دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / راهکارهای درمان ریزش مو بعد از کرونا

راهکارهای درمان ریزش مو بعد از کرونا

مو یکی از مهم‌ترین عوامل و فاکتور‌های تأثیرگذار در زیبایی ظاهری در نظر گرفته می‌شود و ریزش مو بعد از بهبود کرونا می‌تواند زیبایی و طراوت چهره افراد را تحت تأثیر قرار دهد. کرونا با علائم مشابه سرماخوردگی آغاز شده و این علائم کم‌کم شدت می‌گیرند. مطالعات بر روی بهبودیافتگان کرونا نشان داده است که اثرات این بیماری حتی پس از بهبود کامل نیز باقی خواهد ماند. اثراتی نظیر تأثیر بر ریه‌ها و تنفس و اختلالات بویایی از آن جمله است؛ اما یکی از شایع‌ترین عوارض ابتلا به ویروس COVID-19 ریزش موها است. موارد متعددی به عنوان علت ریزش مو بعد از بهبود کرونا توسط متخصصان پوست و مو مطرح می‌شود و مهم‌ترین آنها افزایش استرس و اضطراب افراد پس از ابتلا به این بیماری می‌باشد. ریزش مو در اثر استرس و اضطراب در پزشکی با اصطلاح Telogen Effluvium معرفی می‌شود و در آن، فشار‌های روحی و روانی محرک اصلی ریزش موها می‌باشند.

یکی از راههای درمان ریزش موی افرادی که به هر دلیلی نمی توانند کاشت مو انجام دهند، ترمیم مو می باشد. برخی از روشهای ترمیم مو مانند مزوتراپی و ... در کلینیک بهین اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 اقدام فرمایید.

تأثیر کرونا بر ریزش مو

پس از بیماری‌هایی مثل کرونا و بیماری‌هایی که موجب تب می‌شوند، موها شروع به ریزش می‌کنند و این ریزش حدود 5 تا 6 ماه طول می کشد و با مصرف مکمل‌ها بهبود می‌یابد. گزارش‌های افراد بهبود یافته از کرونا نشان داده است که ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا به‌صورت شرایطی به نام تلوژن افلوویوم TE است. در افرادی که به ریزش موی TE مبتلا هستند، ریزش موها به‌صورت ناگهانی و دسته‌ای اتفاق می‌افتد. در واقع در زمان شانه زدن موها یا دوش گرفتن توده‌های بزرگی از موها می‌ریزند. اکثر افرادی که دچار ریزش موی TE می‌شوند، 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد تحریک‌کننده، ریزش موی محسوسی را تجربه خواهند کرد. این ریزش مو باعث از دست دادن کمتر از نیمی از موهای سر می‌شود و برای 6 تا 9 ماه ادامه دارد؛ اما پس از این دوره افراد رویش مجدد موهای از دست رفته را مشاهده خواهند کرد.

1. ریزش موی متعاقب COVID-19 از نوع تلوژن افلوویوم (Telogen Effluvium; TE) است.

تلوژن افلوویوم یا TE ریزش موقت موی سر است که به طور ناگهانی بروز می کند. معمولاً پس از استرس های شدید، شوک های شدید جسمی، کاهش وزن در مدت کوتاه، تغییرات هورمونی ناگهانی مانند زایمان، یائسگی و …. رخ می‌دهد. این ریزش موی موقت بیشتر در نواحی بالای پوست سر افراد اتفاق می‌افتد. استرس و اضطراب پیامی را به بدن صادر می‌کند که در آن انرژی بدن به جای مصرف شدن برای پشتیبانی از فولیکول‌های مو، صرف اهداف مهم‌تری همچون مبارزه با ویروس کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و این شرایط در نهایت باعث ضعیف‌تر شدن فولیکول‌های مو و ریزش موها خواهد شد.

2. تب یکی از علائم رایج COVID-19 است، می تواند موهای بیشتری را وارد مرحله ریزش کند.

کرونا و  ریزش مو

مدت ریزش مو پس از کرونا

ریزش مو ناشی از بیماری کرونا معمولاً در طول ۶۰ روز متوقف می‌شود؛ اما در برخی نیز ممکن است بیش از این و حتی چند ماه طول بکشد.

علائم ریزش مو بعد از کرونا

افراد به ‌طور معمول، روزانه تا تعداد ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند؛ اما اثرات ناشی از این بیماری می‌تواند باعث شود که به مدت حدود ۶ ماه تا ۳۰۰ تار مو در روز را از دست بدهند، بنابراین نحوه فهمیدن علائم ریزش مو از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به تراکم و حجم کلی موهای او دارد. برای مثال اگر تراکم اولیه موهای شما کم باشد، بسیار زودتر از فردی با تراکم موی بالاتر، متوجه ریزش موهای خود خواهید شد.

