دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / آیا نرم کننده های مو باعث ریزش میشوند؟

آیا نرم کننده های مو باعث ریزش میشوند؟

هنگام شستن موها، شامپو چربی طبیعی موها، مواد باقی مانده محصولات آرایشی، سلول‌های مرده و آلودگی را که می‌تواند باعث متورم شدن لایه کوتیکول شود، از بین می‌برد. لایه کوتیکول به طور معمول ساقه مو را به صورت یکنواخت می‌پوشاند؛ اما کمی بعد از شستشو از ساقه مو جدا می‌شود. در این حالت، مو در برابر صدمات ناشی از تأثیرات محیطی و گرما آسیب پذیرتر خواهد بود. نرم کننده همانطور که از اسم آن مشخص است، برای نرم کردن و حفظ رطوبت مو استفاده می‌شود. نرم کننده، تورم کوتیکول‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود آنها یکبار دیگر یک لایه محکم را روی ساقه مو تشکیل دهند. اکنون موها برای حالت دهی و آراستن آماده هستند و احتمالاً در اثر فعالیت‌های روزانه آسیب چندانی به آنها نمی‌رسد. در واقع، نرم کننده ماده‌ای است که برای تأمین رطوبت موها و نرم کردن آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرم کننده از ترکیباتی مانند سیلیکون‌ها، روغن‌ها و نرم کننده‌ها و همچنین سورفاکتانت‌های کاتیونی (اصطلاح علمی صابون‌ها یا مواد شوینده که به شستشوی عناصر روغنی کمک می‌کند) تشکیل شده است. این ترکیبات هنگام ترکیب، رطوبت مو را بعد از اینکه مقداری از آن توسط شامپو از بین رفت، جبران می‌کنند. مواد فعال موجود در نرم کننده فقط بر سطح مو تأثیر دارند، به بخش داخلی مو نمی‌رسند و تأثیری هم روی فولیکول مو ندارند. موهایی که در حمام می ریزند معمولاً موهایی هستند که ریشه سستی دارند و در فاز استراحت قرار گرفته اند و به هر حال قرار است به زودی از روی سرتان بریزید؛ ولی به دلیل شستشوی سر در حمام سریعتر و به یکباره از پوست سر جدا می شوند، به همین علت به اشتباه حس میکنید که شستشوی موها یا استفاده از نرم کننده باعث ریزش مو شده اند.

کلینیک تخصصی بهین در اصفهان از تکنیک پیشرفته و نوین لیزرتراپی پس از کاشت مو استفاده میشود. بدین منظور از دستگاه لیزری استفاده می‌شود که به طور اختصاصی به همین منظور ساخته شده است و پرتوهای درمانی لیزر کم توان (لیزر سرد) را به طور مستقیم به سر می‌تاباند. در این مجموعه لیزرتراپی روشی موثر برای درمان ریزش مو نیز شناخته می‌شود. همچنین در صورتی که شما دچار ریزش مو و یا کم پشت شدن به علت‌های مختلف هستید، لیزرتراپی می‌تواند به شما در بازگرداندن موها و اعتماد به نفستان کمک کند. علاوه براین در کلینیک بهین اصفهان، روشهای دیگری نیز مانند مزوتراپی و پی آر پی برای درمان ریزش مو و پرپشت شدن مو وجود دارد. جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه روشهای درمان ریزش مو و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

عوامل آسیب زای مو

نرم کننده های مو

فواید نرم کننده مو

انواع نرم‌کننده مو

نرم‌کننده مو که بعد از شامپو استفاده می‌شود و سپس کامل از روی موها شسته می‌شود، رایج‌ترین نوع نرم‌کننده برای افرادی است که موهای خشک و آسیب‌دیده دارند. هدف این نوع نرم‌کننده، نرم کردن موها با حفظ رطوبت مو است و صاف‌کردن کوتیکول فولیکول‌های مو است. اغلب نرم‌کننده‌ها ترکیبات مصنوعی و طبیعی دارند و استفاده از مرطوب‌کننده‌های طبیعی مثل روغن درخت چای و آلوئه‌ورا بسیار رایج است.

نوع دیگر نرم‌کننده‌ها، آنهایی هستند که باید روی مو اسپری کنید یا ماساژ دهید و دیگر نیازی به شستن این نرم‌کننده‌ها از روی مو نیست. این روش نرم‌کردن مو بسیار مؤثر است. اسپری‌کردن نرم‌کننده روی موها برای شناگران و ورزشکارانی مناسب است که به نرم‌کننده قوی‌تری نیاز دارند.

