دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / روشهای درمان اسکارهای پوستی کدامند؟

روشهای درمان اسکارهای پوستی کدامند؟

جراحت‌های ایجاد شده بر روی پوست افراد (جای زخم، بخیه و سوختگی) با یکدیگر متفاوت هستند و در اصطلاح به این جراحت‌ها اسکار گفته می‌شود. در بسیاری از مواقع ممکن است افراد به خاطر آسیب‌های دوران کودکی دچار جراحت‌هایی بر روی پوست خود شوند که بر اعتماد به نفس آن‌ها برای تمام عمر تأثیر منفی داشته باشد. متأسفانه، محو کردن کامل جراحت روی پوست امکان‌پذیر نیست. با این وجود، در موارد لازم می‌توان از عمل جراحی زیبایی برای حداقل کردن شرایط ظاهری جراحت و محو کردن آن استفاده کرد. در حقیقت این درمان می‌تواند ظاهر جراحت پوستی را بهبود بخشیده و به این ترتیب اعتماد به نفس فرد را تا حدود زیادی بازیابی نماید.

درمان اسکارهای پوستی از جمله اقداماتی است که توسط دکتر محسن سلیمانی پزشک پوست، کاشت مو و لیزر در کلینیک بهین قابل انجام می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز، با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

اسکار

هنگامی که پوست آسیب می‌بیند، لایه‌های پوست شروع به ترمیم آسیب‌دیدگی می‌کنند و طی این روند مقدار زیادی کلاژن در پوست تولید می‌شود. در اصطلاح به مکان جوش خوردن زخم، اسکار یا جوشگاه گفته می‌شود. اسکار تحت تأثیر عوامل متفاوتی ظاهر می‌شود. از این عوامل می‌توان به مواردی از جمله: برخی از بیماری‌ها، اعمال جراحی متفاوت (مانند جای بخیه بعد از سزارین)، تصادفات و آسیب‌های ناشی از آن و … اشاره کرد.

در کل جوشگاه یا همان اسکار، جزئی از روند و مسیر طبیعی، ترمیم شدن زخم می‌باشد. هرچه میزان آسیب‌دیدگی پوست بیشتر باشد، مسلماً دوره‌ی درمان و ترمیم زخم‌های پوستی نیز طولانی‌تر می‌باشد، بنابراین اسکارهای بیشتری در پوست به جا می‌مانند. همچنین در مواردی جای جوش بعد از بهبودی که یکی از انواع اسکار می‌باشد، (مخصوصاً جوش‌هایی که دچار دست‌کاری شده باشند)، باقی می‌مانند. امروزه با پیشرفت فناوری و تکنیک‌های پزشکی، به منظور برطرف سازی اسکارها از تکنیک‌های متفاوتی، بهره گرفته می‌شود.

انواع اسکار

اسکار معمولاً در اثر جراحات، جراحی یا بیماری‌های پوستی ایجاد می‌شود. بعضی از انواع اسکارها سریع‌تر از بقیه بهبود می‌یابند.

نوع اسکاری که فرد ایجاد می‌کند به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

شناختن نوع اسکار هنگام تصمیم‌گیری در مورد نحوه درمان اسکار مفید است.

درمان اسکارهای پوستی

بهترین روش‌های درمان اسکار

امروزه روش‌های متعددی برای درمان اسکارها وجود دارد که پزشک پوست، بسته به نوع اسکار و شرایط بیمار، گاهی یکی از این روش‌ها و در برخی موارد هم تلفیق چند روش درمانی را باهم برمی‌گزیند. بهترین روش‌های درمان اسکارها عبارت‌اند از:

سابسیژن

سابسیژن با قطع اتصالات زیر اسکار که موجب می‌شود پوست به سطح زیرین کشیده شده و فرورفتگی یا به اصطلاح چاله روی آن ایجاد شود، انجام خواهد شد. در این روش فرورفتگی پوست در ناحیه اسکار ترمیم شده و هم سطح قسمت‌های دیگر می‌گردد. سابسیژن یکی از روش‌های بسیار خوب و مؤثر برای درمان اسکارهای فرو رفته است که در گذشته از وسایلی مانند نوکور که دردناک، با ریسک عوارض جدی و شبیه تیغ جراحی بود، استفاده می‌شد؛ اما امروزه از وسیله مخصوص این کار به نام سابسیژکتور استفاده می‌شود. سابسیژن روشی بدون درد است و با عوارض بسیار خفیف همراه می‌باشد.

