دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / درمان لکه های ماه گرفتگی مادرزادی

درمان لکه های ماه گرفتگی مادرزادی

لکه‌های مادرزادی، لکه‌های رنگی هستند که در زیر یا روی پوست دیده می‌شوند و از هنگام تولد وجود داشته‌اند. لکه‌های مادرزادی در اندازه و شکل‌های متفاوت وجود داشته و می‌توانند آبی، سیاه، قهوه‌ای مایل به قرمز، قهوه‌ای، صورتی، قرمز، بنفش و سفید باشند. بعضی از آنها صاف و برخی دیگر بزرگ هستند. تقریباً تمام لکه‌های مادرزادی بدون درد و بی‎ ضرر هستند. با این حال، برای اطمینان بیشتر، مهم است که یک پزشک لکه‌های مادرزادی را معاینه کند، به ویژه اگر تغییرات سریع در ظاهر لکه وجود داشته باشد. در اغلب موارد علت اصلی شکل‌گیری این لکه ها نامعلوم است و شکل‌گیری آنها به عوامل ژنتیکی مربوط می‌شود. هیچ راهی برای پیشگیری از بروز خال مادرزادی وجود ندارد و هیچ کار مشخص یا آسیبی در دوران حاملگی نمی‌تواند باعث بروز این لکه های پوستی شود.

توصیه می شود برای تشخیص و رفع مشکلات و بیماری های پوستی، مانند انواع لکه های ماه گرفتگی به پزشکان پوست و مو مراجعه نمایید. دکتر محسن سلیمانی در اصفهان می توانند در این زمینه به شما مشاوره داده و کمک نمایند. لطفا جهت کسب اطلاعات کامل در این زمینه و رزرو نوبت، با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد ماه‌ گرفتگی

اکثر ماه گرفتگی‌ها، احتمالاً به دلیل جایگزینی معیوب سلول‌ها در زمان رشد جنین رخ می دهند. زمانی که این سلول‌ها شروع به تکثیر شدن می کنند، بافتی را با مشخصات سلولی خود تولید می کنند که در جایگاه درست و طبیعی خود قرار نگرفته است.

علائم لکه های ماه گرفتگی

انواع ماه گرفتگی

لکه‌های مادرزادی، در دو دسته کلی زیر جای می گیرند:

ماه گرفتگی عروقی

این لکه‌ها قرمز کم ‌رنگ یا صورتی هستند و معمولاً پشت گردن، روی پلک‌ها یا پیشانی پدیدار می‌شوند و اکثراً در سال‌های اولیه عمر کودک محو می‌شوند. هرچند در برخی مواقع تا بزرگسالی هم قابل مشاهده خواهند بود. این لکه های مادرزادی بی‌خطر هستند و نیازی به درمان ندارند. این لکه‌های قرمز حاصل ناهنجاری رگ‌های خونی هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که رگ‌های نزدیک به پوست یا خیلی پهن باشند و یا تعدادشان زیاد باشد. این ماه گرفتگی‌ها می توانند وی‍ژگی‌های ظاهری بسیار متفاوتی داشته باشند.

درمان لکه های ماه گرفتگی مادرزادی

لکه‌های شرابی رنگ

این ماه گرفتگی‌ها لکه‌های شرابی رنگی هستند که معمولاً روی صورت، گردن، بازوها و پاها ایجاد می شوند. این ماه گرفتگی‌ها می‌توانند هر اندازه‌ای داشته باشند و امکان دارد به تناسب سایز بدن رشد کنند و احتمال دارد در بزرگسالی تیره تر و ضخیم تر شده و بافتی زبر پیدا کنند. لکه های مادرزادی شرابی خود به خود از بین نمی‌روند و در برخی موارد با آب سیاه (کوری تدریجی) و تشنج مغزی در ارتباط هستند. خصوصاً اگر روی پیشانی، پلک‌ها یا دو طرف صورت باشند.

