دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / کلوئید پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

کلوئید پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

کلوئید یا گوشت اضافه نوعی جای زخم برجسته به‌شمار می‌رود که بعد از بهبود جراحت روی پوست نمایان می‌شود. کلوئیدها هنگامی ایجاد می‌شوند که بعد از اتمام فرایند بهبود پوست، بافت زخم همچنان تشکیل می‌شود. این نوع ضایعات پوستی می‌توانند بسیار وسیع‌تر از زخم اصلی باشند. در اغلب مواقع گوشت‌های اضافه در بخش‌های قفسه سینه، شانه‌ها، لاله گوش و گونه‌ها ایجاد می‌شوند. در برخی از مواقع، گوشت‌های اضافی می‌توانند بزرگ و آزاردهنده باشند. در این صورت افراد می‌توانند برای ممانعت از ایجاد ضایعات پوستی برخی از اقدامات را صورت داده و علاوه‌براین متدهای درمانی برای آنها در دسترس هستند. کلوئید یا گوشت اضافه به کمک بررسی ظاهر پوست و شرح حال پزشکی تشخیص داده می شود. هیچ درمانی با موفقیت صد در صد توأم نیست و پزشک احتمالاً ترکیبی از روشهای مختلف را پیشنهاد خواهد داد.

شما می‌توانید برای درمان کلویید به کلینیک بهین در اصفهان مراجعه نمایید. این مرکز با سالها تجربه در زمینه های مختلف پوست، کاشت مو، زیبایی و لیزر می‌تواند نتایج بسیار درخشانی را به شما ارائه نماید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد کلوئید پوستی

اغلب زخم‌ها و آسیب‌های پوستی می‌توانند منجر به تشکیل کلوئید شوند:

علائم کلوئید

کلوئید عموماً حدود سه ماه بعد از آسیب وارده به پوست ایجاد می شوند در حالی که ممکن است این زمان تا یک سال افزایش یابد. بافت لاستیک مانند کلوئید از حاشیه های زخم فراتر می رود. این ضایعه ممکن است با خارش، درد یا احساس سوزش همراه باشد. در برخی مواقع کلوئید بدون وجود هیچگونه آسیب پوستی مشخص ظاهر می گردد. نواحی که اغلب دچار کلوئید مشوند سینه، شانه ها، لوب گوش ها و گردن هستند. کلوئید ممکن است بر روی یک مفصل ایجاد شود و حرکت را محدود کند. در طول زمان، رنگ قرمز کلوئید به قهوه ای تغییر کرده یا بی رنگ می شود.

کلوئید یا گوشت اضافه

موارد مستعد به کلوئید پوستی

دیگر عواملی که می تواند احتمال بروز کلوئیدها را افزایش دهد، عبارتند از:

ظاهراً ژنتیک تأثیر زیادی بر روی بروز کلوئید های پوستی دارد و این بدین معنی است که اگر یکی یا هر دو والدین دارای ژنتیک با گرایش بروز کلوئید پوستی باشند، احتمال ابتلا به کلوئید در فرزندشان تا حد زیادی افزایش خواهد یافت. طبق یک مطالعه صورت گرفته در مورد علت بروز کلوئیدها، ژن شناخته شده به عنوان ژن AHNAK ممکن است نقش تعیین کننده ای در بروز کلوئیدها داشته و مشخص کند که چه کسی دچار کلوئید شود یا نشود. محققان دریافتند افرادی که دارای ژن AHNAK هستند، احتمال ابتلا به اسکارهای کلوئیدی در آنها تا حد قابل توجهی نسبت به دیگران بیشتر است.

درمان کلوئید پوستی

تنها یک روش درمانی برای کلوئید وجود ندارد و بسیاری از درمان‌ها نتایج کاملاً رضایت بخشی نمی‌دهند. برای از بین بردن کلوئید یا گوشت اضافه دو یا چند روش درمانی ممکن است با هم ترکیب شوند. درمان‌های در دسترس عبارتند از:

از بین بردن کلوئید با عمل جراحی معمولی: این روش غیر قابل اعتماد نیاز به مراقبت زیاد داشته و کلوئیدهایی که پس از عمل جراحی عود می‌کنند ممکن است بزرگتر از کلوئید اصلی باشند. احتمال بازگشت کلوئید یا گوشت اضافه پس از عمل جراحی در بیش از 45٪ از افراد وجود دارد. چنانچه عمل جراحی با روش‌های درمانی دیگر ترکیب شود احتمال بازگشت مجدد کلوئید کمتر است.

