دکتر محسن سلیمانی

ماینوکسیدیل چیست؟

ریزش مو به حالتی می گویند كه به صورت غیرطبیعی و بیشتر از حد نرمال، موها بریزد و موی جایگزین آن رشد نكند. در حقیقت تعادل بین ریختن موی سر و رویش مجدد به هم خورده و از تعداد موهای موجود روی سر به تدریج كاسته می شود. ریزش بیش از اندازه مو مشکلی شایع است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. این عارضه زمانی رخ می دهد که پوست سر و فولیکول های مو از برخی تغییرات رنج می برند. این شرایط می تواند در نتیجه یک بیماری یا تغییراتی مشخص در محیط شکل گرفته باشد. در نتیجه حالت بی مویی یا طاسی بعد از مدتی بروز می كند.

ماینوکسیدیل (با نام تجاری روگین یا روگین زنانه)، بهترین درمان ریزش موی سر است. ماینوکسیدیل، داروی بدون نسخه‌ ای است که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است و هم مردان و هم زنان می‌ توانند از آن برای درمان ریزش مو استفاده کنند. این دارو رگ‌ های خونی را منبسط می‌ کند، در نتیجه میزان خون و مواد غذایی که به فولیکول ‌های مو می‌ رسد، تقویت شده و منجر به پر پشت شدن مو می‌ شود.به نظر می ‌رسد این دارو به مدت طولانی ‌تری، مو را در مرحله رشد فعال (آنافاز) نگه می ‌دارد. از آنجایی که ماینوکسیدیل، روی چرخه مو تأثیر می ‌گذارد، استفاده مداوم از آن الزامی است. به محض این ‌که مصرف این دارو را قطع کنید، روند رشد مو به حالت سابق باز می ‌گردد و ممکن است دوباره دچار ریزش مو شوید.

یکی از راههای درمان ریزش مو افرادی که به هر دلیلی نمی توانند کاشت مو انجام دهند، ترمیم مو می باشد. برخی از روشهای ترمیم مو مانند مزوتراپی و ... در کلینیک بهین اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 اقدام فرمایید.

مزایای استفاده از ماینوکسیدیل

تأثیر ماینوکسیدیل برای ریزش مو نسبت به سایر داروها بیشتر است، به طوری که این ماده مواد مغذی مورد نیاز فولیکول را به طور بالقوه و مستقیماً به فولیکول‌های مو می‌رساند. از دیگر مزایای ماینوکسیدیل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. کاهش سرعت ریختن موهای کف و پشت سر
  2. تحریک فولیکول‌ها مو به منظور تولید تارهای جدید مو
  3. نتیجه بخشی نسبتاً سریع در مقایسه با دیگر داروهای موضعی (مدت اثربخشی برای مردان حداقل 2 الی 4 ماه و برای خانم‌ها حداقل 4 ماه).
  4. فاز آناژن چرخه رشد مو را طولانی می‌کند. در طی این مرحله، سلول‌های ریشه مو به سرعت تقسیم می‌شوند و به طول ساقه مو می‌افزایند.
  5. گردش خون در رگ‌های خونی کوچک کف سر را باز می‌گرداند.
  6. موهای ضخیم تری تولید می کند.
  7. سرعت ریزش مو را کند و در برخی افراد متوقف می‌کند.
  8. فولیکول‌های مو را وادار می‌کند تا دوباره مو تولید کنند.
  9. موجب ضخیم‌تر شدن موهای سر می‌شود.

طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای مو

ماینوکسیدیل نوعی روش درمانی موضعی است، یعنی آن را باید روی پوست سر خود بمالید (نه مو). معمولاً دستورالعمل دوز استفاده از دارو به روش‌های زیر است:

  1. فوم موضعی 5% ماینوکسیدیل: روزانه نصف سر بطری از دارو را، روی ناحیه مورد نظر بمالید.
  2. محلول موضعی 2% ماینوکسیدیل: دو بار در روز، مقدار یک میلی ‌لیتر از دارو را، روی ناحیه مورد نظر بمالید.