خال اوتا

خال اوتا لکه آبی و سیاهی است که بسیار شبیه لکه‌های شرابی می باشد. این مدل از لکه ها، معمولاً از همان زمان تولد آشکار هستند؛ اما گاهی وقت‌ها در دوره بلوغ ایجاد می‌شوند. درست مثل لکه‌های شرابی، خال اوتا هم می تواند مربوط به مشکلات چشمی باشد.

ماه گرفتگی رنگدانه‌ای

دومین دسته از ماه گرفتگی‌ها، لکه‌های رنگ دانه‌ای هستند. این لکه‌ها از تجمع ملانین مازاد (عنصر تعیین کننده رنگ پوست) شکل می گیرند. این دسته هم انواع مختلفی دارد.

لکه های شیر قهوه‌ای

لکه های شیر قهوه‌ای رنگی بین قهوه‌ای روشن تا تیره دارند و می‌توانند هر جای بدن پدیدار شوند. این لکه‌ها گاهی با افزایش سن، تکثیر می شوند. وجود بیش از یک لکه‌ی بزرگ‌تر از سکه معمولی در بدن شخص، می‌تواند نشانه‌ی بیماری جدی باشد.

لکه‌های مغولی

لکه‌های مغولی معمولاً روی پوست‌های تیره ایجاد می شوند. این ماه گرفتگی رنگی آبی و سیاه دارد که در قسمت‌های تحتانی و کپل‌ها دیده می‌شود و معمولاً تا قبل از سن مدرسه، از بین می‌رود.

خال‌های گوشتی

خال‌های گوشتی ممکن است در زمان تولد وجود داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در سال‌های بعد روی پوست ظاهر شوند. این خال‌ها قهوه‌ای، سیاه یا قهوه‌ای مایل به زرد هستند و ممکن است برجسته یا صاف باشند. گاهی از میان آنها مو هم رشد می‌کند. خال هایی که به صورت غیر معمول بزرگ هستند (و با ریسک کمتری برای خال های کوچک تر)، در خطر تبدیل به تومور پوستی هستند و باید به صورت سالانه تحت نظر و معاینه پزشک قرار بگیرند.

لکه‌های به شکل ماهی قزل آلا یا سالمون

این لکه‌های بسیار باریک، صورتی کمرنگ و مسطح معمولاً روی پوست نوزادان یا روی پشت گردن یا روی پلک بالایی‌ دیده می‌شود. اکثر لکه‌های روی پلک در طول نخستین سال حیات کودک محو می‌شوند، حال آن که لکه‌های روی گردن از بین نمی‌روند.

همانژیوم

این ضایعه‌های پوستی یکی دو هفته پس از تولد روی پوست نوزادان دیده می‌شود. جمع شدن رگ‌های خونی بسیار ظریف در کنار یکدیگر دلیل ایجاد همانژیوم است که به سرعت در طول ۶ تا ۹ ماه نخست زندگی رشد می‌کند. همانژیوم متداول‌ترین تومور نوزادان است و معمولاً اطراف سر و گردن به چشم می‌خورد. بعضی همانژیوم‌ها روی اندام‌های داخلی، مانند معده، کبد، روده یا کلیه ایجاد می‌شوند. تغییر رنگ پوست یکی از علائم بارز همانژیوم است که گاهی چند ماه پس از تولد از بین می‌رود؛ اما در اکثر مواقع ناپدید شدن آن سال‌ها زمان می‌برد.

درمان لکه های ماه گرفتگی

روش‌های گوناگونی برای از بین بردن لکه های ماه گرفتگی وجود دارد که پزشک بهترین روش را با توجه به نوع، اندازه و محل لکه و عامل‌های دیگر انتخاب می‌کند.

داروها

اکثر ماه گرفتگی و خال‌های مادرزادی بدون نیاز به درمان ناپدید می‌شوند؛ اما در غیر این صورت نخستین گزینه درمانی برای برداشتن خال ، داروهای خوراکی و یا موضعی است. این داروها برای کاهش اندازه و روشن ساختن رنگ لکه‌های ماه گرفتگی مؤثر است. انواع مختلفی از داروها در دسترس هستند و پزشک می‌تواند بهترین گزینه دارویی را به شما پیشنهاد کند.

