دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / عوامل مؤثر در ریزش موی مردان

عوامل مؤثر در ریزش موی مردان

در زندگی امروزی به دلایل مختلفی از جمله تغییرات ایجاد شده در الگوی زندگی، رژیم‌های غذایی و استرس، ریزش مو در برخی از افراد (به خصوص آقایان) از سنین پایینتری شروع می‌شود. ریزش روزانه حداکثر ۱۰۰ تار مو در انسان طبیعی در نظر گرفته می‌شود. در یک فرد جوان، همزمان با ریزش یک تار مو با فعالیت فولیکول‌های مو، تار موی جدید در همان محل جایگزین می‌شود. در واقع به طور طبیعی بین ریزش مو و رویش مو، یک تعادل وجود دارد. با افزایش سن به دلایل فیزیولوژیکی و ژنتیکی، تعادل بین ریزش و رویش به هم خورده و بسیاری از افراد دچار طاسی‌های کم تا شدید می‌شوند. اکثر طاسی‌ها از نوع آلوپسی آندروژنی هستند با آگاهی از دلایل و ریشه های این مشکل بتوانید هر چه سریعتر از ریزش موی خود مطلع شده و جهت درمان و مراجعه به پزشک هر چه سریعتر گام بر دارید.

کلینیک تخصصی بهین در اصفهان از تکنیک پیشرفته و نوین لیزرتراپی پس از کاشت مو استفاده میشود. بدین منظور از دستگاه لیزری استفاده می‌شود که به طور اختصاصی به همین منظور ساخته شده است و پرتوهای درمانی لیزر کم توان (لیزر سرد) را به طور مستقیم به سر می‌تاباند. در این مجموعه لیزرتراپی روشی موثر برای درمان ریزش مو نیز شناخته می‌شود. همچنین در صورتی که شما دچار ریزش مو و یا کم پشت شدن به علت‌های مختلف هستید، لیزرتراپی می‌تواند به شما در بازگرداندن موها و اعتماد به نفستان کمک کند. علاوه براین در کلینیک بهین اصفهان، روشهای دیگری نیز مانند مزوتراپی و پی آر پی برای درمان ریزش مو و پرپشت شدن مو وجود دارد. جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه روشهای درمان ریزش مو و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

انواع الگوی طاسی مردان

طاسی اغلب با یک الگوی خاص اتفاق می‌افتد. در ادامه مهمترین الگوهای ریزش مو در مردان را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه‌ای یا ریزش موی سکه‌ای) یک اختلال خودایمنی است که باعث ریزش مو می‌شود. این نوع آلوپسی معمولاً به‌صورت لکه‌های گرد یا بیضی‌شکل روی پوست سر یا سایر نقاط بدن که مو دارند (همچون ریش، ابروها یا مژه‌ها) ظاهر می‌شود.

برخی از انواع آلوپسی آره آتا عبارت‌اند از آلوپسی توتالیس، آلوپسی یونیورسالیس، آلوپسی باربا، آلوپسی افیازیس.

۲. آلوپسی سیکاتریس سانتریفیوژ مرکزی (آلوپسی اسکار)

آلوپسی‌های اسکار گروهی از اختلالاتی هستند که فولیکول مو را از بین می‌برند، آن را با بافت اسکار جایگزین می‌کنند و باعث ریزش دائمی مو می‌شوند. در این نوع آلوپسی اسکار، ریزش مو از قسمت میانی پوست سر شروع می‌شود، سپس به‌آرامی به سمت بیرون منتشر می‌شود.

۳. آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی (آلوپسی اسکار)

آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی (FFA) نوعی از آلوپسی اسکار است که در آن فولیکول مو تخریب می‌شود و با بافت اسکار جایگزین می‌شود. در این نوع آلوپسی، موهایی که در جلوی سر قرار دارند می‌ریزند.

۴. لیکن پلانوپیلاریس (آلوپسی اسکار)

لیکن پلانوپیلاریس شامل سفید شدن قسمت‌هایی از پوست سر است و بیشتر در طرفین، جلو و قسمت پشتی سر مشهود است. سایر انواع آلوپسی شامل تلوژن افلوویوم، آناژن افلوویوم، آلوپسی کششی، تریکوتیلومانیا و آلوپسی آندروژنیک هستند.

