دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت از پوست / پیلینگ پوست چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

پیلینگ پوست چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

پیلینگ صورت یا لایه‌ برداری به معنی جوانسازی پوست است که لایه‌ ی رویی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و سلول‌های مجاور را تحریک می‌کند تا یک لایه با سلول‌های جدید و کیفیت بهتر ایجاد کند و در نتیجه پوست را جوان کند. روشهای لایه برداری پوست مختلفی وجود دارد که تفاوت آنها بر اساس لایه پوست، ترکیب ماده لایه‌ برداری و نحوه انجام کار است. لایه بردار پوست به منظور از بین بردن تغییر رنگ پوست، زبری سطح پوست و چین و چروک‌های ظریف، طراحی شده است. این کار باعث نرمی، صاف و یکدست شدن پوست می‌شود. در صورتی که لایه‌ برداری چند بار انجام شود، بدون نیاز به جراحی‌های تهاجمی می‌توان نتایج چشمگیری در ظاهر پوست فرد ایجاد کند.

پیلینگ های گیاهی

افرادی که تمایل دارند از پیلینگ گیاهی استفاده کنند؛ ولی وقت رفتن به مراکزی که این کار را انجام می‌دهند ندارند، می‌توانند در خانه آن را انجام بدهند. برای این کار و پاکسازی و همچنین لایه‌برداری پوست می‌توانند از روش‌های کاملاً خانگی و غیر شیمیایی مانند بخور دادن صورت، برداشتن جوش‌های سرسیاه، استفاده از ماسک‌هایی که با میوه درست می‌شوند، استفاده از ماسک‌هایی که با انواع گیاهان درست می‌شوند، استفاده از ماسک‌های آماده و خیلی از موارد دیگر که می‌توانند استفاده کنند. لازم به ذکر است که این لایه‌برداری‌های خانگی علاوه بر اینکه کاملاً طبیعی هستند، بسیار مقرون به صرفه نیز می‌باشند.

انواع پیلینگ گیاهی

افراد می‌توانند از آلوئه ورا که یک نوع گیاه است و برای پوست بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیز استفاده کنند. استفاده از این گیاه خواص بسیار زیادی مانند ضـد حسـاسـیت، ضد باکتری، لایه‌برداری پوست، ضد قارچی، ترمیم زخم، ترمیم نواحی سرمازده و خیلی موارد دیگر دارد. افراد بهتر است که بدانند از برگ این گیاه که مانند ژل است می‌توانند، استفاده کنند.

لیمو به‌عنوان لایه‌بردار گیاهی پوست صورت شناخته می‌شود. ترکیب لیمو با شکر، به سبب خاصیت اسکرابی و همینطور نرم‌کنندگی و روشن کردن پوست به‌عنوان لایه‌بردار قوی پوست بدن مناسب است.

مزایای پیلینگ صورت

پیلینگ پوست

پیلینگ شیمیایی پوست

همانطور که در ابتدا بیان شد، این روش با کمک محلول‌ها و مواد شیمیایی انجام می‌شود. این محلول‌ها از ترکیب اسیدهای متفاوتی به وجود می‌آیند. برخی از این اسیدها که در اسید تراپی صورت استفاده می شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

پیلینگ شیمیایی دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

ملایم ترین نوع لایه برداری است که به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیحسی، روی انواع پوست ها قابل اجرا است. در لایه‌برداری سطحی معمولاً از مایعی استفاده می‌شود که حاوی اسید بسیار رقیق و ملایم است که در اکثر موارد اسید گلیکولیک می‌باشد. گاهی اوقات نیز از یخ خشک(دی اکسید کربن جامد) استفاده می‌شود. اساساً اپیدرم را مورد عمل قرار می دهد و در موارد چین و چروک های ظریف ناشی از آفتاب، کک و مک ، لکه های بارداری و تغییرات رنگ پوست، اسکارهای آکنه خفیف و ضایعات آفتابی خفیف به کار می رود. پوسته ریزی اندکی به مدت 5-3 روز ایجاد می شود و یک هفته بعد قابل تکرار است. باید توجه داشت که آثار مثبت این نوع پیلینگ چندان محسوس نبوده، قادر به حذف کامل چین و چروک یا لکه های پوستی نمی باشد، لذا برای کسب نتایج مطلوب و تکرار آن الزامی است.

در پیلینگ متوسط لایه برداری عمیق تر و موثرتر از پیلینگ سطحی بوده و به درم یا پاپیلر می رسد و ترمیم آن حدود 8-7 روز طول می کشد و در صورت نیاز بالینی چند هفته بعد می توان آن را تکرار کرد. اسید تریکلورواستیک (TCA) مهم‌ترین عامل و ماده لایه‌برداری است که در لایه‌برداری متوسط از آن استفاده می‌شود. این لایه‌برداری را می‌توان با استفاده از محلول‌های مختلف شیمیایی انجام داد که در آخر از TCA استفاده می‌شود. از آنجایی که پیلینگ متوسط موجب سوختگی درجه 2 پوست می گردد، عوارض آن از نوع قبلی بیشتر است و چند روز استراحت در منزل الزامی است. احتمالاً بروز درد و تورم خصوصاً در مناطق اطراف چشم وجود دارد هدف از انجام پیلینگ متوسط از بین بردن چین و چروک های خفیف تا متوسط تغییرات پیگمانتاسیون و لکه های پوستی، ضایعات جدی و سایر آثار دراز مدت ناشی از تشعشات خورشید است.

