دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت از پوست / چگونگی مصرف و نحوه عملکرد ضد آفتاب

چگونگی مصرف و نحوه عملکرد ضد آفتاب

یکی از عوامل مخرب پوست، تابش مستقیم نور خورشید روی پوست می‌باشد. در تمامی فصول سال، نور خوشید می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست رسانده و باعث بیماری‌های پوستی شود؛ ولی این آسیب‌ها در تابستان چند برابر شده و افراد باید در این فصل بیشتر مراقب پوست خود باشند. دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارند که روی پوست اثر می‌گذارند که شامل اشعه UVA موجب پیری پوست و اشعه UVB که معمولاً باعث آفتاب سوختگی می‌شوند است. کرم ضد آفتاب در اصل سدی است که از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می‌کند. ضد آفتاب یک داروی بدون نسخه است و با توجه به مقررات سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، کرم ضد آفتاب تنها در صورت محافظت در برابر هر دو نوع اشعه UV می‌تواند محافظت کامل ایجاد کند.

توصیه می شود برای تشخیص و درمان مشکلات و بیماری های پوستی، به پزشکان پوست و مو مراجعه نمایید و از خود درمانی و مصرف داروهای بدون نسخه پزشک خودداری کنید. دکتر محسن سلیمانی در اصفهان می توانند در این زمینه به شما مشاوره داده و کمک نمایند. لطفا جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه این بیماریها و رزرو نوبت می‌توانید با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

فواید ضد آفتاب برای پوست

چگونگی مصرف و نحوه عملکرد ضد آفتاب

ویژگی‌های ضدآفتاب

چگونگی عملکرد ضد آفتاب

انواع کرم ضد آفتاب از دو نوع ماده تهیه می‌شوند. مواد نوع اول، ذره‌های غیرطبیعی هستند که با انعکاس دادن نور خورشید از سطح پوست، باعث محافظت از آن می‌شوند. این ذرات غیرطبیعی معمولاً شامل دی اکسید تیتانیوم، اکسید زینک، عصاره گیاهان و… می‌باشند. انواع کرم ضد آفتاب از نوع دوم توسط مواد ارگانیک تهیه‌شده که اشعه ماوراء بنفش را جذب خود کرده و انرژی حاصله را به صورت حرارت و گرما دفع و رها می‌سازند. بسیاری از انواع کرم ضد آفتاب، فقط می‌توانند از پوست ما در برابر اشعه UVB محافظت کنند؛ اما آثار زیان‌بار اشعه UVA همچنان بدون محافظ باقی می‌ماند.

روش مصرف ضد آفتاب

بايد نيم ساعت قبل از خروج از خانه و سپس هر دو ساعت ضد آفتاب تکرار شود. باید دقت داشت که بیشترین آسیب نور آفتاب در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعد ازظهر است و محافظت در این ساعات از روز بسیار مهم می‌باشد.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

نکات مهم استفاده از ضد آفتاب

اگرچه انتخاب ضد آفتاب مناسب اولین قدم در جهت سلامت پوست در مقال نور است؛ اما اگر از آن به صورت روزانه و صحیح استفاده نشود، کمک چندانی نخواهد کرد. کرم ضد آفتاب باید روی تمام پوست قرار بگیرد و نکات زیر در استفاده از آن رعایت شود:

