دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / همه چیز درباره لیپوم یا غده چربی زیر پوست

همه چیز درباره لیپوم یا غده چربی زیر پوست

لیپوم یا لیپوما (Lipoma) توده ای در زیر پوست است که به دلیل رشد بیش از حد سلول های چربی ایجاد می شود. پزشکان آنها را تومورهایی خوش خیم می دانند به این معنی که رشد غیر سرطانی دارند. این توده های خوش خیم می توانند در هر نقطه از بدن که در آن سلول های چربی وجود دارند، ظاهر شوند؛ اما معمولاً بر روی شانه ها، قفسه سینه، تنه، گردن، ران ها و زیر بغل به وجود می آیند. ایجاد آن در اندام های داخلی، استخوان ها یا عضلات به ندرت دیده می شود. لیپوم ها نرم بوده و هنگام فشار دادن آنها از روی پوست می توانند کمی جابجا شوند. آنها معمولاً به آرامی و طی چند ماه یا چند سال رشد کرده و به اندازه ای حدود 2 تا 3 سانتی متر می رسند. با این حال، ممکن است افراد به دلیل دردناک بودن،لیپیوم یا توده چربی و عوارض یا سایر علائم دیگر تمایل به از بین بردن آنها داشته باشند.

توصیه می شود برای تشخیص و رفع مشکلات و بیماری های پوستی، همچنین روشهای مراقبت تخصصی از پوست ، به پزشکان پوست و مو مراجعه نمایید. دکتر محسن سلیمانی در اصفهان می توانند در این زمینه به شما مشاوره داده و کمک نمایند. لطفا جهت کسب اطلاعات کامل در این زمینه و رزرو نوبت، با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت لیپوم چیست؟

علت اصلی تشکیل لیپوم به طور قطعی مشخص نیست؛ اما برخی افراد ژن های معیوبی را از والدین خود به ارث می برند که می توانند در بروز لیپوم دخیل باشند. در برخی موارد، آسیب و جراحت در یک ناحیه می تواند از دلایل تشکیل لیپوم باشد. از جمله عوامل مؤثر در تشکیل لیپوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نداشتن تحرک بدنی: برخی پزشکان معتقدند که لیپوم در افرادی که تحرک بدنی ندارند، بیشتر شایع است.
  2. ژنتیک: لیپوم اغلب زمینه خانوادگی و ارثی دارد و ژن ها دخیل هستند.
  3. سن: گرچه لیپوم می تواند در همه افراد دیده شود، اما عمدتاً در افراد بزرگسال ۴۰ تا ۶۰ سال، بیشتر شایع است.
  4. برخی شرایط پزشکی خاص: افراد با سابقه سندرم گاردنر (شرایط ارثی که با تشکیل تومورهای خوش خیم و بدخیم همراه است) بیشتر در معرض لیپوم خواهند بود.
همه چیز درباره لیپوم

علائم لیپوم

از مهمترین علائم آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل خطر لیپوم

بعضی از عوامل مختلف ممکن است خطر ابتلا به توده و غده چربی را افزایش دهد. هرچند که لیپوم ممکن است در هر سنی مشاهده شود؛ اما زنان و مردان میانسال بیشتر مستعد ابتلا به لیپوم هستند و شیوع این بیماری بین گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال است.

شرایط ارثی می تواند در ایجاد آنها دخالت داشته باشد؛ زیرا ژنتیک لیپوم، معمولاً در بعضی از خانواده وجود دارد. بعضی از افرادی که مبتلا به بیماری نادر مادلونگ Madelung هستند معمولاً به لیپوم نیز مبتلا می شوند. این بیماری نوعی اختلال در متابولیسم چربی (ذخیره چربی) است که منجر به تجمع غیرمعمول رسوبات چربی در اطراف گردن و نواحی شانه می شود و اغلب در مردان بزرگسال الکلی دیده می شود. هرچند که زنان و کسانی که الکل نمی نوشند نیز می توانند به بیماری مادلونگ مبتلا شوند.

سایر اختلالات نادری که باعث ایجاد لیپوم می شوند شامل:

انواع لیپوم

تشخیص افتراقی لیپوم از توده های خطرناک

پزشکان اغلب با انجام معاینه فیزیکی لیپوم را تشخیص می دهند. لیپوم نرم است و دردناک نیست. همچنین از آنجایی که از بافتهای چرب تشکیل شده، به راحتی در هنگام لمس حرکت می کند. در بعضی موارد، پزشک ممکن است نمونه برداری از لیپوم را انجام دهد. در طی این روش، بخش کوچکی از بافت را خارج می کند و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می کند. این آزمایش برای جلوگیری از احتمال سرطان انجام می شود. اگر چه لیپوم سرطانی نیست، ممکن است شبیه به لیپوسارکوم که بدخیم یا سرطانی است، باشد. برخلاف لیپوم ها، لیپوسارکوم ها دردناک هستند و به سرعت در زیر پوست رشد می کنند. آزمایش های بیشتر با استفاده از MRI و CT اسکن تنها در صورتی انجام می شود که بیوپسی نشان دهد که لیپوم مظنون در واقع لیپوسارکوم است.

