دکتر محسن سلیمانی

انواع خال سرطانی

خال زمانی روی بدن به وجود می‌آید که سلول‌های یک ناحیه به جای آنکه از هم فاصله بگیرند به یکدیگر متصل می‌شوند. این سلول‌ها به رنگ تیره دیده می‌‌شوند و با پوست سایر نقاط بدن تفاوت دارند. در اکثر موارد خال‌های پوستی باعث نگرانی نمی‌شوند. ملانوم نوع خاصی از سرطان پوست است که در سلول‌های پوستی به نام ملانوسیت آغاز می‌شود. ملانوسیت‌ها وظیفه تولید ماده‌ای به نام ملانین را برعهده دارند که به پوست شما رنگ می‌دهد. ملانوم با ایجاد و رشد خالهای سرطانی در سطح پوست خود را نشان می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین موضوعات در شناسایی و پیشگیری از سرطان پوست زیر نظر گرفتن این خال‌های سرطانی و تشخیص تفاوت‌ آنها با خال‌های عادی است. تشخیص ملانوم در مراحل اولیه موجب می‌شود تا اکثر افراد پاسخ خوبی به درمان بدهند. در صورتی که ملانوم به موقع تشخیص داده نشود به راحتی می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده و آنها‌ را نیز درگیر کنید.

توصیه می شود برای تشخیص و رفع مشکلات و بیماری های پوستی، همچنین روشهای مراقبت تخصصی از پوست ، به پزشکان پوست و مو مراجعه نمایید. دکتر محسن سلیمانی در اصفهان می توانند در این زمینه به شما مشاوره داده و کمک نمایند. لطفا جهت کسب اطلاعات کامل در این زمینه و رزرو نوبت، با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت خال سرطانی

به طور معمول، سلول های پوستی به روشی کنترل شده و منظم توسعه می یابند. سلول های جدید سالم سلول های پیر را به سمت سطح پوست هل می دهند، جایی که آنها می میرند و در نهایت از بین می روند؛ اما وقتی برخی از سلول ها به DNA آسیب می رسانند، سلول های جدید ممکن است رشد خارج از کنترل خود را شروع کنند و در نهایت می توانند توده ای از سلول های سرطانی را تشکیل دهند. اینکه چه چیزی به DNA سلول های پوست آسیب می رساند و اینکه چگونه منجر به ملانوما می شود، مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که ترکیبی از عوامل، از جمله عوامل محیطی و ژنتیکی باعث ایجاد ملانوم شود. هنوز هم پزشکان معتقدند قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) از خورشید و لامپ ها و تخت های برنزه دلیل اصلی بروز ملانوم است.

انواع خال سرطانی

عوامل خطر ابتلا به خال سرطانی

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به خال سرطانی یا ملانوما را افزایش دهند، عبارتند از:

علائم خال سرطانی

مراحل خال سرطانی

  1. مرحله صفر (در محل اصلی): ملانوم به لایه فوقانی پوست (اپیدرم یا روپوست) محدود می‌شود.
  2. مرحله اول: هر چند ملانوم در این مرحله نیز به پوست محدود می‌شود؛ اما ضخیم‌تر شده است و ضخامت آن گاهی به یک میلی متر نیز می‌رسد. پوست روی ملانوم زخم می‌شود و شکافی روی آن پدید می‌آید.
  3. مرحله دوم: در مرحله دوم ملانوم رشد کرده و ضخیم‌تر شده است و ضخامت آن بین یک تا بیش از چهار میلی متر متغیر است. پوست روی خال سرطانی گاهی زخم است. خال در مرحله دوم علی‌رغم ضخیم بودن هنوز منتشر نشده است.
  4. مرحله سوم: ملانوم به یکی از دو شکل زیر پخش شده است: در یک یا چند گره یا غده لنفاوی نزدیک یا در پوست مجاور منتشر می‌شود.
  5. مرحله چهارم: ملانوم در اندام‌های داخلی، گره‌های لنفاوی یا پوست دورتر از محل ملانوم اولیه منتشر می‌شود.

انواع خال سرطانی

خال سرطانی ملانوم انواع مختلفی دارد؛ اما چهار نوع اصلی آن برای تشخیص سرطان ویژگی‌های شاخص‌تری دارند.

Lentigo Maligna

ملانوم مالینا بیشتر در اطراف سر و گردن دیده می‌شود. این خال ابتدا به این شکل است که ابتدا یک پچ کوچک و غیر متقارن دارد و مرزهای آن منظم نیست، علاوه بر این طیف رنگی در این نوع خال فرق می‌کند. هر اندازه زمان بگذرد، پچ بزرگ‌تر می‌شود؛ اما نامتقارن بودن، حاشیه نامنظم و تغییرات رنگی آن حفظ خواهد شد. این مدل از ملانوم امکان دارد برای چندین سال در سطح پوست قرار بگیرد. گرچه در بعضی مواقع دیده می‌شود که به سطح عمیق پوست نفوذ پیدا می‌کند و به همراه آن احتمال بروز سرطان را نیز افزایش می‌دهد.

پخش سطحی

نژادهای سفید پوست بیشتر این نوع ملانوم را دارند و به‌طور کلی ملانوم پخش سطحی روی تنه، سینه و ران‌ بیشتر یافت می‌شود. در حقیقت این مدل ملانوم، ماکول رنگی کوچکی با اندازه نامتقارن است و مرزهای آن منظم و یک رنگ نیست. در ملانوم پخش سطحی قبل از این‌که کامل به سطوح عمیق پوست نفوذ کند، در فاز تخت برای مدت کمی در مقایسه با لینیگو مالینا قرار می‌گیرد.