  1. کرم ضد آفتاب باید 15 تا 30 دقیقه قبل از قرارگیری در معرض آفتاب استفاده شود.
  2. حتی در فصول سرد سال که آفتاب دیده نمی‌شود، باید از ضد آفتابی که کمی مرطوب‌کننده است استفاده کرد. در یک روز خاکستری و ابری تا 80٪ از اشعه‌های UV خطرناک هنوز هم از ابرها عبور می‌کنند.
  3. در صورت آرایش کردن نیز می‌توان قبل از استفاده از کرم آرایش از ضد آفتاب استفاده کرد.
  4. کم استفاده کردن از ضد آفتاب هیچ تفاوتی با عدم استفاده از آن ندارد؛ بنابراین برای کل صورت حداقل دو بند انگشت ضد آفتاب ضرورت دارد.
  5. نقاطی مانند نوک گوش، قسمت‌های خالی سر، لب‌ها، پشت گردن و روی دست‌ها یا هرجایی که فاقد پوشش مناسب است نیاز به ضد آفتاب دارند.
  6. حداقل هر 2 ساعت یک بار کرم ضد آفتاب نیاز به تجدید شدن دارد.
  7. در صورت تعریق، شنا یا خیس شدن، حداقل هر ۴۵ دقیقه یک‌ بار ضد آفتاب نیاز به تمدید دارد یا باید از ضد آفتاب‌های ضد آب استفاده نمود.
  8. تاریخ انقضای محصول و تاریخ انقضایی که پس از باز کردن درب محصول روی آن درج شده مهم هستند چون ضد آفتاب با گذشت زمان اثر خود را از دست می‌دهد.
  9. در طول روز هر زمان که بیرون هستید کرم ضد آفتاب بزنید و نه فقط وقتی هوا گرم و آفتاب است و در طول زمستان قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید هنوز می‌تواند اثرات مخربی بر روی پوست شما بگذارد.

افراد نامناسب جهت استفاده از ضدآفتاب

  1. کودکان زیر ۶ ماه
  2. افرادی که به یک نوع ضدآفتاب خاص حساسیت دارند.
  3. در موارد آفتاب ‌سوختگی شدید به همراه تاول
  4. در صورت عفونت‌های شدید پوستی
  5. در نواحی پوستی نزدیک زخم‌های باز

مرکز پیوند موی بهین، یکی از بهترین کلینیک های پیوند مو در اصفهان است. در این مجموعه مجهز، کاشت ابرو و مو، همچنین کاشت ریش و سبیل با روشهای مختلف قابل انجام خواهد بود. نتایج کاشت مو در این مرکز به دلیل بکارگیری تجهیزات مدرن و بالا بودن سطح تجربه و دانش پزشک، رضایت بخش و مطلوب می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

اگر نمیخواهید پوستتان خراب شود این مطلب را بخوانید

مضرات و مزایای استفاده از وازلین برای پوست

فیشیال پوست چیست؟



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نحوه و زمان کوتاه کردن مو بعد از کاشت مونحوه و زمان کوتاه کردن مو بعد از کاشت مو

کاشت مو جزء روش‌ هایی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ اما برای این‌ که کاشت مو بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد، نیاز است به یک سری نکات توجه کرد. یکی از این نکات زمان کوتاهی مو ها بعد از کاشت است. ... ادامه مطلب

هزینه، عوارض و مزایای کاشت مو به روش میکروگرافتهزینه، عوارض و مزایای کاشت مو به روش میکروگرافت

کاشت مو به روش میکروگرافت در واقع نوع پیشرفته‌ ای از تکنیک SUT است که در آن از ابزار بسیار دقیق‌ تر و برش‌ های بسیار ریزتری هنگام کاشت، استفاده می‌ شود. نتیجه این روش، درد و ناراحتی بسیار کمتر در کنار موفقیت بسیار بالا است. ... ادامه مطلب

برای کات گونه چند سی سی ژل لازم است؟برای کات گونه چند سی سی ژل لازم است؟

استفاده از ژل های پوستی یک عمل تزریقی محبوب است که برای افزودن یا بازگرداندن حجم به گونه مورد استفاده قرار می گیرد ... ادامه مطلب

دوره نقاهت کاشت ریشدوره نقاهت کاشت ریش

ریش یکی از مسائلی است که آقایان به آن اهمیت زیادی می‌ دهند اما گاهی به دلایل بسیاری رشد نمی‌ کند یا بر اثر مشکلات ژنتیکی و هورمونی، اصلاً به مرحله رشد نمی‌ رسد.کاشت ریش یکی از روش های کاشت مو است که جهت درمان کسانی که دچار ریزش ریش شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465