ماینوکسیدیل را با انگشتان خود روی پوست سر مالیده و ماساژ دهید و حتماً بلافاصله پس از انجام این کار، دستان خود را بشویید. اگر بخواهید به صورت ایده‌ آل از این روش درمانی استفاده کنید، حداقل دو ساعت قبل از رفتن به تخت‌ خواب، از این دارو استفاده کنید تا ناحیه مورد نظر کاملاً خشک شود. با انجام این کار از پخش شدن ناخودآگاه دارو به نقاط دیگر بدن، جلوگیری خواهید کرد. همچنین اگر پوست سرتان پس از مصرف ماینوکسیدیل، کاملاً خشک نشود، می‌تواند لباس یا ملافه را لک کند. به صورت مداوم و روزانه، این دارو را مصرف کنید چون نهایتاً تا سه ماه پس از توقف مصرف آن، دوباره ریزش مو خواهید داشت.

ماینوکسیدیل

توصیه‌های قبل استفاده از ماینوکسیدیل

  1. بسیار مهم است که از این دارو فقط طبق دستورالعمل استفاده کنید و از آن بیشتر از آنچه پزشک دستور داده استفاده نکنید؛ زیرا انجام این کار ممکن است شانس جذب آن از طریق پوست را افزایش دهد.
  2. ماینوکسیدیل را به سایر قسمت‌های بدن خود نزنید. جذب این دارو در بدن ممکن است بر قلب و عروق خونی تأثیر بگذارد و عوارض ناخواسته ایجاد کند.
  3. از هیچ محصول پوستی جایگزین ماینوکسیدیل در طول درمان استفاده نکنید.
  4. در طول درمان با ماینوکسیدیل می‌توان از رنگ‌های مو و مواد مراقبتی مو استفاده کرد به شرطی که پوست سر درست قبل از استفاده از آنها کاملاً شسته شود.
  5. ماینوکسیدیل نباید 24 ساعت قبل و بعد از آرایش‌های مو استفاده شود.
  6. دوز ماینوکسیدیل خود را برای جبران هر دوز فراموش شده دو برابر نکنید.

توصیه‌های بعد استفاده از ماینوکسیدیل

  1. دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد نحوه استفاده از محلول با استفاده از اپلیکاتور ارائه شده دنبال کنید.
  2. تا 4 ساعت بعد از استفاده از ماینوکسیدیل موهای خود را شامپو نکنید.
  3. بلافاصله پس از مصرف این دارو، دست‌های خود را بشویید تا هرگونه اثری که ممکن است روی دستتان مانده باشد از بین برود.
  4. پس از استفاده از محلول ماینوکسیدیل از سشوار برای خشک کردن پوست سر استفاده نکنید. باد سشوار ممکن است اثربخشی درمان را کاهش دهد.
  5. اجازه دهید ماینوکسیدیل به مدت ۲ تا ۴ ساعت پس از استفاده روی سر بماند و بعد فعالیت‌هایی مانند رفتن به رختخواب را انجام دهید.
  6. به یاد داشته باشید که آثار ماینوکسیدیل باید کاملاً خشک شود. اگر موها یا پوست سر شما پس از استفاده از دارو کاملاً خشک نشده باشد می‌تواند لباس، کلاه یا ملحفه را لکه‌دار کند.
  7. از استفاده دارو در زمانی که مو و بدنتان خیس است خودداری کنید.

موارد استفاده از ماینوکسیدیل

به طور کلی موارد مصرف ماینوکسیدیل عبارت است از:

  1. تمامی آقایان بالای 18 سال که دچار کاهش تراکم مو شده‌اند می‌توانند از این دارو بهره ببرند.
  2. ثابت شده است که ماینوکسیدیل به طور مؤثر نازک شدن و طاسی مو را درمان می‌کند.
  3. این دارو در درمان طاسی با الگوی مردانه کاربردی بسیار گسترده دارد.
  4. غلظت ماینوکسیدیل 2% برای آن دسته از خانم‌هایی که موهایشان نازک شده است مؤثر می‌باشد.
  5. تأثیرات دقیق ماینوکسیدیل ریش هنوز در دست بررسی است اما برخی از پزشکان عقیده دارند که این دارو می‌تواند به افزایش تراکم ریش مردان کمک کند.
  6. برای افراد زیر 40 سال که ریزش موی آنها اخیراً اتفاق افتاده است، بیشترین تأثیر را دارد.

