندهای طبیعی فیزیولوژیکی بدن که در تنظیم میزان ملانین و تغییر و تبدیل آن نقش دارند، اثر می‌کند.

در مواردی که ملاسما شدید است، راه‌های درمان لیزری متفاوتی به منظور تعیین اینکه کدام راه بیشترین تأثیر را در درمان ملاسما در یک بیمار خاص دارد، امتحان می‌شوند. در بیشتر موارد در کنار درمان ملاسما با لیزر، از کرمی با فرمولاسیون خاص استفاده می‌شود تا در پیشگیری از تولید مجدد ملانین اضافی کمک‌کننده باشد. این محصول ترکیبی از مواد طبیعی و مواد دارویی مصنوعی هستند که مکانیسم‌های تولید ملانین در پوست را مهار می‌کنند.

چیزی که در این مورد باید در نظر گرفته شود، نوع انرژی یا ترکیبی از انرژی‌هایی است که برای درمان ملاسما از دستگاه‌های مختلف بر روی پوست تابانده می‌شوند. در حال حاضر، پنج فرکانس مختلف از پرتوها وجود دارند که برای مورد هدف قرار دادن ملانین مناسب هستند. علاوه بر این، سه روش مختلف برای تنظیم مدت زمان پالس انرژی به کار گرفته می شوند. بدین ترتیب راه‌های احتمالی بسیاری برای فرستادن پرتوهای لیزری به پوست برای درمان ملاسما با لیزر در دسترس است. در مورد انتخاب روش مناسب درمان ملاسما با لیزر، با متخصص پوست مشورت کنید.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

پیشگیری از ملاسما

رعایت موارد زیر می‌تواند از بدتر شدن یا بازگشت لک صورت (ملاسما) جلوگیری کند. هر روز از کرم ضد آفتاب و کلاه لبه پهن استفاده نمایید. از آنجایی که نور آفتاب سبب بروز لک صورت (ملاسما) می‌شود، متخصصان پوست توصیه می‌کنند که روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. این امر از آنجایی حائز اهمیت است که برخی از اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید می‌توانند به پوست برسند. داروهای خود را دقیقاً به شکلی که پزشک توصیه کرده استفاده نمایید. از کرم ضد آفتابی که استفاده کنید که دارای مشخصات زیر باشد:

مرکز پیوند موی بهین، یکی از بهترین کلینیک های کاشت مو در اصفهان است. در این مجموعه مجهز، کاشت ابرو و مو، ریش و سبیل با روشهای مختلف قابل انجام خواهد بود. نتایج کاشت مو در این مرکز به دلیل بکارگیری تجهیزات مدرن و بالا بودن سطح تجربه و دانش پزشک، رضایت بخش و مطلوب می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

لک ملاسما چیست؟

درمان لکه های قهوه ای جای جوش

بیماری کراتوز سبورئیک چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

تیکسل درمان چروک و خطوط پوست

درمان کک و مک و لک پوست با لیزر



نظرات کاربران درباره این مطلب :پروانه ناصری [ 1402-07-18 ]
من 29 سالمه تو بارداری لک های زیادی روی گونه و گردنم لک زد و هر چی دکتر رفتم فایده نداشت فقط یه کم کمرنگ شدند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اسکلروتراپی چیست؟درمان واریس با اسکلروتراپیاسکلروتراپی چیست؟درمان واریس با اسکلروتراپی

اسکلروتراپی ضایعات عروقی واریس یک روش درمانی است که از آن برای درمان واریس و رگ های عنکبوتی استفاده می شود ... ادامه مطلب

آیا بعد از کاشت می توان ابرو را رنگ کرد؟آیا بعد از کاشت می توان ابرو را رنگ کرد؟

رنگ کردن ابرو بعد از کاشت، از جمله اقداماتی است که باید و نبایدهایی در خصوص انجام آن وجود دارد که در این بخش به آن پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

آیا برای کاشت مو جایگزین وجود دارد؟آیا برای کاشت مو جایگزین وجود دارد؟

در برخی از افراد که به دلایل متعدد مانند عدم برخورداری از بانک موی مناسب، پر ریسک بودن عمل کاشت مو برای آنها، نگرانی از عوارض پس از کاشت مو و غیره نمیتوان از مزایای روش کاشت یا پیونو مو بهره برد؛ شاید با روشهای دیگری مانند مزوتراپی، لیزر تراپی و پی آر پی بتوان به بهبود موها و رشد مجدد آنها پرداخت ... ادامه مطلب

روش انجام و مراقبتهای قبل و بعد میکرونیدلینگروش انجام و مراقبتهای قبل و بعد میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از جدیدترین شیوه های درمانی برای از بین بردن جای بسیاری از جراحت های پوستی است. همچنین با میکرونیدلینگ می‌توان در حد زیادی پوست را وادار به ساخت کلاژن و در نتیجه جوانسازی نمود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465