دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / ریزش موی ناشی از لیکن پلان و درمان آن

ریزش موی ناشی از لیکن پلان و درمان آن

ریزش مو در اثر عوامل گوناگونی ایجاد می‌شود و پزشک با توجه به نوع و میزان ریزش مو، راه درمان را توصیه می‌کند. لیکن پلان، یکی از علل شایع ریزش موی افراد، در سنین مختلف می‌باشد. در بعضی از موارد، بیماری لیکن پلان از طریق آزمایش ساده قابل تشخیص نمی‌باشد و جز خارش و احساس درد در سطح سر علامت خاصی ندارد و تنها با استرس زیاد خود فرد این بیماری تشدید می‌شود. پزشک فقط از طریق نمونه‌برداری از پوست سطح سر، می‌تواند بیماری لیکن پلان را تشخیص دهد.
مشکل اصلی لیکن پلان مو آتروفی و اسکار همراه با ریزش موی دائمی است. درمان لیکن پلان مشکل و پر دردسر است و باید به سرعت انجام شود. مهارت پزشک معالج در نتیجه درمان تأثیر بسزایی دارد و با کنترل التهاب ناشی از لیکن پلان می‌توان رشد مو را انتظار داشت. هدف اصلی درمان، کاهش سرعت پیشرفت بیماری و از بین بردن علائم و کاهش ایجاد اسکار است که بایستی بلافاصله بعد از تشخیص بیماری درمان شروع شود. از آنجا که افراد مبتلا به بیماری لیکن پلان نوعی ریزش مو دائمی همراه با اسکار دارند و علت اصلی زمینه بیماری آنها است، برای درمان روش‌های کاشت مو را نمی‌توانند انجام دهند. بهترین نوع درمان برای این افراد روش ترمیم مو برای بیماران لیکن پلان می‌باشد که در ادامه راجع به آن توضیح خواهیم داد.

یکی از راههای درمان ریزش موی افرادی که به هر دلیلی نمی توانند کاشت مو انجام دهند، ترمیم مو می باشد. برخی از روشهای ترمیم مو مانند مزوتراپی و ... در کلینیک بهین اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 اقدام فرمایید.

علل ابتلا به لیکن پلان

لیکن پلان به علت یک اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود؛ اما عامل ژنتیک باعث می‌شود این اختلال از فردی به فرزندان یا اعضای خاندانش منتقل شود. همچنین عوامل محیطی زمینه‌ی بروز لیکن پلان را فراهم می‌کند. مصرف داروی بیماران قلبی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، داشتن استرس و اختلالات عصبی از علل ایجاد کننده بیماری لیکن پلان است.

لیکن پلان

علائم لیکن پلان در پوست سر

لیكن پلان اغلب به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و ممكن است بیش از یك ناحیه را مبتلا سازد؛ اما بعضی اوقات، در یك دوره زمانی چند ماهه انتشار می‌یابد. لیکن پلان مویی معمولاً با وجود مناطق سفید رنگی از پوست سر که در اثر ریزش مو ایجاد شده‌اند مشخص می‌شود. در مناطق درگیر، هیچ فولیکول مویی مشاهده نمی‌شود. اگر این بیماری روی پوست سر ایجاد شود، ممکن است علائم زیر نمود پیدا کند:

درمان لیکن پلان

مواردی که ریزش مو با درمان‌های معمولی و به وسیله پزشک متخصص انجام می‌شود، اگر در طی مدت 2 ماه برطرف نشود، باید بیوپسی پوست سر و آزمایش انجام شود؛ زیرا پس از 60 روز، ریشه مو تخریب شده و رویش موها مجدد به حالت عادی برنمی‌گردد.

خط اول درمان لیکن پلان مویی استفاده از داروهای ضدالتهابی زیر است:

  1. کورتیکواستروئید (کورتون و پردنیزون یا پردنیزولون) موضعی، خوراکی یا تزریقی به درون ضایعات.
  2. داکسی سیکلین و یا تتراسیکلین نیز به دلیل خاصیت ضدالتهابی ممکن است مورد استفاده قرار گیرند.
  3. داروهای ضدالتهابی قوی

درصورت عدم پاسخ به درمان با کورتون، می‌توان از داروهای زیر استفاده کرد:

  1. هیدروکسی کلروکین (Hydroxychloroquine)
  2. متوتروکسات (Methotrexate)
  3. سیکلوسپورین (Cyclosporine)
  4. میکوفنولات موفتیل (Mycophenolate mofetil): معمولاً در موارد مقاومت به هیدروکسی کلروکین و سیکلوسپورین استفاده می‌شود.
  5. پیوگلیتازون (Pioglitazone)

سایر داروهای مورد استفاده برای درمان لیکن پلان مویی:

  1. داپسون (Dapsone)
  2. تالیدومید (Thalidomide)

پاسخ به درمان در بیماران مختلف متفاوت است اما پزشک انتظار دارد که ریزش مو کاهش یافته و علائم اذیت‌‌‌کننده بیماری نظیر خارش و سوزش از بین بروند.

ترمیم مو به روش HRT

ترمیم مو به روشی می‌گویند که طی آن موهای جدید و طبیعی جایگزین موهای ریزش شده و یا کم پشت می‌شود. ترمیم مو برای بیماران لیکن پلان مناسب‌ترین متد برای افرادی می‌باشد که تمایلی برای کاشت مو به دلیل مواردی همانند: دوران نقاهت، هزینه، عوارض و ... ندارند.در ترمیم مو به روش HRT ، موها به صورت همزاد روی شبکه نامرئی و شبیه سازی شده به پوست سر به صورت تار به تار توسط کراتین گیاهی که کاملاً بهداشتی، ضد حساسیت است، فیکس می‌شوند. ظرافت شبکه و جنس موها به طوری صورت گرفته که غیر قابل تشخیص با موی سر خود فرد است و اطرافیان متوجه ترمیم مو شخص نخواهند شد.

