دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / علت سفید شدن موها چیست

علت سفید شدن موها چیست

سفید شدن موها با افزایش سن امری طبیعی است و در حقیقت نشانه آن است که بدن در حال فرسوده شدن و پیری است؛ اما این تغییر رنگ در هر زمانی می‌تواند موها را درگیر کند. ممکن است حتی نوجوانان و یا افرادی که در دهه 20 زندگی هستند نیز متوجه این تارهای سفید در بین موهایشان بشوند. سلول های رنگدانه ای که در ریشه موها قرار دارند به آهستگی از بین می روند و ریشه مویی که دارای تعداد کمتری سلول های رنگدانه می باشد قابلیت تولید مقدار کمتری ملانین را دارد.

ملانین ماده ای شیمیایی است که باعث تولید رنگ در تارهای مو می شود. به طور میانگین سن آغاز سفید شدن موها 30 سالگی در مردان و 35 سالگی در زنان است که با افزایش سن بر سرعت سفیدی موها افزوده می شود، البته عوامل ژنتیکی نیز در روند سفید شدن موها و سن آغاز آن دخیل می باشند. در این مطلب، برخی از علل رایج ایجاد موهای سفید به همراه روشهایی برای کند کردن روند سفیدی مو یا درمان آن بررسی شده است.

اگر از فقدان موهای خود رنج می‌برید، می‌توانید با پیوند مو مشکل خود را حل کنید. بزرگترین مزیت پیوند مو این است که فرد اعتماد به نفس خود را بازمی‌یابد. در کلینیک بهین اصفهان از بهترین روشهای کاشت و پیوند مو بهره گرفته شده است تا نتایجی رضایت بخش و شگفت انگیز برایتان به ارمغان آید. در این مرکز از روشهای کاشت مو شامل پیوند واحد فولیکولی (FUT) و استخراج واحد فولیکولی (FUE) برای ایجاد نتیجه‌ای طبیعی استفاده می‌شود. مورد قابل ذکر آن است که شما می‌توانید بر اساس میل خود موهای پیوند یافته را حفظ کنید، آنها را رنگ کنید، مواد آرایشی بزنید، بشویید و با هر مدل مویی آراسته کنید. به منظور دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت می توانید با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت سفید شدن مو

علل مختلفی می‌توانند در سفید شدن مو نقش داشته باشند که گاهی اوقات با کشف علت و رسیدگی به آن می‌توان روند سفید شدن را آهسته کرد و یا در صورت امکان مانع پیشرفت آن شد.

1. کمبود ویتامین

کمبود هر کدام از ویتامین‌های B6، B12، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می‌تواند در سفید شدن زودهنگام موها نقش داشته باشد. براساس مطالعاتی در سال 2015 بر روی کمبود انواع ویتامین‌ها، مشخص شد که کاهش سطح ویتامین D3، ویتامین B12 و مس در بدن می‌توانند با سفید شدن مو مرتبط باشند. مکمل‌ها می‌توانند کمبود ترکیبات مغذی که بر تولید رنگدانه‌ها تأثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ موها شده است را جبران کنند. در این صورت تولید رنگدانه بهبود یافته و موها به رنگ اولیه خود برمی‌گردند.

سفید شدن مو

2. ژنتیک

سفید شدن زودهنگام موهای برخی از افراد تا حد زیادی به عامل ژنتیک مرتبط است. همچنین نژاد و قومیت نیز می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. این پروسه می‌تواند در افراد سفید پوست از سن 20 سالگی آغاز شود، در حالی که ممکن است افراد با نژاد آسیایی از سن 25 و نژاد آفریقایی آمریکایی از 30 سالگی شاهد سفید شدن موهایشان باشند.

3. استرس اکسیداتیو (oxidative stress)

درحالی که سفید شدن مو بیشتر جنبه ژنتیکی دارد؛ اما یک بخشی از آن می‌تواند در نتیجه استرس اکسیداتیو باشد. استرس اکسیداتیو هنگامی رخ می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌ها برای خنثی کردن اثرات مضر رادیکال‌های آزاد کافی نباشند، در این صورت رادیکال‌های آزاد به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و به آنها آسیب می‌رسانند.

