دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / بیماری کراتوز سبورئیک چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

بیماری کراتوز سبورئیک چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

کراتوز سبورئیک یک بیماری شایع است که باعث رشد غیر سرطانی پوست فرد مبتلا می شود. هر چقدر سن افراد افزایش یابد، احتمال ابتلای آنها به این بیماری نیز افزایش خواهد یافت. کراتوز سبورئیک معمولاً لکه های پوستی به رنگ برنزه قهوه ای، سیاه یا قهوه ای روشن هستند. این لکه ها نسبتاً برآمده بوده و حالت پوسته پوسته دارند. لکه های کراتوز سبکورئیک بیشتر در نواحی مثل سر، گردن، سینه یا کمر فرد ظاهر خواهد شد. لکه های به وجود آمده در اثر بیماری معمولاً بی ضرر بوده و مسری نیستند. در بیشتر موارد نیز افراد مبتلا به این عارضه پوستی نیازی به درمان نداشته اما فرد در صورت عدم رضایت از ظاهر خود می تواند اقداماتی جهت درمان و برداشتن این لکه ها انجام دهد. در صورتی که پوست فرد مبتلا به طور غیر منتظره ای دچار تغییر شود، فرد باید حتماً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کند.

توصیه می شود برای تشخیص و رفع مشکلات و بیماری های پوستی ، همچنین روشهای مراقبت تخصصی از پوست ، به پزشکان پوست و مو مراجعه نمایید. دکتر محسن سلیمانی در اصفهان می توانند در این زمینه به شما مشاوره داده و کمک نمایند. لطفا جهت کسب اطلاعات کامل در این زمینه و رزرو نوبت، با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت ایجاد کراتوز سبورئیک

پزشکان علت اصلی ایجاد این حالت را نمی‌دانند. توده‌ها در بعضی خانواده ها وجود دارند که میتوان گفت، ژن ها نیز در ایجاد کراتوز سبورئیک نقش دارند.

علائم کراتوز سبورئیک

توده های کراتوز می توانند:

بیماری کراتوز سبورئیک

ریسک فاکتورهای کراتوز سبورئیک

محل ایجاد کراتوز سبورئیک

این ضایعات در ابتدا کم هستند؛ اما در مدت زمان کوتاهی ممکن است تعدادشان افزایش بیابد و در مکان های مختلفی از بدن دیده شوند، از جمله:

در حالت کلی این ضایعات می توانند در هر نقطه از بدن به جز در کف پا یا کف دست مشاهده شوند.

درمان کراتوز سبورئیک

درمان کراتوز سبورئیک معمولاً الزامی ندارد. در صورتی که ضایعات کراتوز سبورئیک شما را آزار دهد و یا برای مثال به هنگام لباس پوشیدن منجر به خونریزی شود، می توانید به جهت درمان کراتوز و برداشت ضایعات اقدام کنید. پزشک به منظور برداشتن ضایعات پوستی ناشی از کراتوز سبورئیک ممکن است روش های زیر را در نظر داشته باشد:

  1. فریز کردن با استفاده از نیتروژن مایع (کرایوسرجری یا cryosurgery): کرایوسرجری روشی مؤثر برای برداشت کراتوز سبورئیک می باشد. این روش همیشه روی ضایعات برجسته عمل نمی کند و ممکن است پوست ناحیه تحت درمان را کمی روشن کند.
  2. ایجاد خراش در سطح پوست با استفاده از ابزاری مخصوص (کورتاژ): برخی اوقات کورتاژ همراه با کرایوسرجری انجام می شود تا توده های مسطح و نازک درمان شوند. این روش ممکن است با الکتروکوتر انجام شود.
  3. سوزاندن با استفاده از جریان الکتریکی (الکتروکوتر): الکتروکوتر می تواند در برداشت ضایعات و درمان کراتوز سبورئیک مؤثر باشد. این روش می تواند به تنهایی و یا با کورتاژ انجام شود. الکتروکوتر اگر به درستی انجام نشود می تواند اسکارهایی را بر جای بگذارد.
  4. تبخیر توده با استفاده از لیزر: انواع مختلفی از درمان های لیزری وجود دارد که می تواند در درمان کراتوز نقش داشته باشند.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