موارد منع استفاده از ماینوکسیدیل

قیمت ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل در قالب محلول، شامپو، فوم و … عرضه می‌شود و حجم و برندهای مختلفی از آن وجود دارد. هر محصولی ممکن است درصد خاصی از ماینوکسیدیل را در خود جای داده باشد. رایج‌ترین میزان غلظت مورد استفاده در محصولات مراقبتی 2% و 5% می‌باشد. هزینه ماینوکسیدیل بسته به مواردی همچون برند و شرکت سازنده محصول، حجم محصول و غلظت دارویی متفاوت است.

 آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

عوارض استفاده از ماینوکسیدیل

  1. ممکن است سوزش، خارش یا قرمزی را در محل تحت درمان ایجاد نماید. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فوراً با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
  2. اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که وی به این نتیجه رسیده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. لازم است بدانید بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی تجربه نخواهند کرد.
  3. به ندرت این دارو می‌تواند از طریق پوست جذب شود و عوارض جانبی ایجاد کند. به هر حال در صورت داشتن هرگونه عوارض جانبی جدی از جمله: رویش موهای ناخواسته در صورت یا بدن، سرگیجه، سریع یا نامنظم شدن ضربان قلب، مشکل در تنفس به خصوص هنگام دراز کشیدن، غش، درد قفسه سینه، تورم دست ها و یا پاها، افزایش وزن غیرعادی، خستگی، مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. واکنش آلرژیک به این دارو بسیار نادر است، با این حال در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات پوستی، خارش و تورم (مخصوصاً در صورت، زبان و یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی فوراً به پزشک مراجعه کنید.

کاشت ابرو در کلینیک بهین اصفهان با مطلوب ترین نتایج و مناسب ترین قیمت انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت هماهنگی یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهروز مبصّری [ 1402-05-07 ]
سلام وقت بخیر آقای دکتر تقریبا بیش از 5 سال است است از محول موضعی ماینوکسیدیل 5 درصد به علاوه قرص فیناستراید 1 درصد استفاده میکنم مدتی است پوست سرم دارای خارش و جوشهای حاصل از حساسیت شده که به نظرم از عوارض استفاده از از همین محلول طبق فرمایش شما میباشد به نظر شما به تدریج این محلول را قطع کنم یا از داروهای ضد حساسیت موضعی استفاده کنم؟ فعلا درصد این محلول را از 5 درصد به 2 درصد رسوندم شدت خارش کم شده ولی همچنان درگیرم لطف میکنید اگر راهنمایی بفرمایید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مصرف قرص هیرویت بعد از کاشت مومصرف قرص هیرویت بعد از کاشت مو

کاشت مو یکی از روش های قطعی برای درمان ریزش مو است. موفقیت در انجام پیوند مو، به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل، انجام جراحی در کلینیک های معتبر توسط متخصصان مجرب است؛ اما بعد از انجام کاشت مو توسط پزشک متخصص، موفقیت این جراحی وابسته به مراقبت های بعد از کاشت مو است. ... ادامه مطلب

دوره نقاهت کاشت ریشدوره نقاهت کاشت ریش

ریش یکی از مسائلی است که آقایان به آن اهمیت زیادی می‌ دهند اما گاهی به دلایل بسیاری رشد نمی‌ کند یا بر اثر مشکلات ژنتیکی و هورمونی، اصلاً به مرحله رشد نمی‌ رسد.کاشت ریش یکی از روش های کاشت مو است که جهت درمان کسانی که دچار ریزش ریش شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

آیا به عوارض کاشت ریش و سبیل آگاه هستید؟آیا به عوارض کاشت ریش و سبیل آگاه هستید؟

برخی از مردان به دلایل مختلفی دارای ریش و سبیل کم‌ پشتی در ناحیه صورت خود هستند که خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی این مسئله به راحتی قابل حل است. به این صورت که مردان می‌ توانند با برخورداری از تکنیک‌ های کاشت ریش و سبیل اعتماد به نفس را به خود بازگردانند. ... ادامه مطلب

قبل از کاشت مو لازم است چه نکاتی را بدانیم ؟قبل از کاشت مو لازم است چه نکاتی را بدانیم ؟

تصمیم کاشت مو، یک تصمیم مهم و کلیدی است. پیش از کاشت یا ترمیم مو، لازم است فرد خود را آماده کند، چرا که کاشت مو بسیار حساس بوده و اگر به درستی صورت نگیرد و با روش‌های سنتی و غیرتخصصی انجام شود می‌تواند موجب ریزش مجدد مو شده و تاثیر منفی در روحیه ی فرد بگذارد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465