عوامل مؤثر در ریزش موی مردان

علل ریزش مو در مردان

ژنتیک

طاسی با الگوی مردانه رایجترین شکل ریزش مو در آقایان است. این همان ریزش موی شایع U شکل بوده و کاملاً ژنتیکی است. ژن‌ها باید از هر دو والد به فرد منتقل شوند تا شخص مستعد ابتلا به این نوع ریزش مو شود. این ویژگی وراثتی باعث می‌شود پوست سر فرد نسبت به تغییر هورمون در فولیکول‌های مو حساس شده، در نهایت آنها را پس زده و باعث ریزش مو می‌شود. فقط یک درمان برای طاسی با الگوی مردانه وجود دارد که استفاده مداوم از دارویی به نام ماینوکسیدیل است که ثابت شده ریزش مو را در 90٪ از آقایان درمان می‌کند.

سن

البته سن نیز نقش بسیار مهمی در ریزش مو دارد. متأسفانه، به هیچ نحوی نمی‌توان با این مسئله مقابله کرد و هر مردی با بالا رفتن سن دچار کم پشتی مو و ریزش مو خواهند شد. از سن 30 سالگی به بعد، از آنجا که بدن می‌خواهد بر سیستم‌های حیاتی‌تر خود متمرکز شود، سرعت رشد موها شروع به کند شدن کرده و حجم موها کاهش می‌یابد.

هورمون ها

دی هیدراتستسترون (Dihydrotestosterone) یا DHT یکی از هورمون هایی است که به تستسترون مرتبط است و عامل ایجاد ریزش مو و در بعضی موارد طاسی در مردان است. این هورمون زمانی ترشح می شود که تستسترون با استفاده از آنزیمی به نام 5 alpha-reductase واکنش نشان می دهد.

فولیکول های مو در زمان ترشح DHT، نازک تر می شوند و به مرور زمان ساقه موها ضعیف تر و کوچک تر می شود. بعدها به مرور زمان بسیاری از این تارهای مو، رشدشان متوقف می شود. در بسیاری از موارد زمانی مردان متوجه شدید شدن ریزش موهایشان می شوند که بیش از نیمی از فولیکول های موهای سر تحت تأثیر DHT نازک و یا دچار ریزش شده اند.

شرایط پوست سر

ریزش مو می‌تواند به دلیل مشکلات پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت سبوره‌ای نیز ایجاد شود. این بیماری‌ها موجب التهاب پوست سر می‌شوند که ممکن است باعث خارش و تحریک آن شوند؛ اما می‌توانند موجب ریزش مو هم بشوند. شامپوهای دارویی و درمان‌هایی برای کاهش التهاب و درمان این نوع بیماری‌های پوستی وجود دارند.

مصرف بیش از حد ویتامین A

اگر از مکمل‌های ویتامین استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که ویتامین A بیش از حد، در واقع بیشتر از فایده می‌تواند باعث صدمه زدن شده و موجب ریزش مو شود.

مصرف ناکافی پروتئین

در حالی که مصرف زیاد ویتامین A می‌تواند باعث ریزش مو شود، کمبود پروتئین نیز ممکن است همین اثر داشته باشد. اگر در رژیم غذایی پروتئین کافی وجود نداشته باشد تا بدن بتواند تمام عملکردهای لازم خود را برآورده کند، موهای شما صدمه خواهند دید. حدود دو تا سه ماه پس از کاهش میزان پروتئین دریافتی، بدن سعی می‌کند این کمبود را با توقف رشد موها جبران کرده و به این شکل این مسئله باعث ریزش مو می‌شود. بالا بردن میزان مصرف پروتئین می‌تواند به کاهش ریزش مو کمک کند. غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ و گوشت همه منابع خوبی برای پروتئین هستند.

کاهش وزن زیاد

اگر قصد دارید وزن کم کنید، بهتر است بدانید که کاهش وزن زیاد می‌تواند باعث کم پشت شدن و ریزش موهای شما شود. از دست دادن زیاد وزن در مدت زمانی نسبتاً کوتاه می‌تواند شوکی به سیستم بدنی شما وارد کند که موجب ریزش موی موقتی می‌شود.

