دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / ریزش مو سکه ای چگونه است و چه علتی دارد؟

ریزش مو سکه ای چگونه است و چه علتی دارد؟

ریزش مو انواع مختلفی دارد که هر کدام به دلایلی رخ داده و از الگوی خاصی پیروی می‌کنند مانند ریزش موی هورمونی، ناشی از تغذیه بد، استرس، ژنتیک و ... یکی از انواع ریزش مو، ریزش موی سکه‌ ای است که می‌ تواند در موی سر و ریش و دیگر نقاط بدن اتفاق بیفتد و ظاهر بدی نسبت به دیگر انواع ریزش مو دارد. ریزش موی سکه ای نوعی بیماری به شمار می رود که دستگاه ایمنی بدن را تهدید می کند. در این بیماری سلول ها بدن به اشتباه شروع به حمله کردن به فولیکول ها مو می کنند. در این شرایط قسمتی یا تمام موی شما دچار ریزش می شود. تقریباً ۳۰ درصد افراد مبتلا به نوع پیشرونده این بیماری مبتلا می‌شوند و ممکن است دچار ریزش موی کلی شوند. پیشنهاد می‌شود که افراد به محض مشاهده ریزش سکه ای مو به پزشک مراجعه کنند.

کلینیک تخصصی بهین در اصفهان از تکنیک پیشرفته و نوین لیزرتراپی پس از کاشت مو استفاده میشود. بدین منظور از دستگاه لیزری استفاده می‌شود که به طور اختصاصی به همین منظور ساخته شده است و پرتوهای درمانی لیزر کم توان (لیزر سرد) را به طور مستقیم به سر می‌تاباند. در این مجموعه لیزرتراپی روشی موثر برای درمان ریزش مو نیز شناخته می‌شود. همچنین در صورتی که شما دچار ریزش مو و یا کم پشت شدن به علت‌های مختلف هستید، لیزرتراپی می‌تواند به شما در بازگرداندن موها و اعتماد به نفستان کمک کند. علاوه براین در کلینیک بهین اصفهان، روشهای دیگری نیز مانند مزوتراپی و پی آر پی برای درمان ریزش مو و پرپشت شدن مو وجود دارد. جهت کسب اطلاعات کامل در زمینه روشهای درمان ریزش مو و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل و علائم ریزش موی سکه ای

محققان علت اصلی بروز ریزش موی سکه ای را نمی دانند. با این حال، بیماری ریزش سکه ای مو بیشتر در افرادی که سابقه خانوادگی سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع یک یا روماتیسم را دارند، اتفاق می افتد. به همین دلیل است که برخی دانشمندان تصور می کنند که ژنتیک ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد. آلوپسی آره اتا یک بیماری خود ایمنی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سلول های سالم بدن را با مواد خارجی و مهاجم اشتباه بگیرند، وضعیت خود ایمنی ایجاد شده و به اشتباه به سلول های خودی حمله خواهند کرد. معمولاً سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند. آنها همچنین بر این باورند که عوامل خاص محیطی منجر به تحریک آلوپسی آره اتا در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، می شود.

در بعضی از موارد آلوپسی آره اتا ممکن است با دیگر بیماری های خود ایمنی همراه باشد:

در این نوع ریزش مو یک یا چند لکه طاسی به شکل دایره یا سکه و گاهی بیضی‌شکل به‌طور ناگهانی و بی‌خبر در سر یا ریش ایجاد می‌شود. اگرچه این بیماری اغلب بدون علامت است؛ اما گاهی بیماران پیدایش لکه‌های جدید را از روی سوزش یا خارش یک منطقه حدس می‌زنند. شکل طاسی به صورت لکه‌های گرد یا بیضی‌شکل است، به همین دلیل به آن طاسی سکه‌ای‌شکل یا لکه ‌لکه می‌گویند. اگر ریزش مو محدود به یک یا چند لکه باشد، آن را ریزش موی سکه‌ای محدود می‌گویند. گاهی ریزش مو حالت شبکه‌ای و تور مانند دارد که از اتصال چند لکه حاصل می‌شود و سرانجام گاهی موهای پشت سر و دور سر به شکل نعل اسب می‌ریزد که غالباً علامت خوبی نیست و خبر از پیشرفت بیماری می‌دهد.