درمان ریزش موی ناشی از کرونا

مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی

ابتلا به ویروس کرونا باعث تخلیه شدن بدن از ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌شود و می‌توان با مصرف مواد غذایی غنی و سالم رشد مجدد موها را تحریک کرد. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D، آهن و پروتئین‌های گیاهی روش مناسبی برای تقویت فولیکول‌های مو می‌باشد و برای این منظور بهتر است که مصرف ماهی‌ها، غذاهای دریایی و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

همان‌گونه که در قسمت‌های قبل به آن اشاره گردید، استرس و اضطراب یکی از اصلی‌ترین محرک‌های ریزش مو می‌باشد و به همین دلیل، اولین اقدام شما پس از درمان کامل بیماری کرونا باید مدیریت استرس و استراحت کافی باشد؛ زیرا استرس و اضطراب ضمن جلوگیری از تقسیم شدن و رشد فولیکول‌های مو، باعث به هم خوردن تناسب میان هورمون‌های بدن می‌شود و ریزش موهای شما را تشدید خواهد کرد.

با موهای خود با ملایمت رفتار کنید.

به منظور کاهش ریزش مو بعد از بهبود کرونا رفتار خود را با موهای خود تغییر دهید و با آنها با ملایمت رفتار نمایید. بهتر است که پس از اتمام دوره بیماری خود برای مدتی از سشوار و حالت دهنده‌های مو همچون تافت استفاده نکنید و از شامپو بچه برای شستشوی موها استفاده نمایید. همچنین بهتر است که موهای شما آزاد باشند و از بستن و یا کشیدن آنها پرهیز نمایید تا شدت این عارضه کاهش یابد.تزریق ویتامین‌های A، D و E می‌تواند از ریزش مو در اثر کرونا جلوگیری کند.

اينستاگرام دکتر سليماني

تزریق سرم و آمپول ویتامین برای درمان ریزش مو

ویتامین‌ها دارای نقش‌های مختلفی در بدن هستند و مصرف برخی از ویتامین‌ها می‌تواند از ریز موهای شما پس از بهبود کرونا جلوگیری کند. ویتامین‌های A، D و E مهم‌ترین ویتامین‌های تأثیرگذار در رشد و سلامت مو در نظر گرفته می‌شوند و تزریق این ویتامین‌ها از طریق سرم و آمپول می‌تواند نقش بسیار پررنگی را در جلوگیری از ریزش موهای شما ایفا کند. بنابراین، شما می‌توانید ضمن مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها از سرم و یا آمپول نیز برای تأمین منابع ویتامین‌های بدن استفاده نمایید و از مزایای متعدد آنها بهره‌مند شوید.

کاشت ابرو در کلینیک بهین اصفهان با مطلوب ترین نتایج و مناسب ترین قیمت انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت هماهنگی یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

ریزش موی ناشی از لیکن پلان و درمان آن

داروهای موضعی برای درمان طاسی

علائم طاسی مو با الگوی مردانه

فواید لیزر تراپی پس از کاشت مو و درمان ریزش مو

ریزش مو سکه ای چگونه است و چه علتی دارد؟



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان اسکار جوش با چه روشهایی انجام میشود؟درمان اسکار جوش با چه روشهایی انجام میشود؟

جوش یک اختلال پوستی است که باعث ایجاد لکه های مختلفی نظیر جوش های سرسیاه، جوش های سرسفید، کورکها، برآمدگی و تورفتگی ها می شود. با پیشرفت علم پزشکی، برای درمان اسکار جوش می توان از روش های زیادی استفاده کرد. پزشک بهترین روش را با در نظر گرفتن عوامل متعدد توصیه می کند. ... ادامه مطلب

درمان جای جوش با لیزر CO2 فرکشنالدرمان جای جوش با لیزر CO2 فرکشنال

لیزر CO2 فرکشنال یک روش غیر تهاجمی است که از لیزر برای درمان جای جوش استفاده میشود. ... ادامه مطلب

مزایا و معایب لیفت ابرو با نخمزایا و معایب لیفت ابرو با نخ

یکی از روش هایی که برای از بین بردن مشکلاتی از قبیل افتادگی پوست به کار می رود لیفت با نخ می باشد که برای جوانسازی پوست و توسط پزشک مورد استفاده قرار ... ادامه مطلب

عوارض احتمالی تزریق ژل در نواحی مختلف صورت چیست؟عوارض احتمالی تزریق ژل در نواحی مختلف صورت چیست؟

یکی از محبوب ترین و رایج ترین روش هایی که امروزه برای بازسازی پوست و همچنین از بین بردن چین و چروک و خطوط سطحی مورد استفاده قرار می گیرد تزریق ژل است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465