پیلینگ شیمیایی

پیلینگ یا لایه‌برداری شیمیایی به کمک نوعی اسید مخصوص و قوی انجام می‌شود که می‌تواند لایه رویی پوست را کاملاً برداشته و باعث بهبود اسکارهای عمیق شود. بعضی از مواد پیلینگ شیمیایی به اندازه‌ای ملایم هستند که می‌توان در خانه از آنها استفاده کرد اما پزشکان و متخصصان زیبایی، موادی برای شما تجویز می‌کنند که قوی‌تر بوده و نتایج چشمگیرتری دارند. مواد مخصوص پیلینگ شیمیایی، انواع مختلفی دارند، بنابراین بهتر است جهت انتخاب مناسب‌ترین ماده برای پوستتان، با پزشک متخصص مشورت کنید.

لیزر

در این نوع درمان، از لیزر برای ترمیم پوست درگیر اسکار آکنه استفاده می‌شود. در روند لیزر درمانی که شباهت‌های زیادی با پیلینگ شیمیایی و درم ابریژن دارد، لایه خارجی پوست برداشته می‌شود. این درمان عموماً دوران نقاهت کوتاه‌تری نسبت به سایر روش‌های بازسازی سطح پوست دارد. در این روش بازسازی و ترمیم پوست در محل اسکار تحریک می شود ویکی از بهترین روش‌های درمان اسکار آکنه است.

عمل جراحی

عمل‌های جراحی اسکار غالباً در کلینیک‌های زیبایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی عمومی و بستری در بیمارستان را ندارد و درمان اسکار مستلزم عمل‌های جراحی سنگین و پر عارضه نمی‌باشد. برای زخم‌های بسیار عمیق توصیه می‌شود.

در واقع بهترین روش برای ترمیم زخم صورت است. روش‌های اصلاح جراحی می‌توانند بهبودی در ظاهر پوست ایجاد کنند اما آثاری در پوست به جای می‌گذارند که از حالت اولیه قطعاً خیلی بهتر خواهد بود هرچند باید به نکته‌ای توجه کرد که رنگ اسکار را نمی‌توانیم تغییر دهیم و با گذشت زمان کمرنگ‌تر از قبل می‌شود؛ اما اختلاف رنگ آن با پوست طبیعی صورت همیشه باقی می‌ماند و برای خانم‌ها تنها می‌توان با استفاده از مواد آرایشی به طور موقت آنها را محو کنید.

میکرونیدلینگ

در میکرونیدلینگ از یک غلتک سوزن دار کوچک و دستی یا قلم‌های دستی برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌شود. این سوزن‌های پوست بی‌حس شده را می‌شکافند؛ اما وارد آن نمی شوند. بدین ترتیب کلاژن پوستی را در پوست فعال کرده و به رفع اسکار آکنه کمک می‌کنند.

شواهد نشان می‌دهند که میکرونیدلینگ در کاهش عمق اسکار آکنه کمک‌کننده است و اثرات آن بعد از 9 ماه به کارگیری این روش ظاهر می‌شوند. میکرونیدلینگ برای درمان اسکار آکنه در افرادی با تناژ پوستی مختلف به کار می رود. میکرونیدلینگ در درمان اسکار آکنه فرو رفته کاربرد دارد.

ورق سیلیکون ژل

ورق‌های ژله‌ای سیلیکونی می‌توانند به صاف شدن اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدی کمک نمایند. این ورق‌های شفاف بر روی جای زخم قرار داده شده و حدود 24 ساعت در محل نگه‌داشته می‌شوند.

تزریق کلاژن

تزریق کلاژن برای برجسته‌سازی و یا پر کردن جای زخم‌های فرورفته استفاده می‌شود. کلاژن یک پروتئین حیوانی طبیعی است. قبل از استفاده از کلاژن، شما باید یک تست آلرژی انجام دهید تا اطمینان حاصل شود به ماده تزریقی حساسیتی نداشته باشید. نتایج حاصل از تزریق کلاژن فوری است، اما دائمی نیست. درنهایت بدن به‌آرامی کلاژن را جذب می‌نماید، بنابراین برای پر کردن زخم باید تزریق مجدد صورت بپذیرد.