نرم‌کننده‌های غلیظ و سنگین کرمی نوع دیگر نرم‌کننده های مو هستند. بسیاری از آرایشگران برای درمان مو، از این نوع نرم‌کننده استفاده می‌کنند، بعضی از آرایشگران موها را به نرم‌کننده آغشته می‌کنند و پیش از آب‌کشیدن مو خشک می‌کنند تا تأثیر طولانی‌تری داشته باشد.

عملکرد نرم کننده مو

نرم‌ کننده‌ها برای جلوگیری از صدمه به لایه خارجی مو طراحی شده‌اند و سازوکار عمل همه آنها یکسان است:

روش و مدت زمان استفاده از نرم کننده

ابتدا موها را با شامپو شستشو دهید. پیش از استفاده از نرم کننده ابتدا باید با فشار دادن مو، آب اضافی را از انتهای آن خارج کنید تا نرم کننده تأثیر مورد انتظار را روی موها بگذارد. آب اضافی، ترکیب نرم کننده را رقیق کرده و از جذب مواد مرطوب کننده توسط موها جلوگیری می‌کند. مدت زمان لازم برای نگهداری نرم کننده روی موها، بسته به نوع نرم کننده، یک تا پنج دقیقه است.

ملاحظات مصرف نرم کننده مو

عوارض نرم کننده مو

در ادامه به بررسی مهم‌ترین عوارض نرم‌کننده‌های مو می‌پردازیم:

عدم محافظت از مو

اگر حتی بعد از استفاده از نرم‌کننده، موهایتان احساس خشکی می کند یا به راحتی وز می شود، نرم کننده خود را تعویض کنید. مطالعات نشان داده است که برخی از نرم کننده‌ها هیچ فایده‌ای برای مو ندارد. در صورتی که ترکیبات مواد شیمیایی بود خوب نباشد، موهای شما رطوبت مورد نیاز را دریافت نخواهد کرد.

اينستاگرام دکتر سليماني

مواد شیمیایی مضر

برخی از نرم کننده ها حاوی سولفات سدیم لوریت هستند که یک ماده کف کننده در بسیاری از محصولات پوستی مو و مو است. سولفات سدیم لورات می تواند باعث خشکی انواع خاصی از موها شود. همچنین می تواند باعث واکنش های آلرژیک پوستی شود. اگر پوست سر شما پس از استفاده از نرم کننده و شستشو احساس تحریک کرد، برچسب نرم‌کننده را از نظر وجود مواد تشکیل دهنده بررسی کنید و نرم کننده ها و شامپوهایی را که فاقد سولفات هستند امتحان کنید.

موهای بدحالت

از دیگر عوارض نرم کننده مو بد حالت شدن مو ها است. موهای بیش از حد نرم شده معمولاً خیلی بد حالت و بی روح می‌شوند. اگر موهای شما بیش از حد حالت گرفته است، باید از یک نرم کننده سبک تر استفاده کنید که باعث می شود موهای شما مرطوب شود بدون اینکه موهایتان بی روح شود.

کاشت ابرو در کلینیک بهین اصفهان با مطلوب ترین نتایج و مناسب ترین قیمت انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت هماهنگی یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

دلایل نازک شدن موی سر و راههای جلوگیری از آن

مضرات نور آفتاب برای مو را جدی بگیرید



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پس از کاشت مو به روش FUT چه مراقبتهایی لازم است؟پس از کاشت مو به روش FUT چه مراقبتهایی لازم است؟

پیوند واحد فولیکولار (FUT) یک روش ترمیم مو است که به آن روش نواری نیز گفته می‌شود ، جایی که موهای بیمار در گروه های طبیعی از 1 تا 4 تار مو پیوند می شود که واحدهای فولیکولی نامیده می‌شوند ... ادامه مطلب

بهترین داروهای درمان ریزش موی سر چیست؟بهترین داروهای درمان ریزش موی سر چیست؟

ریزش مو یا آلوپسی، یک اتفاق بسیار رایج در بین مردان، زنان و کودکان است که همه ساله افراد زیادی را در سطح جهان درگیر می‌کند. یکی از راههای درمان ریزش موی افرادی که به هر دلیلی نمی توانند کاشت مو انجام دهند، ترمیم مو می باشد. ... ادامه مطلب

برای تزریق ژل لب باید بدانید...برای تزریق ژل لب باید بدانید...

تزریق ژل لب، روش محبوبی است که با استفاده از تزریق ژل به لب، مشکلات ظاهری لب بالا و لب پایین مانند چین و چروک های پوست و عدم تقارن از بین می رود. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس برای رفع خطوط پنجه کلاغی کنار چشمتزریق بوتاکس برای رفع خطوط پنجه کلاغی کنار چشم

روش‌ های زیباسازی زیادی وجود دارد که کمک می کنند با این علائم پیری پوست خداحافظی کنید. در این میان تزریق بوتاکس به خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم یک روش بس ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465