در این پیلینگ ماده مؤثر، اغلب ترکیبان فنلی می باشد. به درم رتیکولر و لایه های عمیقی پوست نفوذ می کند و موجب سوختگی درجه 2 می شود. در موارد ضایعات عمیق مانند چین های عمیق پوستی و اسکارهای شدید آکنه و در بیمارانی که دچار پیری پوست ناشی از آفتاب بوده ولی مایل به جراحی نیستند استفاده می شود. از سایر انواع پیلینگ مؤثرتر ولی در عوض دارای عوارض جانبی شدیدتر است. این نوع لایه‌برداری فقط بر روی پوست صورت انجام می‌گیرد. ممکن است از لایه‌برداری عمیق برای پوست‌های تیره تر استفاده نشود چون باعث چروک شدن پوست می‌شود. در اکثر موارد این نوع لایه‌برداری فقط یک مرتبه صورت‌ می‌گیرد. جایگزینی پوست جدید از 10 تا 14 روز بعد آغاز می شود. بنابراین پست تا 3 هفته قرمز و ملتهب بوده، درمان کامل آن ممکن است تا چندین ماه به طول بینجامد.

مراقبت های پس از انجام پیلینگ

موارد منع انجام پیلینگ

معایب پیلینگ صورت

۱. تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست، یکی از رایج‌ترین عوارض facial peeling است. در واقع زمانی که شما از طریق این روش پوست خود را لایه برداری می‌کنید، رنگ پوستتان تیره‌تر می‌شود که این تغییر رنگ ممکن است دائمی و یا موقتی باشد.

۲. ایجاد جای زخم

علاوه بر عوض شدن رنگ پوستتان، ممکن است پس از اتمام این فرایند شاهد ایجاد زخم هایی روی پوست خود باشید؛ اما این زخم ها دائمی نیستند و می‌توانید با مصرف آنتی بیوتیک‌ها و یا داروهای استروئیدی آنها را درمان کنید.

۳. قرمزی و تورم پوست

قرمزی و تورم پوست از عوارض شایع پیلینگ صورت است، بنابراین اگر بعد از اتمام این فرایند پوستتان قرمز و یا متورم شد، نگران نباشید؛ زیرا این مشکل دائمی نیست و پس از چند روز رفع خواهد شد.

۴. سوزش و خارش پوست

سوزش و خارش پوست یکی دیگر از عوارض شایع این روش لایه برداری است. شما عزیزان نیز ممکن است پس از facial peeling دچار سوزش و یا خارش پوست شوید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید پوستتان را خارش دهید؛ زیرا این مشکل پس از چند روز خود به خود برطرف خواهد شد. اگر پس از گذشت چند روز سوزش و خارش پوستتان رفع نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

۵. عفونت

زمانی که شما از طریق پیلینگ شیمیایی پوست خود را لایه برداری می‌کنید، ممکن است به دلیل وجود مواد شیمیایی دچار عفونت شوید. در واقع این مواد شیمیایی باعث ایجاد باکتری و یا ویروس شده و عفونت را بوجود می آورند. علاوه بر عفونت، ممکن است دچار تبخال و یا سایر مشکلات مشابه نیز بشوید.

۶. آسیب به قلب، کبد و کلیه

در واقع، موادی که در این فرایند استفاده می‌شوند مشکلات زیادی را برای قلب و کبد و غیره به وجود می‌آورند؛ زیرا در این فرایند از اسید کربولیک (فنول) استفاده می‌شود که این ماده، به عضلات قلب آسیب می‌رساند و باعث می‌شود که قلب نامنظم کار کند. علاوه بر قلب، اسید کربولیک (فنول) می‌تواند به کبد و کلیه نیز آسیب زیادی بزند، بنابراین اگر می‌خواهید که این روش را امتحان کنید بهتر است تمامی عوارض آن را در نظر بگیرید.

شما می‌توانید برای تزریق ژل به کلینیک بهین در اصفهان مراجعه نمایید. این مرکز با سالها تجربه در زمینه های مختلف پوست، کاشت مو ، زیبایی و لیزر می‌تواند نتایج بسیار درخشانی را به شما ارائه نماید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

لایه برداری پوست با میکرودرم



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین روش های کاشت موی طبیعی کدامند؟بهترین روش های کاشت موی طبیعی کدامند؟

کاشت مو در 25 سال گذشته پیشرفت چشمگیری در حوزه جراحی زیبایی داشته که باعث رضایت بیماران شده است. تکنیک ابتدایی میکرو‌گرافت و روش های استاندارد پیوند فولیکولار که جز دسته جدیدترین و به روزترین روشها هستند که باعث احساس رضایت و خرسندی و ظاهری دلپذیر و طبیعی در متقاضیان کاشت مو شده است ... ادامه مطلب

علت ریزش مو در جوانیعلت ریزش مو در جوانی

در برخی شرایط جایگزینی تارهای موی ریخته شده به شکل طبیعی انجام نمی گیرد. در نتیجه تعادل بین تارهای موی ریخته شده و تارهای موی جایگزین شده از بین رفته و کچلی یا طاسی اتفاق می افتد. در این مقاله به بررسی دلایل ریزش مو در جوانی خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب

بهترین کلینیک کاشت مو زنانبهترین کلینیک کاشت مو زنان

امروزه متقاضیان کاشت مو تنها مردان نیستند و از آنجایی که مو یکی از مهم‌ ترین المان‌ های زیبایی، به‌ ویژه برای زنان است، زنان بسیاری که از ریزش مو یا طاسی برخی از نواحی سر رنج می‌ برند به دنبال کاشت مو و داشتن خط رویش و زیبایی طبیعی مو هستند. ... ادامه مطلب

کاشت مو چقدر طول می کشد؟کاشت مو چقدر طول می کشد؟

اگر به دنبال پاسخ سؤال کاشت مو چقدر زمان می‌برد هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با تمامی عوامل مؤثر و همچنین هر آنچه که نیاز است در این مورد بدانید آشنا کنیم ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465