نودال

ملانوم نودال شیوع یکسانی در تمام انواع پوست دارد و به‌طور کلی بیشتر در تنه، سینه و ران یافت می‌شود. این مدل پیش از این که گره بالا ایجاد شود و به سطح عمیق پوست برود فاز تخت بسیار کوتاهی نیز دارد. ملانوم نودال امکان دارد در ترمیم زخم‌های پوستی مؤثر باشد.

Acral-Lentiginous

این مدل از ملانوم در تمامی رنگ‌های پوستی دیده می‌شود؛ اما شیوع بیشتر آن در پوست‌های تیره است. به‌طور کلی این ملانوم را می‌توان در دست‌ها، پاها و ناخن مشاهده کرد. این مدل از ملانوم خیلی به مدل لینیگو مالینا و پخش سطحی شباهت دارد، به همین ترتیب می‌توان فاز طولانی و ظاهر تخت را پیش از نفوذ کامل به پوست انتظار داشت.

تشخیص خال سرطان

پزشک برای تشخیص ملانوم، پوست بیمار را با دقت معاینه می‌کند و وضعیت خال‌ها و لکه‌های مشکوک را ارزیابی می‌کند. برای بهتر دیدن پوست از دستگاهی به نام درموسکوپ استفاده می‌کند که نور را روی پوست می‌تاباند. به کمک بزرگنمایی حاصل از این دستگاه می‌تواند رنگدانه و ساختارهای پوست را به خوبی مشاهده کند. به علاوه در صورت لزوم گره‌های لنفاوی، یا به بیان عامه غدد لنفاوی را لمس می‌کند. چنانچه خال یا لکه دیگری شبیه به ملانوم را پیدا کند، تمام یا بخشی از آن را برمی‌دارد و سپس پوست برداشته شده را به آزمایشگاه می‌فرستد. این کار در اصطلاح بیوپسی یا نمونه‌برداری نامیده می‌شود. به خاطر داشته باشید که ملانوم را نمی‌توان بدون نمونه‎ برداری تشخیص داد.

 صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

درمان خال سرطانی

درمان خالهای سرطانی بستگی به این دارد که شما در کدام یک از مراحل ملانوم قرار دارید.

  1. مصرف داروهای ایمونوتراپی که بر روی سیستم ایمنی بدن فرد بیمار تأثیر می‌گذارد.
  2. استفاده از داروهای هدف گیرنده که مستقیم به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند.
  3. استفاده از پرتو درمانی برای کوچک کردن سایز تومورها، از بین بردن تومورهای به جا مانده از جراحی و جلوگیری از گسترش سرطان به دیگر نقاط بدن
  4. شیمی درمانی

اگر از فقدان موهای خود رنج می‌برید، می‌توانید با پیوند مو مشکل خود را حل کنید. بزرگترین مزیت پیوند مو این است که فرد اعتماد به نفس خود را بازمی‌یابد. در کلینیک بهین اصفهان از بهترین روشهای کاشت و پیوند مو بهره گرفته شده است تا نتایجی رضایت بخش و شگفت انگیز برایتان به ارمغان آید. در این مرکز از روشهای کاشت مو شامل کاشت مو به روشFUT و FIT برای ایجاد نتیجه‌ای طبیعی استفاده می‌شود. مورد قابل ذکر آن است که شما می‌توانید بر اساس میل خود موهای پیوند یافته را حفظ کنید، آنها را رنگ کنید، مواد آرایشی بزنید، بشویید و با هر مدل مویی آراسته کنید. به منظور دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت می توانید با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برداشتن خال چگونه انجام میشود؟

بهترین روش برداشتن خال صورت



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع روشهای اصلاح فرم و رفع نقایص ظاهری چانهانواع روشهای اصلاح فرم و رفع نقایص ظاهری چانه

فرم دهی چانه در واقع روشی می باشد تا با استفاده از آن، چانه را در حالت و موقعیت مناسبی قرار داد. ... ادامه مطلب

ترشحات پس از کاشت مو میتواند از علائم عفونت باشدترشحات پس از کاشت مو میتواند از علائم عفونت باشد

پوست سر بعد از تحمل جراحات متعدد حین کاشت مو، برای حفاظت از خود و سایر تارهای مو شروع به تولید و خارج کردن چربی می‌ کند، بنابراین شاهد خروج ترشحات چرب به رنگ سفید یا زرد خواهد بود.با وجود اینکه پزشک برای درمان عفونت بعد از کاشت، دارو تجویز می کند اما بهتر است قبل از بروز عفونت، از آن پیشگیری کنید ... ادامه مطلب

بعد از کاشت مو چه کنیم؟بعد از کاشت مو چه کنیم؟

کاشت مو فرآیندی است که موفقیت آن تا حد زیادی به انجام دقیق و درست مراقبتهای پس از عمل بستگی دارد. پیوند مو پروسه‌ای نسبتاً پرهزینه و زمان بر است؛ بنابراین نباید این سرمایه‌ی مالی و زمانی صرف شده، بر اثر بی‌توجهی‌ در دوران نقاهت برباد رود ... ادامه مطلب

برای تقویت مو مزوتراپی بهتر است یا پی آر پی؟برای تقویت مو مزوتراپی بهتر است یا پی آر پی؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش‌های مختلفی در جهت جوانسازی و بهبود پوست و مو انجام می‌گیرد که روش‌های دائمی محسوب می‌شود و می‌توان سلامت پوست و مو را به فرد بازگرداند. روش‌هایی همچون مزوتراپی و پی آر پی از این دسته از روش‌ها هستند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465