  1. پوشش‌ها (پانسمان‌ها): مطالعات نشان داده‌اند که برخی اوقات استفاده از پوشش‌های مرطوب برای زخم، ساخته شده از ورق‌های ژل سیلیکون اندازه‌ی کلوئید را در طول زمان کاهش می‌دهد. این درمان بی خطر و بدون درد است.
  2. تزریق کورتیکواستروئید: در این روش درمانی تزریق تریامسینولون استینوئید یا سایر داروهای کورتیکواستروئید معمولاً در فواصل چهار تا شش هفته تکرار می‌شود. این درمان اغلب می‌تواند اندازه‌ی کلوئید و خارش ناشی از آن را کاهش دهد؛ اما انجام تزریق چندان خوشایند نیست.
  3. اعمال فشار: این عمل با استفاده از یک باند یا نوار جهت اعمال فشار مداوم 24 ساعته در روز و برای یک دوره‌ی شش تا 12 ماهه انجام می‌گیرد. چنین فشاری می‌تواند باعث کوچکتر شدن کلوئید گردد.
  4. کرایو سرجری: این نوع درمان انجماد با استفاده از نیتروژن مایع در هر 20 تا 30 روز یک بار تکرار می‌شود. یکی از عوارض جانبی کریوسرجری روشن شدن رنگ پوست است که قابلیت استفاده از این روش درمانی را محدود می‌کند.
  5. پرتو درمانی: این روش درمانی قابل بحث است؛ زیرا اشعه احتمال خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. چنانچه پرتو درمانی با فاصله‌ی کمی پس از عمل جراحی و زمانی که زخم ناشی از عمل جراحی در حال ترمیم است انجام شود، می‌تواند میزان گوشت اضافه‌ی در حال تشکیل را کاهش دهد.
  6. لیزر درمانی: لیزر درمانی یک روش درمانی جایگزین عمل جراحی معمولی جهت از بین بردن کلوئید است. هیچگونه شواهد معتبری دال بر این که امکان عود مجدد کلوئیدها پس از درمان با لیزر کمتر از عمل جراحی معمولی است وجود ندارد.
  7. درمان‌های تجربی: یک درمان تجربی موفق تزریق داروهایی است که از آنها برای درمان بیماری‌های خود ایمنی یا سرطان استفاده می‌شود. ارزیابی‌های بیشتر خارج از مطالعات پژوهشی جهت درمان کلوئید با این داروها (انواع مختلف از اینترفرون و عوامل شیمی درمانی 5-فلوئورواوراسیل و بلئومایسین) باید انجام گیرد.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

جلوگیری از ایجاد کلوئید پوستی

درمان جای زخم کلوئید ممکن است دشوار باشد و همیشه مؤثر نباشد. به همین دلیل، مهم است که سعی کنید از آسیب های پوستی که منجر به زخم کلوئید می شود، جلوگیری کنید. استفاده از پد فشار یا پد ژل سیلیکون پس از آسیب نیز ممکن است به جلوگیری از کلوئید کمک کند. بعد از سوختگی یا جراحی حتماً از داروهای خوراکی تقویت کننده ترمیم زخم و کرمهای ترمیم کننده مخصوص طبق نظر پزشک استفاده کنید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب یا برنزه شدن ممکن است باعث تغییر رنگ بافت اسکار شود و آن را کمی نسبت به پوست اطراف تیره کند که می تواند باعث برجسته شدن بیشتر کلوئید شود. برای جلوگیری از تغییر رنگ، هنگام آفتاب گرفتن جای زخم را پوشیده نگه دارید. درباره کرم ضد آفتاب و سایر روش هایی که می توانید از پوست خود محافظت کنید بیشتر توجه کنید.

عوارض کلوئید پوستی

عوارض احتمالی کلوئید عبارتند از:

شما می‌توانید برای بهترین کاشت ریش و سبیل در اصفهان به کلینیک تخصصی کاشت موی بهین مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

علت به وجود آمدن دانه های قرمز روی پوست

درمان جوش صورت با دارو

گرانولوما پوستی چیست علائمی دارد؟

همه چیز درباره لیپوم یا غده چربی زیر پوست



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ترشحات پس از کاشت مو میتواند از علائم عفونت باشدترشحات پس از کاشت مو میتواند از علائم عفونت باشد

پوست سر بعد از تحمل جراحات متعدد حین کاشت مو، برای حفاظت از خود و سایر تارهای مو شروع به تولید و خارج کردن چربی می‌ کند، بنابراین شاهد خروج ترشحات چرب به رنگ سفید یا زرد خواهد بود.با وجود اینکه پزشک برای درمان عفونت بعد از کاشت، دارو تجویز می کند اما بهتر است قبل از بروز عفونت، از آن پیشگیری کنید ... ادامه مطلب

کاشت مو در مردان با چه عوارضی همراه است؟کاشت مو در مردان با چه عوارضی همراه است؟

کاشت مو یک جراحی زیبایی نسبتاً نوین و به سرعت در حال رشد است. روش‌ ها و تکنیک‌ های کاشت مو در طی سال‌ های اخیر پیشرفت چشمگیری داشتند. با این حال نباید فراموش کنیم که تمامی این روش‌ ها، هنوز نوعی عمل جراحی محسوب می‌ شوند و تمام عمل‌ های جراحی عوارض و خطراتی دارند. ... ادامه مطلب

معایب و عوارض کاشت مو چیست؟معایب و عوارض کاشت مو چیست؟

با وجود عوارض پر تعدادی که برای جراحی کاشت مو می توان برشمرد ، باز هم این جراحی نسبتا روشی بی خطر و مطلوب است . انتخاب یک پزشک حاذق و مرکز معتبر در کاهش این عوارض نقش بسزائی دارد ... ادامه مطلب

بهترین روش های کاشت موی طبیعی کدامند؟بهترین روش های کاشت موی طبیعی کدامند؟

کاشت مو در 25 سال گذشته پیشرفت چشمگیری در حوزه جراحی زیبایی داشته که باعث رضایت بیماران شده است. تکنیک ابتدایی میکرو‌گرافت و روش های استاندارد پیوند فولیکولار که جز دسته جدیدترین و به روزترین روشها هستند که باعث احساس رضایت و خرسندی و ظاهری دلپذیر و طبیعی در متقاضیان کاشت مو شده است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465