دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / درمان اسکار جوش با چه روشهایی انجام میشود؟

درمان اسکار جوش با چه روشهایی انجام میشود؟

جوش یک اختلال پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های مختلفی نظیر جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید، کورکها، برآمدگی و تورفتگی‌ها می‌شود. مسدود شدن غدد مویی توسط چربی‌های اضافه، پوست مرده و یا باکتریها باعث به وجود آمدن جوش صورت می‌شود. تجمع این مواد زائد بر روی غدد مویی باعث ایجاد برآمدگی در سطح پوست می‌شود. اسکار جوش، وقتی ایجاد می‌شود که جوش‌ها به قدری در عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کنند که باعث صدمه زدن به این لایه‌های داخلی می‌شوند. عوامل مختلفی باعث می‌شود که جای جوش بر روی صورت باقی بماند و هرکدام از این عوامل ممکن است باعث شود، جای جوش عمیق‌تر و وسیع‌تر شکل بگیرد. بیشتر افرادی که با اسکار جوش مواجه می‌شوند، سوابق ژنتیکی دارند و بافت پوست آنها واکنش پذیری بیشتری نسبت به جوش نشان می‌دهد. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان برای رفع جای جوش و کاهش اسکار انجام داد، این است که هر چه سریع‌تر برای رفع جای جوش اقدام کنید و سعی کنید به روش درمانی با مصرف برخی از داروها التهاب پوست را کاهش دهید. با پیشرفت علم پزشکی، برای درمان اسکار جوش می توان از روش های زیادی استفاده کرد. پزشک بهترین روش را با در نظر گرفتن عوامل متعدد توصیه می‌کند.

در کلینیک بهین اصفهان علاوه بر دارو درمانی جوش، از تکنیک های متعددی برای درمان جوش و اسکار جوش استفاده میشود. شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر از این روشها، با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت ایجاد جوش

  1. سابقه خانوادگی
  2. هورمون‌های آندروژنیک برون‌زا و درون‌زا
  3. باکتری‌های آکنه
  4. فعال شدن دستگاه ایمنی ذاتی به وسیله میانجی‌های التهابی
  5. انبساط و انسداد فولیکول‌های مو

عوامل مستعد جوش

  1. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  2. داروها: استروئیدها، هورمون‌ها، داروهای ضدتشنج، مهار کننده‌های گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال و غیره
  3. استفاده از مواد آرایشی مسدود کننده
  4. بالا بودن رطوبت محیط
  5. مصرف زیاد محصولات لبنی و غذاهایی با ضریب گلیسمیک بالا

انواع اسکار جوش

جای جوش انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع جای جوش نیز درمان های خاص خود را دارد، برخی از جای جوش ها به صورت برآمدگی و فرورفتگی، برخی به صورت لک های قرمز یا قهوه ای نمود پیدا می کند. جای جوش هایی که به صورت فرورفتگی و یا برجستگی است ممکن است اشکال مختلفی از اسکارها را داشته باشند که عبارتند از:

  1. پاپیولار (جای جوش های به صورت برجسته)
  2. آیس پیک (Ice Pick Scars) و یا اسکار قندیلی
  3. باکس کار (boxcar) و یا اسکارهای که به صورت مکعبی شکل هستند.
  4. رولینگ (rolling) و یا اسکارهای که به شکل گرد یا چرخشی هستند.
  5. زخم های گوشتی
درمان اسکار جوش

علل باقی ماندن اسکار جوش

موارد گفته شده در زیر احتمال باقی ماندن جای جوش را افزایش می‌دهد:

مواقعی که شما با آکنه‌های پوستی روبرو می‌شوید، اگر به موقع آن را درمان نکنید یا روش مناسبی برای درمان آن انتخاب نکنید، مطمئناً جای اسکار و آکنه باقی خواهد ماند.

زمانی که آکنه‌های پوستی شما با درد، تورم و قرمزی همراه است، معمولاً بعد از بهبودی، جای جوش باقی می‌ماند.

دست‌کاری کردن جوش‌های صورت باعث می‌شود، جوش‌ها وضعیت حادتری پیدا کنند و این کار شما موجب گسترش عفونت و التهاب بیشتر جوش می‌شود.

در صورتی که اعضای خانواده دارای سابقه اسکار و آکنه می‌باشند، شانس شما در بروز اسکار و آکنه بیشتر خواهد شد؛ بنابراین برای محافظت از پوستتان لازم است اقدامات زیادی انجام بدهید تا بعدها دچار اسکار جوش نشوید.