پیشگیری از بروز لیپوم

شرایطی که منجر به لیپوم می شوند، وراثتی هستند و از طریق خانواده به ارث می رسند به همین دلیل امکان پیشگیری از بروز آنها وجود ندارد؛ اما رعایت یک سری موارد می تواند احتمال تشکیل لیپوم یا غده چربی را به حداقل برساند. از جمله:

  1. دوری از مصرف مشروبات الکلی
  2. کم کردن وزن، چرا که ارتباطی میان چاقی و احتمال ابتلا به غده های چربی و لیپوم وجود دارد.
  3. رژیم غذایی سالم و دوری از مصرف غذاهای چرب
  4. داشتن تحرک بدنی و ورزش کردن چند روز در هفته

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده‌ی تغییرات در لیپوما یا افزایش تعداد آن، شما باید به پزشک مراجعه کنید. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

برداشتن لیپوم بدون جراحی

در برخی از موارد می توان از استروئید های تزریقی نیز در محل لیپوم استفاده کرد. توجه داشته باشید که استروئید ها تنها توده را کوچک می کنند و قادر به حذف آن نیستند.

در لیزر درمانی، میله باریکی به نام کانولا وارد غده چربی شده و پس از تخریب توده های زیر جلدی بدن، آنها را از بدن خارج می کند. همچنین می توان لیزر پرتوان را در جراحی غده چربی با تیغ جایگزین کرد. بدین ترتیب برشی بسیار ظریف که به سرعت بهبود می یابد ایجاد می شود. سپس لیپوم خارج می شود. در اکثر موارد نیازی به زدن بخیه بعد از جراحی لیپوم با لیزر نمی باشد.

اگر از فقدان موهای خود رنج می‌برید، می‌توانید با پیوند مو مشکل خود را حل کنید. بزرگترین مزیت پیوند مو این است که فرد اعتماد به نفس خود را بازمی‌یابد. در کلینیک بهین اصفهان از بهترین روشهای کاشت و پیوند مو بهره گرفته شده است تا نتایجی رضایت بخش و شگفت انگیز برایتان به ارمغان آید. در این مرکز از روشهای کاشت مو شامل کاشت مو به روشFUT و FIT برای ایجاد نتیجه‌ای طبیعی استفاده می‌شود. مورد قابل ذکر آن است که شما می‌توانید بر اساس میل خود موهای پیوند یافته را حفظ کنید، آنها را رنگ کنید، مواد آرایشی بزنید، بشویید و با هر مدل مویی آراسته کنید. به منظور دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت می توانید با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

درمان جوش صورت با دارو

کلوئید پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

گرانولوما پوستی چیست علائمی دارد؟

علت به وجود آمدن دانه های قرمز روی پوست



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین سن برای کاشت ریش و سبیل چه سنی است؟بهترین سن برای کاشت ریش و سبیل چه سنی است؟

به طور کلی سن مناسب کاشت ریش و سبیل در مردان بعد از اتمام دوران بلوغ آنها می باشد که در هر فرد ممکن است متفاوت باشد که با معاینه و بررسی توسط پزشک مشخص می شود. سن 25 سالگی زمانی است که فرد از دوران بلوغ عبور کرده و حالت کلی ریش و سبیل خود را به دست آورده است. ... ادامه مطلب

انواع روشهای ترمیم مو برای بیماران مبتلا به بیماریهای خاصانواع روشهای ترمیم مو برای بیماران مبتلا به بیماریهای خاص

اگر ریزش و کم پشتی موها به دلیل بیماری‌های خاص رخ دهد، بدون شک نیاز به دقت و آزمایش‌های بیشتری است که با اطمینان کامل ترمیم مو برای بیماران انجام شود. در این مطلب به روش‌های ترمیم مو برای بیماران خاص پرداخته می‌شود. ... ادامه مطلب

پیوند ابرو برای چه کسانی مناسب است؟پیوند ابرو برای چه کسانی مناسب است؟

ابرو یکی از قسمت های است که در زیبایی افراد تأثیر فوق العاده زیادی دارد، لذا بسیاری از افراد که بر اثر عوامل و شرایط مختلفی ابروی آنها کم پشت است سعی بر تقویت ابرو خود دارند. کاشت ابرو روشی مناسب برای افرادی است که خواهان ابروهایی پرپشت‌ تر و خوش‌حالت تر میبباشند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465