کورتیکواستروئیدها

مصرف خوراکی این داروها به کوچک شدن لکه‌های ماه گرفتگی منجر می‌شود. این دارو به صورت تزریقی نیز به کار برده می‌شود. کورتیکواستروئید در رگ‌های خونی زیر ماه گرفتگی نفوذ می‌کند و ناحیه تغییر رنگ داده را منقبض می‌کند. تأثیرگذاری دارو پس از دو تا چهار هفته قابل مشاهده می‌گردد.

اینترفرون آلفا-12

اگر داروی کورتیکواستروئید جواب ندهد، به جای آن ممکن است داروی اینترفرون آلفا 12 برای کوچک شدن و یا متوقف کردن رشد لکه‌ها و خال‌های مادرزادی تجویز گردد.

لیزر درمانی

لیزر برای درمان ماه گرفتگی نزدیک به سطح پوست، مانند خال‌های لکه شرابی، به کار برده می‌شود. این عمل برای تمام گروه‌های سنی مناسب است. از نور لیزر برای کوچک کردن یا جلوگیری از رشد لکه استفاده می‌شود. چند جلسه لیزر درمانی باید انجام شود تا نتیجه بهینه به دست آید. اگرچه برای درمان همانژیوم نیز می‌توان از لیزر استفاده کرد؛ اما در مواردی که همانژیوم روی اندام داخلی یا در عمق پوست است، لیزر به کار برده نمی‌شود.

آی پی ال

در این روش به کمک دستگاهی مخصوص پالس‌های شدید نور به پوست اعمال می‌شود. در صورت وجود لکه‌های عروقی، دمای هموگلوبین خون جاری در رگ‌های گشاد شده با جذب انرژی نورانی بالا می‌رود. در مورد درمان ماه گرفتگی روی بدن رنگدانه‌ای نیز رنگدانه‌های پوست نور را جذب می‌کنند و انرژی نورانی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. متلاشی شدن رگ‌های خونی پس از رسیدن به دمای ۶۰ یا ۷۰ درجه شروع می‌شود و رنگدانه‌های اضافی نیز شروع به تجزیه شدن می‌کنند تا آنقدر کوچک شوند که سلول‌های بدن بتوانند آنها را از محل فعلی دور کنند. مدت و شدت درمان به قدمت و بزرگی ماه گرفتگی بستگی دارد؛ اما در مجموع بهبود قابل توجهی پس از همان جلسه نخست در بسیاری از بیماران دیده می‌شود.

کرایو تراپی

کرایوتراپی (سرما درمانی) روشی ایمن و بسیار سریع است که برای از بین بردن بافت آسیب دیده پوست، برای مثال لکه‌های ماه گرفتگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمل از طریق انجماد به کمک یخ خشک یا از طریق سوزاندن در دمای پایین انجام می‌شود. کرایوسرجری را می‌توان یکی از روش‌های موفقیت‌آمیز درمان ضایعه‌های پوستی مانند ماه گرفتگی به شمار آورد. در روش کرایوتراپی از عامل‌های آلوژنیک با کاربرد آسان استفاده می‌شود.

لایه‌برداری شیمیایی

در لایه‌بردای شیمیایی از محلول شیمیایی به دقت تهیه شده‌ای برای برداشتن لایه‌های خارجی آسیب دیده پوست استفاده می‌شود تا پوست زیرین درخشان، سالم و شاداب نمودار گردد.

جراحی

پزشکان زمانی به جراحی روی می‌آورند که دیگر درمان‌های غیرجراحی موفقیت‌آمیز نبوده باشند. همانژیوم بزرگ یا روی اندام داخلی نیز باید با جراحی و تحت بیهوشی عمومی خارج شود.