کم خونی

کم خونی می‌تواند باعث احساس خستگی و کمبود انرژی در شما شود. کم خونی را باید پزشک، از طریق آزمایش خون تشخیص دهد؛ اما پس از تشخیص مصرف قرص آهن می‌تواند مشکلات ناشی از کم خونی از جمله ریزش مو را برطرف کند.

استرس

استرس و فشار روانی واقعاً باعث ریزش موها شده و یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو است. تأثیر استرس فیزیکی متفاوت است و به دلیل ایجاد مشکلی که با عنوان تلوژن افلوویوم (ریزش موی موقتی یا واکنشی) شناخته می‌شود، مستقیماً می‌تواند باعث ریزش مو شود. این مشکل باعث به هم ریختن روند طبیعی چرخه مو شده و باعث می‌شود مقادیر بیش از حدی مو بریزد قبل از اینکه تارهای مو بطور طبیعی آماده ورود به این مرحله شده باشند.

مدل موهای سفت و محکم و محصولات نامرغوب مو

مدل موهای محکمی که باعث کشیده شدن موها شوند نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند. درمان‌ها و محصولات مراقبتی خشن نیز ممکن است استفاده از محصولات و درمان‌های سخت و ناملایم برای موهای خود خودداری کرده و با موهای خود مهربان باشید.

علائم ریزش مو

ریزش مو می تواند از طرق مختلف، بسته به علت آن ظاهر شود و می تواند یا به‌صورت تدریجی یا ناگهانی به وجود آید و بر پوست سر یا کل بدن فرد تأثیر گذارد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و سایر انواع آن دائمی می باشد. علائم و نشانه های ریزش مو می تواند شامل:

درمان ریزش مو

1. روشهای تقویتی

  1. ماینوکسیدیل: محلول یا شامپو ماینوکسیدیل را هر روز روی پوست سرتان بمالید. این دارو ممکن است عوارض جانبی مانند تحریک پوست سر و ایجاد آکنه داشته باشد. عوارض جانبی دیگری که به ندرت رخ می‌دهد، تپش قلب و تاری دید است.
  2. فیناستراید: یک قرص تجویزی است که ممکن است به کند شدن ریزش مو کمک کرده و باعث رشد موی جدید شود. این دارو بیشتر برای آقایان تجویز می‌شود و در آقایان زیر ۶۰ سال تأثیرگذاری بالاتری خواهد داشت.
  3. ویتامین درمانی: پکیج درمانی است که شامل انواع ویتامین های مناسب برای رشد و تقویت مو است و از ریزش مو جلوگیری میکند و باید حتماً طبق نظر پزشک مصرف شود.

2. مزوتراپی

مزوتراپی یک روش غیر تهاجمی است که در آن ترکیب ‌های خاصی در لایه ‌های سطحی پوست تزریق می‌شود. این مواد در زیر لایه اپیدرم پوست تزریق شده تا به بافت هدف برسند. مزوتراپی باعث تحریک لایه مزودرم شده و طیف گسترده‌ای از علائم و ناراحتی ‌ها را برطرف می‌نماید. ترکیب تزریقی می‌تواند شامل مواد بسیاری باشد که بر اساس نیاز افراد، می‌توان آن را برای هر بیماری به‌صورت خاص تهیه نمود. ترکیب این مواد تزریقی می‌تواند شامل: مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای نوکلئیک و کوآنزیم ها باشد. شانس نتیجه درمان ریزش مو در مردان و زنان با مزوتراپی بین ۹۰ الی ۹۲ درصد است، درحالی‌که شانس استفاده از محلول ماینوکسیدل تنها چیزی حدود ۵۰ درصد است.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

3. لیزر تراپی

لیزرتراپی یکی دیگر از راههای درمان ریزش مو و تقویت مو لیزر تراپی یا لیزر سرد است که با سطح انرژی و جریان کم و اثر بخشی بالا صورت میگیرد. در این روش، جراحی انجام نخواهد شد و به بافت و بازسازی ریشه مو و تقویت آن کمک میشود و باعث میشود موها ضخیم تر، با کیفیت ساقه اضافه، بدون ریزش و براق تر شود.

