دکتر محسن سلیمانی

درمان جوش صورت با دارو

جوش صورت در واقع شایعترین مشکل پوستی است. شروع آن به شکل جوش زیر پوستی همرنگ پوست و گاهی جوش برجسته و سرسیاه یا سرسفید می باشد که این ها می تواند تبدیل به جوشهای التهابی برجسته قرمز یا چرکی شود و حتی کیستهای بزرگ چرکی هم ایجاد گردد. محل این نوع از جوش و ضایعات آکنه ای بیشتر در صورت و گاهی در تنه می باشد. شدت این نوع از جوش از انواع بسیار خفیف که نیازی به درمان ندارد تا انواع بسیار شدید متفاوت است. مهمترین نکته در بیماری جوش صورت به جا گذاشتن فرورفتگی ها و برجستگی هایی برروی پوست فرد مبتلا پس از بهبودی ضایعات می باشد حتی گاهی جای جوش باقی مانده به شکل ضایعات قرمز یا قهوه ای روی پوست باقی می ماند. به همین علت درمان جوش صورت از این نوع، باید هر چه سریعتر انجام شود تا از ایجاد جای جوش و بد شکلی های صورت جلوگیری شود. معمولاً برای درمان جوش صورت نیاز به اقدامات متعددی می باشد که یکی از این روشها مصرف دارو است.

در کلینیک بهین اصفهان علاوه بر دارو درمانی جوش، از تکنیک های متعددی برای درمان جوش استفاده میشود. شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر از این روشها، با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد جوش

عوامل زیادی در ایجاد جوش چرکی نقش دارند؛ اما مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  1. عوامل ژنتیکی و ارثی
  2. تغییرات هورمونی (در پسران نوجوان به دلیل ترشح هورمون اندروژن و در خانم‌ها به دلیل چرخه‌ی قاعدگی، بارداری یا یائسگی)
  3. بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (یکی از انواع کیست تخمدان) در خانم‌ها
  4. میزان بالای رطوبت و عرق
  5. بسته شدن منافذ و سوزش صورت و استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب پوست
  6. بعضی از داروها و مواد شیمیایی مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم، فنیتوئین، ایزونیازید.

انواع جوش صورت

جوش ها بسته به شدت خود، به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

درمان جوش صورت با دارو

داروهای درمان جوش

رایج‌ترین درمان‌های موضعی جوش صورت شامل موارد زیر است:

رتینوئید و داروهای مشابه رتینوئید

داروهایی که حاوی رتینوئیک اسید و یا ترتینوئین هستند٬ اغلب انتخاب مناسبی برای درمان موارد خفیف جوش صورت هستند. این داروها به صورت ژل٬‌لوسیون و یا پماد در دسترس هستند. ترتینوئین،آداپالن و تازاروتن از جمله مثال‌ های این دسته دارویی هستند. لازم است این داروها را عصرها استفاده کنید و با ۳ بار در هفته شروع کنید تا زمانی که بدن به مصرف آن عادت کند. ترتینوئین را همزمان با بنزوئیل پروکساید مصرف نکنید. رتینوئیدهای موضعی ممکن است حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش داده و منجر به خشکی و قرمزی پوست به ویژه در پوست‌های رنگی شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها

این داروها با کشتن باکتری‌ها و کاهش قرمزی و التهاب به درمان جوش صورت کمک می‌کنند. در ماه‌های اول درمان پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک و رتینوئید را همزمان با هم برایتان تجویز کند. آنتی‌بیوتیک اغلب همزمان با بنزوئیل پروکساید تجویز می‌شود تا مقاومت آنتی‌بیوتیکی ایجاد نشود. کلیندومایسین و اریترومایسین از جمله مثال‌های این گروه درمانی هستند.

آزلائیک اسید و سالیسیلیک اسید

آزلائیک اسید دارای خواص آنتی‌باکتریال است. کرم یا ژل ۲۰ درصد آن درصورتی که دو بار در روز استفاده شود‌٬ از اغلب درمان‌ های آکنه مؤثرتر است. علاوه بر این در دوران بارداری و شیردهی انتخاب مناسبی است. همچنین به درمان تغییر رنگی که به دنبال برخی جوش ‌های صورت ایجاد می‌شود کمک می‌کند. قرمزی و حساسیت پوست از جمله عوارض این دارو است.

سالیسیلیک اسید به پیشگیری از مسدود شدن فولیکول مو کمک می‌کند. با این حال مطالعات محدودی برای اثربخشی این دارو در حال حاضر دردسترس است.