تزریق چربی

می‌توان چربی را از قسمت‌های دیگر بدن برداشت نمود و مجدداً به‌جای زخم فرورفته تزریق کرد، این کار باعث می‌شود جای زخم فرورفته پر شده و سطح پوست هموارتر گردد. چربی معمولاً از قسمت بالایی ران از طریق لیپوساکشن استخراج می‌شود، ممکن است پس از بین بردن جای زخم این ناحیه کمی دردناک شود.

آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

کاندید مناسب جهت درمان اسکار

شما در هر شرایط سنی که باشید و از محل زخم خود از لحاظ روحی یا بنا به هر دلیل عذاب می‌کشید می‌توانید ترمیم زخم اسکار را انجام دهید. فقط دقت داشته باشید که در آن قسمتی که اسکار صورت می‌گیرد نباید بیماری پوستی یا آکنه داشته باشید.

مرکز پیوند موی بهین، یکی از بهترین کلینیک های کاشت مو در اصفهان است. در این مجموعه مجهز، کاشت ابرو و مو، ریش و سبیل با روشهای مختلف قابل انجام خواهد بود. نتایج کاشت مو در این مرکز به دلیل بکارگیری تجهیزات مدرن و بالا بودن سطح تجربه و دانش پزشک، رضایت بخش و مطلوب می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

سابسیژن روشی مؤثر برای درمان جای جوش عمیق

درمان جوش صورت با لیزر

درمان اسکار جوش با چه روشهایی انجام میشود؟

درمان لکه های قهوه ای جای جوش

تیکسل درمان چروک و خطوط پوست



نظرات کاربران درباره این مطلب :فروتن [ 1402-08-02 ]
من برای جای جوش هام که به اسکار تبدیل شده بود و گود هم شده بود از سابسیژن استفاده کردم البته چند جلسه هم لایه برداری استفاده کردم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان لکه های قهوه ای جای جوشدرمان لکه های قهوه ای جای جوش

جوش زمانی ایجاد می‌ شود که پوست دچار التهاب شده باشد. برای اینکه پوست بهبود یابد و از این التهاب خلاص شود، باید سلول های پوستی جدید جایگزین سلول های ناحیه آسیب دیده شوند. اگر سلولهایی که برای ترمیم به سطح پوست آمده اند، حاوی رنگدانه یا ملانین باشند با تجمع در نقطه ملتهب، ایجاد لک میکنند. ... ادامه مطلب

اگر نمیخواهید پوستتان خراب شود این مطلب را بخوانیداگر نمیخواهید پوستتان خراب شود این مطلب را بخوانید

پوست، نوعی سپر دفاعی است که ما را در برابر انواع میکروب ها و بیماری ها محافظت می کند. علاوه بر وظایف متعدد، پوست باعث کنترل دمای بدن و بهبود گردش خون می شود.لذا مراقبت پوست، ضرورت فراوانی یافته است و برای حفظ سلامت پوست یک سری اقدامات مراقبتی انجام دهیم که در این بخش به آنها پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

روشهای تحریک فولیکولهای مو پس از کاشت موروشهای تحریک فولیکولهای مو پس از کاشت مو

پس از عمل کاشت مو اصول مراقبتی توسط پزشک به مراجعه کننده توصیه می‌ شود. برخی از شیوه‌ های تقویت مو مانند مزوتراپی، پی آر پی و لیزر ممکن است توسط پزشک برای تحریک فولیکول‌ها پیشنهاد شود که در ادامه این در مورد این روشها توضیح داده میشود. ... ادامه مطلب

بوتاکس چه کاربردهایی دارد و در چه نواحی تزریق انجام میشود؟بوتاکس چه کاربردهایی دارد و در چه نواحی تزریق انجام میشود؟

تزریق بوتاکس پرطرفدارترین مداخله زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می شود و با ایجاد فلج نسبی و موقت عضلات صورت باعث صاف شدن چین و چروک های صورت ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465