4. پی آر پی

پی آر پی ، پلاسمای غنی شده از پلاکت است. این روش یکی از روشهای مؤثر بر تقویت مو میباشد. در این روش مو و سلول درمانی که یک فراورده خونی است و به حالت استراحت رفته است، با تزریقات کوچک و محلول درمانی دوباره باعث میشود تحریک و جوانی خود را به دست آورد و به جز پلاکت خون چیز دیگری وارد بدن نمیشود و فاکتور رشد تغلیظ شده در رشد موی جدید و پر پشت شدن آن تأثیر بسزایی دارد و یکی از راههای درمان ریزش مو است.

5. کاشت مو

کاشت مو روشی است که در آن جراح پلاستیک یا پوست، مو را به ناحیه طاس سر منتقل می‌کند. جراح، معمولاً موها را از پشت یا کنار سر به جلو یا بالای سر می‌برد. کاشت مو در مطب پزشک و تحت بیحسی موضعی انجام می‌شود.

مرکز پیوند موی بهین، یکی از بهترین کلینیک های پیوند مو در اصفهان است. در این مجموعه مجهز، کاشت ابرو و مو، همچنین کاشت ریش و سبیل با روشهای مختلف قابل انجام خواهد بود. نتایج کاشت مو در این مرکز به دلیل بکارگیری تجهیزات مدرن و بالا بودن سطح تجربه و دانش پزشک، رضایت بخش و مطلوب می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

ریزش مو بر اثر تغییرات هورمونی

ریزش سکه ای ریش آقایان به چه علت است؟

انواع بیماری آلوپسی

علت ریزش مو در جوانی

علائم اولیه ریزش مو بعد از کرونا



نظرات کاربران درباره این مطلب :بابک حسینی [ 1402-08-27 ]
آقای دکتر من 25 سالمه ولی تو این سن ریزش مو خیلی دارم البته پدرم هم تو سن 65 سالگی موهای جلوی سرشون کامل ریخته و ممکن هست که اری هم باشه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پی آر پی در درمان سیاهی و گودی دور چشم چه نقشی دارد؟پی آر پی در درمان سیاهی و گودی دور چشم چه نقشی دارد؟

با تزریق پی آر پی ، می توان روند آسیب دیدگی پوست دور چشم را هر چه کندتر کرده و به بهترین شیوه به رفع سیاهی زیر چشم بپردازد. در این روش درمانی از فرایندی غیر جراحی برای زیباسازی پوست استفاده می‌ شود که لازم است تا ابتدا از خود فرد کمی خون گرفته ‌شود. در این بخش به تزریق پی آر پی دور چشم پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

تزریق PRP برای حفظ فولیکول ها پس از کاشت موتزریق PRP برای حفظ فولیکول ها پس از کاشت مو

مدتی بعد از کاشت مو، بیشتر فولیکول‌های پیوند شده در محل جدید خود رشد می‌کنند اما دراین‌بین ممکن است پیوند برخی از فولیکول‌ها موفقیت‌آمیز نباشد و رشد نکنند. جستجوی راهی برای افزایش بقای فولیکول‌های موهای پیوندیافته و تسریع بهبودی با حداقل زخم بعد از پیوند، منجر به آزمودن PRP شد ... ادامه مطلب

هیالورونیک اسید چیست و چه مزایایی برای پوست دارد؟هیالورونیک اسید چیست و چه مزایایی برای پوست دارد؟

هیالورونیک اسید جزء آن دسته از ترکیبات پوستی است که برای تمامی انواع پوست قابل استفاده و مفید است. به‌ دلیل مزایای متعدد این روش جوانسازی، تزریق اسید هیالورونیک انتخابی مناسب برای بازگرداندن جوانی پوست صورت، کاهش خطوط صورت و علائم زخم‌ ها است. ... ادامه مطلب

لیزر درمانی برای درمان ریزش مو چیست؟لیزر درمانی برای درمان ریزش مو چیست؟

لیزرتراپی مو یک روش درمانی نوین و انقلابی برای درمان ریزش مو به روش غیرجراحی است که هم برای زنان و هم مردانی که از مشکل آزاردهنده‌ی ریزش مو رنج می‌برند؛ می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. با انجام لیزرتراپی مو شما می‌توانید موهایی ضخیم‌تر، پرپشت‌تر و درخشان‌تر داشته باشید ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465