داپسون

در افرادی که جوش‌های التهابی دارند٬ توصیه می‌شود که دو بار در روز داپسون مصرف کنند. این دارو به ویژه برای زنان مؤثر است. خشکی و قرمزی پوست از جمله عوارض این دارو است.

داروهای ترکیبی پیشگیری از بارداری

این داروها در زنانی که قصد پیشگیری از بارداری دارند انتخاب مناسبی است. داروهای ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون هستند. برای دریافت پاسخ درمانی از این داروها عموماً لازم است چند ماه صبر کنید. از این رو بهتر است در این مدت از داروهای دیگر هم برای درمان جوش استفاده کنید.

داروهای ضدآندروژن

داروی اسپیرونولاکتون از جمله داروهای ضدآندروژنی است که در زنان برای درمان جوش صورت تجویز می‌شود. حساسیت سینه‌ها و پریودهای دردناک از جمله عوارض این داروها است.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یکی از مشتقات ویتامین آ است. این دارو در افرادی تجویز می‌شود که جوش‌هایشان به سایر درمان‌ها پاسخ نداده باشد.

عوارض جوش

عدم درمان مناسب جوشهای کیستیک می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد که این موارد از عوارض ظاهری تا مشکلات سلامت روانی را شامل شوند؛ بنابراین درمان هر چه زودتر این اختلال پوستی جهت پیشگیری از آسیب ها و اثرات بلند مدت ضروری است.

اسکار جوش

اسکار یا جای جوش یکی از آزار دهنده ترین جنبه های جوش کیستی می باشد. اسکار های شدید ناشی از جوش را می توان به صورت نشانه هایی عمیق یا برآمده بر روی سطح پوست افراد مبتلا مشاهده کرد. گاهی اوقات درمان جای جوش کیستیک ممکن است بسیار سخت باشد.

آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

هیپرپیگمانتاسیون (لکه های پوستی)

پس از التیام یافتن جوش امکان دارد لکه هایی قرمز یا تیره رنگ روی پوست بر جای بمانند که به آن هیپرپیگمانتاسیون می‌‌گویند. ممکن است این موارد با جای جوش اشتباه گرفته شوند؛ اما این لکه ها اسکار نبوده و در نتیجه رنگدانه ای شدن پوست به وجود می آید که در پزشکی تحت عنوان ماکول شناخته می شوند.

عواقب روانی

جوش ها علاوه بر اثرات بلند مدت جسمانی می توانند با مشکلات سلامت روانی همچون افسردگی و اضطراب نیز ارتباط داشته باشند. همزمان با افزایش اهمیت تصویر ذهنی فرد از بدن خود در سال های نوجوانی، آشکار بودن ضایعات و اسکار جوش ها می تواند به کاهش اعتماد به نفس فرد منجر شود.

یکی از راههای درمان ریزش مو در افرادی که به هر دلیلی نمی توانند کاشت مو انجام دهند، ترمیم مو می باشد. برخی از روشهای ترمیم مو مانند مزوتراپی و ... در کلینیک بهین اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

گرانولوما پوستی چیست علائمی دارد؟

کلوئید پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

بررسی انواع جوش و روش های درمان جوش ها

علت به وجود آمدن دانه های قرمز روی پوست

همه چیز درباره لیپوم یا غده چربی زیر پوست



نظرات کاربران درباره این مطلب :زین الدین محمدی [ 1402-06-23 ]
سلام.خوبین میخواستم یک دارویی را برام پیشنهاد کنید صورت خیلی جوش داره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بوتاکس چه کاربردهایی دارد و در چه نواحی تزریق انجام میشود؟بوتاکس چه کاربردهایی دارد و در چه نواحی تزریق انجام میشود؟

تزریق بوتاکس پرطرفدارترین مداخله زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می شود و با ایجاد فلج نسبی و موقت عضلات صورت باعث صاف شدن چین و چروک های صورت ... ادامه مطلب

پس از روش کاشت موی FIT چه مراقبتهایی نیاز است؟پس از روش کاشت موی FIT چه مراقبتهایی نیاز است؟

کاشت مو به روش FIT یکی از روشهای غیرتهاجمی کاشت مو است. در این روش فولیکول های مو به صورت بسیار دقیق از سر بیمار برداشته میشوند وخونریزی و زخم بعد از کاشت مو مشاهده نخواهد شد. انجام این روش کاشت مو نیاز به مراقبت‌های ویژه ندارند ... ادامه مطلب

ریزش مو بر اثر تغییرات هورمونیریزش مو بر اثر تغییرات هورمونی

یکی از علل ریزش مو که از اهمیت ویژه ای برخوردار است ریزش مو در اثر تغییرات هورمون ها می باشد. هورمون ها نقش بسیار تعیین کننده ای در رشد موها دارند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465