دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / کرایوتراپی بهترین روش درمان زگیل

کرایوتراپی بهترین روش درمان زگیل

زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری‌های آمیزشی (STD) قرار می‌گیرد. این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می‌شود. از آنجایی که این بیماری به شدت سرایتی است، معمولاً با اولین تماس جنسی سریعاً به بدن فرد منتقل می‌گردد و به دنبال آن زائده‌هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می‌آید. روشهای مختلفی برای درمان زگیل تناسلی موجود است که یکی از روش های قطعی جهت درمان انواع زگیل های تناسلی، درمان با روش کرایوتراپی می باشد. کرایو تراپی شیوه درمانی قطعی است که در آن ضایعات سطحی پوست از قبیل انواع زگیل های تناسلی و پوستی، مورد بررسی قرار گرفته و سپس نیتروژن مایع (در دمای ۱۹۶-) و یا دی اکسید کربن بر روی زگیل، اسپری شده و تحت انجماد قرار می‌گیرند.

علت زگیل تناسلی

دلیل ایجاد این نوع زگیل‌ها ویروس پاپیلوما یا HPV است. این ویروس می‌تواند به شکل عفونت جنسی از طریق روابط جنسی منتقل شود. همه ویروس‌های پاپیلوما خطرناک نیستند و همه آنها هم ناحیه تناسلی را درگیر نمی‌کنند؛ اما بیش از نیمی از افرادی که روابط جنسی دارند، در طول دوره فعالیت جنسیشان این عفونت را تجربه می‏‎کنند. اچ ‎پی ‌وی می‌تواند روی پوست ناحیه تناسلی وجود داشته باشد؛ اما لزوماً زگیل به وجود نیاورد یا چند ماه بعد آن را به وجود بیاورد. همین موضوع باعث می‎شود بسیاری از افراد مبتلا تا ماه‌ها یا حتی سال‎ها متوجه نشوند. بعضی از انواع ویروس می‌توانند به سلول‏های دهانه رحم برسند و در آن ناحیه باعث سرطان شوند؛ بنابراین پزشکان به تمام افرادی که روابط جنسی دارند پیشنهاد می‌کنند هر چند وقت یک بار چکاپ انجام دهند.

علائم زگیل تناسلی

به طور کلی، زگیل تناسلی هم مثل هر بیماری ویروسی دیگری در مرحله فعال، علائم خودش را نشان می‌دهد. بیشتر افراد مبتلا به اچ‏پی‌وی علامتی ندارند و یا علائم خیلی خفیف دارند که معمولاً از آنها عبور می‌کنند. این علائم شامل درد، خونریزی خفیف، خارش و سوزش است و گاهی در صورت درمان نشدن، گسترده شدن زگیل‌ها تا جایی که با چشم دیده شوند. این علائم یعنی چند هفته تا چند ماه از رابطه جنسی بیماری‎زا گذشته است.

عوامل تأثیرگذار در ابتلا به زگیل تناسلی

کرایوتراپی بهترین روش درمان زگیل

نحوه عملکرد کرایوتراپی بر انواع زگیل

کرایوتراپی زگیل تناسلی یکی از روش‌های قطعی برای از بین بردن انواع زگیل‌ها است. در این روش درمانی با استفاده از سرما درمانی و انجماد به درمان این بیماری کمک می‌کنند. بعد از بررسی‌های تکمیلی که توسط پزشک انجام می‌شود، نیتروژن مایع در دمای منفی 196 درجه سانتی‌گراد یا دی اکسید کربن روی زگیل‌ها انجام می‌گیرد. برای کاهش درد پزشک از بی حسی موضعی استفاده می‌کند، کرایوتراپی زگیل تناسلی بدون هیچ دردی و تنها با حس کردن سرما روی پوست در حدود 20 دقیقه پایان می‌پذیرد.

درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

در این پروسه‌ی درمانی از نیتروژن مایع و به میزان کمتر اکسیژن و هیدروژن مایع (با دمای زیر صفر) استفاده میشود. مکانیسم کرایوتراپی را در ۳ فاز می توان تشریح کرد:

رایج‌ترین ماده مورد استفاده در کرایو، نیتروژن مایع است که نقطه جوشی معادل ۱۹۶- درجه سانتی گراد دارد و با استفاده از آن بر روی ضایعه یک فاز انتقال حرارت سریع از پوست به مایع فریز کننده اتفاق افتاده و مقدمات تخریب سلولی در محل ضایعه فراهم می شود.