زمان مراجعه به پزشک

کراتوز سبورئیک خطرناک نیست؛ اما نباید از تغییرات روی پوست خود چشم پوشی کنید؛ زیرا تمایز بین ضایعات بی خطر و خطرناک دشوار است. به عنوان مثال علائمی که شبیه کراتوز سبورئیک به نظر می رسند در واقع می توانند نشانه ای از ملانوم باشند. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  1. مشاهده تعداد زیادی ضایعات کراتوز سبورئیک بر روی پوست در مدت زمان کوتاه
  2. وقتی لباس شما به این ضایعات مالیده شود، تحریک می شوند یا خونریزی می کنند.
  3. متوجه تغییرات مشکوک در پوست خود می شوید. تغییراتی مانند ایجاد زخم ها یا برآمدگی هایی که به سرعت رشد می کنند، خونریزی می کنند و بهبود نمی یابند. اینها می توانند نشانه هایی از سرطان پوست باشند.

کلینیک تخصصی بهین در اصفهان از تکنیک پیشرفته و نوین لیزر تراپی پس از کاشت مو استفاده میشود. بدین منظور از دستگاه لیزری استفاده می‌شود که به طور اختصاصی به همین منظور ساخته شده است و پرتوهای درمانی لیزر کم توان (لیزر سرد) را به طور مستقیم به سر می‌تاباند. در این مجموعه لیزرتراپی روشی موثر برای درمان ریزش مو نیز شناخته می‌شود. همچنین در صورتی که شما دچار ریزش مو و یا کم پشت شدن به علت‌های مختلف هستید، لیزرتراپی می‌تواند به شما در بازگرداندن موها و اعتماد به نفستان کمک کند. علاوه براین در کلینیک بهین اصفهان، روشهای دیگری نیز مانند مزوتراپی مو و پی آر پی برای درمان ریزش مو و پرپشت شدن مو وجود دارد. جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه روشهای درمان ریزش مو و رزرو نوبت می‌توانید با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

درمان لکه های ماه گرفتگی مادرزادی

درمان کک و مک و لک پوست با لیزر

لک صورت چیست و چگونه درمان میشود؟

لک ملاسما چیست؟

تیکسل درمان چروک و خطوط پوست



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اسکلروتراپی چیست؟درمان واریس با اسکلروتراپیاسکلروتراپی چیست؟درمان واریس با اسکلروتراپی

اسکلروتراپی ضایعات عروقی واریس یک روش درمانی است که از آن برای درمان واریس و رگ های عنکبوتی استفاده می شود ... ادامه مطلب

کاشت مو طبیعی به روش FITکاشت مو طبیعی به روش FIT

یکی از روش های محبوب کاشت مو طبیعی ، تکنیک FIT است . در این تکنیک که حداقل میزان تهاجمی بودن را دارد ، گرافت های مو به دو صورت گروهی و یا دانه ای از محل اهدا کننده توسط یک دستگاه پانچ مخصوص برداشته می شوند ... ادامه مطلب

مزایای روش پیوند مو ترکیبیمزایای روش پیوند مو ترکیبی

یکی از روشهای کاشت مو، پیوند مو به روش ترکیبی است. این روش پیوند از مزایای FUE و FUT به صورت یکجا بهره می‌برد. FUE و FUT هر دو شامل استخراج مو از ناحیه اهدا کننده و قرار دادن عمل جراحی در ناحیه گیرنده هستند، با این تفاوت که فقط روش استخراج برای بدست آوردن موهای پیوندی است ... ادامه مطلب

کدام پزشک رابرای کاشت مو انتخاب کنیم؟کدام پزشک رابرای کاشت مو انتخاب کنیم؟

کلینیک دکتر سلیمانی در زمینه کاشت مو در اصفهان، یکی از مراکز باسابقه ای است که از افتخارات این مرکز رضایت مندی حداکثری مراجعان می باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465