ترمیم مو نیازی به بانک مو و تراکم مو فرد ندارد، تنها با تفاوت اینکه موها غیر قابل رشد می‌باشد. ترمیم مو به روش HRT دوران نقاهت و مراقبت ندارد و بعد از انجام آن فرد میتواند به فعالیت‌های روزانه خود از قبیل: ورزشی، تحرکی و استحمام ... بپردازد. تراکم موها کاملاً بستگی نیاز فرد دارد، این متد دارای خط رویش و خط فرق کاملاً طبیعی می‌باشد. معمولاً هر 15 روز یک‌بار نیاز به ترمیم دارد و رسیدگی دارد که بسیار آسان است. به طور میانگین عمر ترمیم مو را میتوان 2 الی 3 سال تخمین زد.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

زمان ترمیم مو فرد مبتلا به لیکن پلان

ترمیم مو لیکن پلان، واجد شرایطی است که باید همه آنها را دارا باشید. این شرایط عبارتند از:

داوطلب باید مصرف برخی داروها را متوقف کند.

داوطلب باید از مصرف هرگونه داروی خوراکی، تزریقی یا موضعی اجتناب کند. البته در برخی موارد میتوان کاشت مو لیکن پلان را برای افرادی که دارو مصرف می‌کنند و دارای شرایط خاصی می‌باشند انجام داد. البته این کار در موارد معدودی انجام می‌گیرد و به شرایط هر فرد بستگی دارد.

داوطلب نباید طی ۱۲ ماه (۲۴ ماه) گذشته علائم لیکن پلان (LPP) را گزارش کرده باشد.

داوطلب نباید هیچ‌گونه سوزش، خارش یا دردی داشته باشد. باید به خاطر داشته باشید که فقدان علائم به معنای غیرفعال بودن بیماری نیست بلکه وجود داشتن علائم به معنای این است که به احتمال زیاد بیماری مؤثر است. بیشتر شدن سوزش و خارش به صورت دوره‌ای نشان‌دهنده این است که بیماری در حال توسعه است و فرد مورد نظر داوطلب خوبی برای عمل جراحی نمی‌باشد. فردی که داروی clobetasol مصرف می‌کند تا خارش پوست سر را کنترل کند، احتمالاً دچار بیماری است که کاملاً غیرفعال نیست.

داوطلب باید موهای کافی در ناحیه اهداء داشته باشد.

همه افرادی که دچار بیماری لیکن پلان هستند در ناحیه اهداء (پشت یا کنار سر) خود دارای موی کافی برای انجام عمل کاشت مو نیستند. حتی ممکن است افرادی که بیماری آنها غیرفعال است هم با این مشکل مواجه باشند.

اگر از فقدان موهای خود رنج می‌برید، می‌توانید با پیوند مو مشکل خود را حل کنید. بزرگترین مزیت پیوند مو این است که فرد اعتماد به نفس خود را بازمی‌یابد. در کلینیک بهین اصفهان از بهترین روشهای کاشت و پیوند مو بهره گرفته شده است تا نتایجی رضایت بخش و شگفت انگیز برایتان به ارمغان آید. در این مرکز از روشهای کاشت مو شامل پیوند واحد فولیکولی (FUT) و استخراج واحد فولیکولی (FUE) برای ایجاد نتیجه‌ای طبیعی استفاده می‌شود. مورد قابل ذکر آن است که شما می‌توانید بر اساس میل خود موهای پیوند یافته را حفظ کنید، آنها را رنگ کنید، مواد آرایشی بزنید، بشویید و با هر مدل مویی آراسته کنید. به منظور دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت می توانید با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

علت ریزش مو در جوانی

معرفی بهترین داروهای درمان ریزش مو

کاربرد و مزایای مزوتراپی مو

علائم اولیه ریزش مو بعد از کرونا

علت ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل یا طاسی های ناحیه ای



نظرات کاربران درباره این مطلب :رضا [ 1402-08-02 ]
سلام آقای دکتر من لیکن پلان دارم و فقط موهای سرم رو درگیر کرده، درمانش چجوریه خوب میشم یا نه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت ترمیم مو و کاشت مو و کاربرد هر کدامتفاوت ترمیم مو و کاشت مو و کاربرد هر کدام

ممکن است تا کنون بارها تبلیغات مختلفی از کاشت موی طبیعی توسط کلینیک ها یا انسیتوهای مذکوردیده یا شنیده باشید ولی آیا باید کدام را انتخاب کرد و شما کدام را ترجیح می دهید؟ ... ادامه مطلب

اهمیت بانک مو در تراکم کاشت مواهمیت بانک مو در تراکم کاشت مو

بانک مو به قسمتی گفته می‌ شود که گرافت‌ های مو از آنجا تأمین شده و میتواند یک منبع مناسب برای کاشت مو باشد. بهترین بانک مو، پشت سر است؛ زیرا موهای این قسمت مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی و هورمونهایی دارند که منجر به ریزش مو می‌ شوند. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس برای رفع خطوط پنجه کلاغی کنار چشمتزریق بوتاکس برای رفع خطوط پنجه کلاغی کنار چشم

روش‌ های زیباسازی زیادی وجود دارد که کمک می کنند با این علائم پیری پوست خداحافظی کنید. در این میان تزریق بوتاکس به خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم یک روش بس ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465