روشهای درمان اسکار جوش

پی آر پی

پی آر پی (PRP) یا همان پلاسمای غنی شده از پلاکت که به پلاکت درمانی نیز مشهور است، یکی از روش‌های درمانی طبیعی و نوین می‌باشد. برای درمان جای جوش و آکنه توسط این روش، با استفاده از غلیظ کردن پلاکت‌های خون و تزریق آن به سطح پوست صورت، سلول‌های بنیادی تحریک و کلاژن سازی افزایش می‌یابد. با افزایش سطح کلاژن سازیپوست ، به مرور زمان پوست جدید تولید شده و جای جوش و آکنه از بین خواهد رفت. برای شروع درمان جای جوش و آکنه با پی آر پی (PRP) ابتدا چند سی سی خون از مراجعه کننده گرفته شده و در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. پس از گذشت مدت زمان مشخص، پلاکت‌های خون جدا شده و آماده تزریق می‌گردد. سپس پزشک با استفاده از سوزن‌های مخصوص تزریق پی آر پی، مقدار مشخصی از محلول آماده شده را به سطح پوست صورت مراجعه کننده تزریق می‌کند. برای کمتر حس شدن درد تزریق، ممکن است پزشک از بیحسی موضعی برای بیمار استفاده کند.

میکرونیدلینگ

دستگاه میکرونیدلینگ از سوزن‌هاي كوچكي تشكيل شده‌اند كه به آرامي پوست را سوراخ و زخم‌هاي كوچكي ايجاد مي‌كنند (عمق اين سوراخ‌ها معمولاً 5/0 تا 1 ميلي‌متر مي‌باشد). اين زخم‌ها تقریباً غيرقابل ديدن هستند؛ اما پوست آنها را تشخيص مي‌دهد و احساس نياز به التيام، باعث توليد كلاژن بيشتري مي‌شود. اين افزايش توليد كلاژن به صاف‌تر شدن جای جوش كمك مي‌كند.

مزوتراپی

مزوتراپی تکنیک درمانی است که در آن از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی به منظور جوانسازی پوست ، سفت شدن آن و از بین بردن چربی آن استفاده می‌کنند. در این روش، از سوزن‌هایی ظریف تزریق مواد مختلف به لایه میانی پوست استفاده می‌شود. این روش می‌تواند رنگدانه‌های پوستی و اسکار آکنه را به‌طور مؤثر درمان کند.

لیزر CO2

لیزر فرکشنالCO2 نوعی درمان پوستی است که توسط متخصصان پوست برای کاهش اسکار آکنه و سایر ناهنجاری‌های پوستی انجام می‌شود. لیزر فرکشنال یک روش غیرتهاجمی است که با استفاده از لیزر دی‌اکسید کربن، لایه‌های خارجی و آسیب‌دیده پوست را از بین می‌برد. در این روش از انرژی نور به منظور ایجاد منافذ بسیار ریز در پوست استفاده می‌شود. لیزر این منافذ را با یک الگوی شبکه‌ای در پوست ایجاد می‌کند. این منافذ ریز باعث از بین رفتن کلاژن فرسوده و سلول‌های لایه بیرونی پوست شده و سبب تحریک ایجاد کلاژن جدید و بهبود بافت پوست می‌شوند.

آراف فرکشنال

درمان با فرکانس‌های رادیویی در درمان اسکار آکنه به‌خوبی عمل می‌کند و همچنین می‌تواند به مقابله با آکنه کمک کند. درمان با کمک امواج فرکانس رادیویی که با ابزارهای تخصصی به نواحی آسیب‌دیده از پوست وارد می‌شود، ‌انجام می‌گیرد. این امواج رادیویی در سطح عمیق‌تر در ناحیه آسیب‌دیده عمل می‌کنند. انرژی به گرما تبدیل می‌شود و موجب تجزیه بافت آسیب‌دیده می‌گردد. سطح کلاژن و الاستین پوست نیز بالا می‌رود که پس از یک دوره زمانی پوست را محکم و انعطاف‌پذیر می‌سازد. تقریباً هیچ دردی در طول درمان وجود ندارد. درمان نتایج فوق‌العاده به ارمغان می‌آورد؛ چراکه اسکار در اکثر قسمت‌ها رفع شده و ظاهر فرد به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌یابد.

درم ابریژن

درم ابریژن پوست یک روش قدیمی برداشتن مکانیکی لایه سطح پوست است. این روش هنوز هم به عنوان بهترین روش برای درمان اسکارهای عمیق و جای آکنه محسوب می‌شود.

پانچ

پانچ یکی از روش های درمانی برای جای جوش است. پانچ و سابسیژن مناسب برای افرادی است که جای جوش بسیار عمیقی دارند به گونه ای که بیمار از هیچ یک از روش های ترکیبی نتیجه نگرفته است. بهتر است بیمار در صورت عمیق بودن جای جوش از یک تا سه جلسه سابسیژن و یک یا دو جلسه پانچ برای بهبود استفاده کند.

آی پی ال

آی پی ال بهترین روش برای جای جوش هایی است که قرمز رنگ هستند و فرورفتگی مختصری دارند. این روش در واقع لیزر نیست؛ اما با عنوان لیزر شناخته می شد. در این روش با تحریک پوست و افزایش کلاژن سازی پوست، موجب از بین رفتن جای آکنه می شود.

نانوفت

نانوفت روشی است که در آن با تکنیک های خاص دیواره ی سلول های چربی را باز می کنند و سپس فاکتورهای رشد و غنی که در درون سلول های چربی می باشد را جدا می نمایند. این فاکتورهای آزاد شده خاصیت جوانسازی بسیار بالایی دارند. از کاربردهای نافوفت درمان اسکار آکنه است که در زیر اسکارها تزریق می شود.