ریزش مو سکه ای

انواع ریزش موی سکه ای

  1. آلوپسی آره آتا توتالیس که فرد تمامی موهای سر خود را از دست می‌دهد نیز نوعی بیماری آلوپسی محسوب می‌شود.
  2. اوفیاز آلوپسی آره آتا نوع دیگری از این بیماری است که ریزش مو در کناره‌ها، ناحیه گیجگاهی و پشت سر فرد مشاهده می‌شود.
  3. آلوپسی یونیورسالیس نوع دیگری از این بیماری است که فرد تمامی موهای بدن خود را از دست می‌دهد‌.

تشخیص ریزش مو سکه ای

پزشک به سادگی با مشاهده میزان ریزش مو و بررسی چند نمونه از موها در زیر میکروسکوپ قادر به تشخیص بیماری خواهد بود. پزشک همچنین می تواند برای تشخیص دقیق تر، نمونه برداری از پوست سر، انجام دهد تا سایر شرایطی که باعث ریزش مو می شوند را به طور کامل شناسایی کرده و مورد درمان قرار دهد. در طی انجام نمونه برداری از پوست سر، پزشک یک قسمت بسیار کوچک از کف سر را برداشته و برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد کرد. انواع آزمایش خون که می تواند به تشخیص این بیماری ها کمک کند، شامل موارد زیر می شود:

درمان ریزش سکه ای مو

در حال حاضر هیچ گونه درمان قطعی برای ریزش مو سکه ای وجود ندارد، هرچند برخی گزینه های درمانی از سوی پزشکان مختلف جهت کمک به رشد سریع و مجدد موها به کار برده می شوند. در ادامه به توضیح برخی از درمان های رایج ریزش مو سکه ای می پردازیم:

کورتیکواستروئیدهای خوراکی

گاهی اوقات کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای موارد شدید ریزش مو تجویز می شوند. با استفاده از این داروها فعالیت بیماری کاهش یافته و به موها فرصت رشد مجدد داده می شود. برخی بیماران در مدت زمان کوتاهی پس از شروع مصرف قرص های کورتون شاهد رشد مجدد موهای خود خواهند بود. بیماران جوان معمولاً عوارض اندکی را در مصرف داروهای خوراکی کورتیکواستروئیدی از خود نشان می دهند.

کورتیکواستروئیدی تزریقی

رایج ترین درمان آلوپسی آره آتا و نیز درمان ریزش مو سکه ای ریش، استفاده از ترکیبات کورتیکواستروئیدی (کورتون ها) است. این ترکیبات داروهایی با خاصیت ضدالتهابی قدرتمند بوده که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند. بنابراین مصرف آنها موجب توقف فرآیند از بین رفتن فولیکول های مو می گردد. این داروها به طور شایع از طریق تزریق آمپول در محل ضایعات، استعمال موضعی کرم ها یا در موارد بسیار شدید بیماری به صورت خوراکی به کار می روند. در روش تزریق آمپول، ترکیبات کورتیکواستروئیدی توسط یک سوزن ظریف به نواحی طاس در پوست سر تزریق می شوند. این تزریق ها هر ۴ الی ۶ هفته تکرار گردیده و بایستی حتماً زیر نظر پزشک صورت گیرند.

کورتیکواستروئیدهای موضعی در درمان ریزش موی سکه ای

کورتیکواستروئیدهای موضعی در انواع و اقسام فرمولاسیون ها (اعم از محلول ها، لوسیون ها، فوم، کرم و پماد) و برندهای مختلف به فروش رسیده و به منظور کاهش پاسخ التهابی در فولیکول مو به کار می روند. پماد بتامتازون برای ریزش سکه ای مو از جمله این گزینه های درمانی است. مطالعات نشان داده است که پس از استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی ریزش مو کاهش یافته و هرچه کورتون قوی تر باشد اثرات مثبت آن بیشتر مشهود خواهد بود. استعمال موضعی کورتیکواستروئید به ویژه در درمان کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا بسیار سودمند است. با این حال اثربخشی این روش به میزان جذب کورتون توسط پوست سر بستگی دارد.