فریز ضایعه به سبب شرایط هیپراسمتیک داخل سلولی، تخریب ناگهانی و سریع سلولی را به دنبال دارد. مطالعات نشان داده است که پس از یک تخریب سریع، توانایی تولید کلاژن فیبروبلاست‌ها به حداقل می رسد و این، موجبات درمان ضایعاتی نظیر کلوئیدها را به بهترین وجه فراهم می کند.

این التهاب با ادم و قرمزی همراه است و پاسخ طبیعی به فرایند مرگ سلولی می باشد. عدم کنترل مناسب این فاز می‌تواند منجر به تشکیل تاول و درنهایت اسکار پوستی شود.

آمادگی قبل از کرایوتراپی

کرایوتراپی به آمادگی خاصی ندارد. تنها از فرد خواسته می‌شود هر گونه آرایش، کرم و لوسیون را از ناحیه تمیز کنید. توصیه می‌شود بیمار لباس راحت بپوشد تا از ساییده شدن پوست با لباس خودداری شود. بهتر است هرگونه داروی مصرفی را به پزشک اطلاع داده شود. در برخی موارد ممکن است مصرف داروی ایبوپروفن، نیم ساعت قبل از درمان برای فرد در نظر گرفته شود تا از میزان ناراحتی بیمار کاسته شود. مصرف آنتی بیوتیک نیز می‌تواند احتمال بروز عفونت بعد از درمان را کاهش دهد.

مراقبت‌های بعد از کرایوتراپی

هزینه کرایوتراپی زگیل

تعداد جلسات کرایوتراپی با توجه به تعداد و اندازه زگیل ها تعیین می شود، بنابراین هزینه کرایو زگیل هم به تعداد زائده ها و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان این عارضه بستگی دارد و تعیین دقیق هزینه کرایو زگیل هم بعد از انجام معاینه امکانپذیر است.

 آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

عوارض کرایوتراپی

هرچند کرایوتراپی یک شیوه کاملا غیرتهاجمی برای از بین بردن ضایعات پوستی است؛ اما ممکن است بسته به سن فرد متقاضی، شدت عارضه پوستی و مدت‌زمان منجمد کردن ضایعات، عوارض خاصی ایجاد شوند که از قرار زیر هستند:

شما می‌توانید برای تزریق ژل به کلینیک بهین در اصفهان مراجعه نمایید. این مرکز با سالها تجربه در زمینه های مختلف پوست، کاشت مو ، زیبایی و لیزر می‌تواند نتایج بسیار درخشانی را به شما ارائه نماید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

فریز یا سرما درمانی چگونه انجام میشود؟

تفاوت تبخال و زگیل چیست؟



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ليزر ليپوليز چيست و چگونه عمل مي كند؟ليزر ليپوليز چيست و چگونه عمل مي كند؟

با توجه به اینکه چاقی امروزه به معضل اساسی در جوامع مختلف تبدیل شده است، طبیعتا درمان آن هر روزه شکل جدیدتری را تجربه می کند و سعی می شود از پیشرفت های تکنولوژیک برای درمان آن استفاده شود. در چند سال اخیر تکنیک های استفاده از ارتعاشات اولتراسوند و حرارت نور لیزر توانسته راه خود را در خرد کردن و از ب ... ادامه مطلب

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

کاشت ابروی طبیعی برای بازیابی موهای ضعیف بر روی ابرو انجام می شود روش های متعددی دارد که بسته به نیاز بیمار و تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

آیا درمان ریزش مو با لیزر روش ایمنی استآیا درمان ریزش مو با لیزر روش ایمنی است

یک روش غیرجراحی برای درمان ریزش مو و کم پشت شدن مو‌ها لیزرتراپی مو می‌باشد، این تکنولوژی پیشرفته در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای افراد متقاضی بر طبق نیازشان پس از بررسی و مشاوره توسط پزشک، انجام می‌شود. اثربخشی و ایمنی لیزرتراپی طی مطالعات و تحقیقات پزشکی به اثبات رسیده است ... ادامه مطلب

کویتیشن چیست و چگونه انجام می شود؟کویتیشن چیست و چگونه انجام می شود؟

باتوجه به رژیم های غذایی نامناسب امروزی و وجود اضافه وزن در نسل امروز دستگاههای متعددی جهت کاهش وزن ابداع شده که یکی ازجدیدترین آنها دستگاه کویتیشن است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465