مراقبت پس از درمان لکه های ماه گرفتگی

هزینه درمان ماه گرفتگی

مانند سایر عمل های زیبایی برای ماه گرفتگی هم نمیتوان هزینه ی مشخصی تعیین کرد و هزینه ها بر حسب وسعت ناحیه تحت درمان، روش مورد استفاده، شدت لکه های ماه گرفتگی، مهارت و تجربه پزشک معالج، دستمزد پزشک، ناحیه جغرافیایی، در میان افراد گوناگون که متقاضی این درمان هستند متفاوت می باشد.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

عوارض لکه های ماه گرفتگی مادرزادی

اغلب لکه های مادرزادی مضر نبوده و نیازی به درمان ندارند. با این حال، برخی افراد جهت ارتقای اعتماد به نفس خود و بنا بر دلایل زیبایی، نسبت به رفع آنها اقدام می کنند. لکه های مادرزادی در موارد نادر می توانند به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. برای مثال، در صورت اختلال در تنفس یا زخم و دردناک شدن نیازمند درمان هستند.

اگر از فقدان موهای خود رنج می‌برید، می‌توانید با پیوند مو مشکل خود را حل کنید. بزرگترین مزیت پیوند مو این است که فرد اعتماد به نفس خود را بازمی‌یابد. در کلینیک بهین اصفهان از بهترین روشهای کاشت و پیوند مو بهره گرفته شده است تا نتایجی رضایت بخش و شگفت انگیز برایتان به ارمغان آید. در این مرکز از روشهای کاشت مو شامل کاشت مو به روشFUT و FIT برای ایجاد نتیجه‌ای طبیعی استفاده می‌شود. مورد قابل ذکر آن است که شما می‌توانید بر اساس میل خود موهای پیوند یافته را حفظ کنید، آنها را رنگ کنید، مواد آرایشی بزنید، بشویید و با هر مدل مویی آراسته کنید. به منظور دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت می توانید با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

درمان کک و مک و لک پوست با لیزر

لک بارداری یا ملاسما چیست و چگونه درمان میشود؟

لک ملاسما چیست؟

تیکسل درمان چروک و خطوط پوست

بیماری کراتوز سبورئیک چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟



نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدی [ 1402-11-27 ]
سلام من ماه گرفتگی تو آبروم هست و ابروم رشدش زیاده میشه درمان کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مراقبتها و تأثیرات قابل مشاهده سه روز بعد از بوتاکسمراقبتها و تأثیرات قابل مشاهده سه روز بعد از بوتاکس

برای رفع چین و چروک های صورت از روش های گوناگونی استفاده می شود که یکی از این روش ها، تزریق بوتاکس است. ... ادامه مطلب

بعد از کاشت مو چگونه بخوابیم؟بعد از کاشت مو چگونه بخوابیم؟

یکی از مهمترین نکات پس از کاشت مو، نحوه خوابیدن و استراحت بعد از این عمل است. به همین دلیل در این مقاله به جزئیات این موضوع می پردازیم و نکاتی را درباره نحوه خوابیدن در دوران نقاهت بعد از کاشت مو ذکر می‌نماییم ... ادامه مطلب

آنچه موجب سفیدی موهای شما میشودآنچه موجب سفیدی موهای شما میشود

از عوامل اصلی سفیدی زودرس مو میتوان به ژنتیک اشاره کرد ... ادامه مطلب

آیا بعد از کاشت مو تراکم دوران نوجوانی به موها بازمی گردد؟آیا بعد از کاشت مو تراکم دوران نوجوانی به موها بازمی گردد؟

کاشت مو به تکنیک جراحی گفته می‌شود که در آن ریشه‌های مو، تک تک از ناحیه اهداکننده به ناحیه در حال ریزش یا خالی از مو برده می‌شوند. از این روش بیشتر برای درمان ریزش موی مردانه استفاده می‌شود و طی آن ریشه‌هایی که به صورت ژنتیکی در مقابل ریزش مقاوم هستند به ناحیه طاس برده می‌شوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465