4. بیماری

برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های خود ایمنی می‌توانند احتمال سفید شدن زودهنگام موها را در افراد افزایش دهند. همچنین تحقیقاتی که در سال 2008 منتشر شد نشان می‌دهد، اختلال در عملکرد تیروئید می‌تواند با ناهنجاری موها در ارتباط باشد. سفید شدن موها در بیماری آلوپسی آره‌آتا (alopecia areata) یا ریزش مو سکه‌ای نیز شایع است. هنگامی که موهای این نواحی دوباره شروع به رشد می‌کنند ممکن است به دلیل کمبود ملانین، تمایل به سفید شدن پیدا کنند.

5. عوامل استرس‌زا

نظریات ضد و نقیضی در مورد تأثیر عوامل استرس‌زای زندگی بر سفید شدن زودهنگام موها وجود دارد. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه نیویورک، سلول‌هایی که مسئول رنگ موها هستند می‌توانند در اثر استرس کاهش یابند. مطالعات دیگری در این زمینه نشان می‌دهد که استرس ممکن است در سفیدی موها نقش داشته باشد؛ اما تأثیر آن نسبت به بیماری‌ها و سایر فاکتورها کمتر خواهد بود.

درمان سفیدی مو

۱. افزایش مصرف ویتامین B ۱۲

در اثر کمبود ویتامین B ۱۲ موها سفید می‌شوند، لذا مصرف این ویتامین می تواند از سفید شدن موها تا حدودی جلوگیری کند.

۲. تیروئید را بررسی کنید.

کم‌کاری تیروئید یک بیماری مزمن جدی است. برخی غذاها می‌توانند با فعالیت غده‌ تیروئید تداخل ایجاد کنند، غده تیروئید بر تمام عملکردهای حیاتی بدن‌ تأثیر می‌گذارد، یک تیروئید کم‌کار، می‌تواند سبب سفید شدن موهای افراد شود.

۳. ترک سیگار

سیگار دارای اثرات نامطلوبی بر بدن است و می‌تواند به سفید شدن موها کمک کند.

۴. مصرف میزان فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها

رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از پدیدار شدن تارهای سفید مو کمک می‌کند، همچنین از دست دادن رنگدانه می‌تواند رادیکال‌های آزاد را تولید کرده و مقدار آنها را در حین بالا رفتن سن، افزایش دهد.

اينستاگرام دکتر سليماني

۵. غذاهایی که به کاهش روند سفید شدن موها کمک می‌کنند.

غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و گوشت از جمله گوشت گاو و گوشت گوسفند را به میزان بیشتری مصرف کرده و از محصولات لبنی مانند شیر و پنیر نیز منابع خوبی برای تأمین این ویتامین بهره ببرید. همچنین افرادی که رژیم گیاهخواری دارند می‌توانند مکمل‌ها یا محصولاتی را که با ویتامین B ۱۲ غنی شده‌اند را انتخاب کنند، غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند انواع توت، انگور، سبزیجات برگ سبز و چای سبز مصرف کنید.

6. عدم استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های مو

رنگ موهای شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می توانند در ایجاد مو جوگندمی و سفید شدن زودرس مو نقش داشته باشند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می دهد. پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است.

شما می‌توانید برای بهترین کاشت ریش و سبیل در اصفهان به کلینیک تخصصی کاشت موی بهین مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

آنچه موجب سفیدی موهای شما میشود



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزوتراپی چیست؟مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی یک تکنیک پزشکی است که در آن تعداد زیادی تزریق در لایه های مختلف پوست به منظور درمانهای مختلف انجام میگیرد ... ادامه مطلب

پس از کاشت مو چه مدت زمانی را باید به استراحت پرداخت؟پس از کاشت مو چه مدت زمانی را باید به استراحت پرداخت؟

کاشت مو معمولاً برای درمان ریزش مو با الگوی طاسی مردانه استفاده می‌ شود. پس از کاشت مو حداقل 3 الی 5 روز در خانه بمانید و استراحت کنید، سپس به انجام فعالیت‌ های روزانه خود بازگردید. ... ادامه مطلب

درمان جوش صورت با دارودرمان جوش صورت با دارو

جوش صورت در واقع شایعترین مشکل پوستی است. شروع آن به شکل جوش زیر پوستی همرنگ پوست و گاهی جوش برجسته و سرسیاه یا سرسفید می باشد. معمولاً برای درمان جوش صورت نیاز به اقدامات متعددی می باشد که یکی از این روشها مصرف دارو است. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک های چانهتزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک های چانه

چین های روی چانه روی ظاهر فرد تأثیر منفی می گذارد و باعث فرسودگی چهره می شود. بوتاکس محصولی است که پس از تزریق به درون عضلات ناحیه مورد نظر به طور موق ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465