روش های درمانی جایگزین برای ریزش موی سکه ای

از جمله دیگر داروهایی که پزشکان برای تقویت رشد موها یا تغییر عملکرد سیستم ایمنی برای بیماران تجویز می کنند می توان به ماینوکسیدیل، آنترالین، SADBE و DPCP اشاره کرد. بسیاری از این داروها علی رغم اثرگذاری بر رشد مجدد موها، قادر به پیشگیری از بروز نواحی جدید طاسی نخواهند بود. در زیر به توضیح مختصر این متدهای درمانی می پردازیم:

ماینوکسیدیل

درمان با ماینوکسیدیل موضعی ۵ درصد، یک یا دو مرتبه در روز به منظور تحریک رشد موی سر، ابروها و ریش توصیه می شود. اغلب اوقات این دارو در ترکیب با داروهای موضعی کورتیکواستروئیدی به کار برده شده و به این ترتیب حداکثر اثرات مثبت خود را اعمال می کند. استفاده از این دارو آسان بوده و ماینوکسیدیل اغلب اثرات جانبی اندکی دارد. اثربخشی این دارو بر روی رشد موها عمدتاً پس از ۱۲ هفته از مصرف قابل مشاهده خواهد بود. ماینوکسیدیل همچنین به عنوان یکی از درمان های شناخته شده طاسی با الگوی مردانه در افراد مسن کاربرد دارد.

آنترالین

کرم یا پماد آنترالین گزینه بعدی در درمان ریزش مو سکه ای به شمار می رود. این ماده مصنوعی که شبیه قیر است، به طور رایج در درمان پسوریازیس و نیز آلوپسی آره آتا به کار برده می شود. اغلب اوقات اثرات این ماده ظرف مدت ۸ تا ۱۲ ماه مشهود خواهد بود. اگرچه برخی عوارض جانبی موقت همانند آزار پوستی و تغییر رنگ قهوه ای پوست در ناحیه درمان ممکن است به دنبال مصرف آنترالین بروز یابد.

نور درمانی برای ریزش موی سکه ای

فتوکموتراپی (نوردرمانی) در درمان طاسی و تقویت رشد مو در برخی مطالعات به عنوان جایگزینی مناسب در افرادی که به هر دلیل قادر به دریافت درمان های سیستمیک و تهاجمی نیستند معرفی شده است.

درمان های جدید و داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی

داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی و بخصوص مهارکننده های آنزیم جانوس کیناز یا JAK مانند توفاسیتینیب (Tofacitinib) و روکسولیتینیب (Ruxolitinib) امروزه در درمان آلوپسی آره آتا کاربرد روزافزونی پیدا کرده اند. این داروها در اصل برای درمان بیماری هایی چون آرتریت روماتویید (روماتیسم مفصل) ابداع شده اند. مهارکننده های آنزیم جانوس کیناز در حال حاضر فاقد تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش موی سکه ای بوده و تنها به فرم خوراکی در دسترس هستند. این داروها ممکن است در درمان برخی از افراد مبتلا به فرم شدید آلوپسی آره آتا مؤثر بوده و موجب رشد مجدد موها حتی تا سال ها بعد از شروع بیماری گردند.

پی آر پی (PRP)

برای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی مقدار اندکی خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاسمای تغلیظ شده سرشار از پلاکت در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. پلاکت پس از فعال شدن سیتوکین ترشح و عامل‌های رشد ترشح می‌کنند.

 صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

ایمونوتراپی موضعی

ایمونوتراپی موضعی با ترکیبات شیمیایی مانند دی فنیل سیپرون (DPCP)، دی نیتروکلروبنزن (DNCB) یا اسکواریک اسید دی بوتیل استر (SADBE) عمدتاً در درمان موارد شدید ریزش موی سکه ای و آلوپسی توتالیس یا یونیورسال به کار می رود. مصرف این ترکیبات یک واکنش آلرژیک در پوست ایجاد نموده و به این ترتیب عملکرد سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهد. تقریباً ۴۰ درصد از بیمارانی که تحت درمان ایمونوتراپی موضعی برای آلوپسی آره آتا قرار می گیرند ظرف مدت شش ماه از شروع درمان شاهد رشد مجدد موهای خود خواهند بود. البته بیمارانی که از این طریق اقدام به درمان ریزش موی سکه ای در خود می نمایند بایستی برای حفظ اثرات آن، درمان خود را تا مدت ها ادامه دهند.

کاشت مو

برای درمان ریزش مو سکه‌ای با استفاده از کاشت مو ابتدا باید علت ریزش مو سکه‌ای درمان شده باشد. سپس کاشت مو در نواحی کم‌پشت انجام گیرد. روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد. تشخیص اینکه کدام روش برای چه کسی مناسب است، به معاینه جراح، انجام برخی آزمایش‌ها و شرایط فرد بستگی دارد.

آیا شما به جوانسازی پوست با روشی غیر تهاجمی، مقرون به صرفه و با کمترین میزان درد نیاز دارید؟! اگر پاسخ شما مثبت است؛ ما به شما میکرودرم را پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید برای انجام میکرودرم به کلینیک بهین در اصفهان مراجعه نمایید. به منظور دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت می توانید با شماره ‌تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

از چه روشهایی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده میشود؟

ریزش سکه ای ریش آقایان به چه علت است؟

فواید لیزر تراپی پس از کاشت مو و درمان ریزش مو

کاربرد و مزایای مزوتراپی مو

داروهای موضعی برای درمان طاسی



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا کاشت ریش روی جای زخم صورت امکان پذیر است؟آیا کاشت ریش روی جای زخم صورت امکان پذیر است؟

کاشت مو روی جای زخم یا کاشت مو بر روی بافت اسکار امکان پذیر است. به منظور کاشت مو بر روی جای زخم، جراح، موهایی را که هنوز در فولیکول های آنها هستند پیوند می زند. این امر باعث می شود که موها در صورت تماس با رگ های خونی ریشه یابی و رشد مجدد خود را آغاز کنند. ... ادامه مطلب

مهمترین نکات بعد از لیزر موهای زائدمهمترین نکات بعد از لیزر موهای زائد

موهای زائدی که بر روی صورت و بدن افراد رشد می‌ کنند جلوه زیبایی نداشته و علاوه بر آن از لحاظ بهداشتی نیز افراد ترجیح می‌ دهند آنها را از بین ببرند. یکی از مهم‌ ترین و تأثیرگذارترین این روش‌ ها لیزر موهای زائد است. مراقبت‌ های بعد از لیزر، مهم و ضروری هستند که در ادامه بدان پرداخته میشود. ... ادامه مطلب

کاشت مو چقدر طول می کشد؟کاشت مو چقدر طول می کشد؟

اگر به دنبال پاسخ سؤال کاشت مو چقدر زمان می‌برد هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با تمامی عوامل مؤثر و همچنین هر آنچه که نیاز است در این مورد بدانید آشنا کنیم ... ادامه مطلب

پس از کاشت مو از چه روشهایی برای حفظ فولیکولها استفاده میشود؟پس از کاشت مو از چه روشهایی برای حفظ فولیکولها استفاده میشود؟

پس از انتقال فولیکول ها به محل کاشت مو و اتمام عمل پیوند مو، پزشک جراح ممکن است روشهای مکمل کاشت مو را که به حفظ و بقاء فولیکولها کمک می‌کنند، مانند لیزر تراپی، مزوتراپی و پی آر پی را پیشنهاد نماید ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465