تزریق چربی

تزریق چربی برای گودی جای جوش در کلینیک‌های تخصصی و توسط پزشک در این زمینه انجام می‌گیرد. برای این منظور چربی‌های انباشته شده در نواحی خاص بدن را استخراج کرده و پس از فرآوری توسط سرنگ در بخش‌هایی از صورت که دچار گودی جوش شده‌اند تزریق می‌کنند. توجه داشته باشید که عملیات برداشت و تزریق چربی با بیحسی موضعی انجام شده و بیمار هیچگونه دردی را در حین جلسه درمانی احساس نخواهد کرد. استخراج چربی معمولاً از بخش‌هایی مثل شکم، پهلو، ران و باسن صورت می‌گیرد.

 آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

مراقبت های پس از درمان اسکار جوش

پس از درمان پزشک با شما در خصوص نکات مرتبط با مراقبت از پوست صحبت خواهد کرد. این مراحل به نوع روش درمانی انجام شده و نیازهای خاص شما بستگی دارد. با این حال برخی از نکات کلیدی که شما باید از آنها پیروی کنید به شرح زیر می‌باشد:

  1. از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید. پزشک از شما می‌خواهد که تا یک بازه زمانی خاص که معمولاً ۴۸ ساعت طول می‌‌کشد از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. در صورتی که مجبور هستید بیرون بروید باید به شدت از پوست خود در برابر پرتوهای خطرناک خورشید محافظت کنید. هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به کمک لباس و کلاه مناسب بدن خود را بپوشاند تا حد امکان در سایه قرار بگیرید.
  2. صورت خود را به آرامی تمیز کنید و از استفاده از اسکراب یا محصولات مشابه خودداری نمایید و اجازه دهید پوست شما به طور طبیعی به ترمیم خود بپردازد.
  3. تا چند روز پس از درمان از استفاده از محصولاتی که حاوی رتینوئید، گلیکولیک اسید و ویتامین سی هستند خودداری کنید. در عوض از محصولات مناسب و توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید تا به ترمیم پوست خود کمک نمایید.
  4. از لوازم آرایش در ناحیه ای که درمان شده است خودداری کنید؛ زیرا پوست شما پس از درمان باید توانایی ترمیم خود را داشته باشد. پزشک به شما می‌گوید که چه موقع مجاز به استفاده از لوازم آرایش هستید.

یکی از راههای درمان ریزش مو در افرادی که به هر دلیلی نمی توانند کاشت مو انجام دهند، ترمیم مو می باشد. برخی از روشهای ترمیم مو مانند مزوتراپی و ... در کلینیک بهین اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

پانچ صورت چیست؟دوره نقاهت پانچ صورت

درمان لکه های قهوه ای جای جوش

درمان جوش صورت با لیزر

سابسیژن روشی مؤثر برای درمان جای جوش عمیق

تیکسل درمان چروک و خطوط پوست



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق ژل به شقیقه برای درمان فرو رفتگی گیجگاهتزریق ژل به شقیقه برای درمان فرو رفتگی گیجگاه

فیلرها، از انواع مواد مختلف شامل پرکننده‌ های اسید هیالورونیک ، پرکننده‌ های کلسیم هیدروکسیلاپاتیت کلسیم، پرکننده‌ های اسید پلیلاکتیک و پرکننده‌ های کلاژن و تزریق فیلر ساخته می‌ شوند. فیلرهای حاوی اسید هیالورونیک اغلب برای درمان چین و چروک و افزایش حجم پوست کاربرد دارند. ... ادامه مطلب

با چه روشهایی زیبایی و جوانی صورت بر میگردد؟با چه روشهایی زیبایی و جوانی صورت بر میگردد؟

در بیشتر تکنیک های جوانسازی، پوست تحریک به کلاژن سازی شده و فرآیند خود ترمیمی را آغاز می کند. رفع چین و چروک، افزایش خاصیت کشسانی پوست، جبران حجم از دست رفته، بهبود رنگ و درمان لک و لیفت پوست نیز از جمله سازوکارهای تکینک های مختلف جوانسازی پوست است. ... ادامه مطلب

فرم دهی و برجسته سازی طبیعی چانه با ژلفرم دهی و برجسته سازی طبیعی چانه با ژل

تزریق ژل به چانه یکی از راه های برجسته سازی و فرم دهی چانه است.ماده‌ ای که عموماً تحت عنوان ژل استفاده می‌ شود، ژل هیالورونیک اسید می باشد. هیالورونیک اسید با جذب آب و همچنین ترشح ماده‌ ای به نام کلاژن به جوانسازی پوست کمک می‌ کند. ... ادامه مطلب

آیا کاشت مو به روش sut عوارض دارد؟آیا کاشت مو به روش sut عوارض دارد؟

شروع بالینی طاسی در مردان و زنان به طور کلی در حدود 30 تا 40 سالگی است. سابقه خانوادگی قوی یکی از بهترین شاخص های طاسی الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک است که شایع ترین علت ریزش مو است. اعتقاد بر این است که یک ارتباط ژنتیکی اتوزومال غالب باعث این ریزش مو میشود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465