دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت از پوست / مضرات و مزایای استفاده از وازلین برای پوست

مضرات و مزایای استفاده از وازلین برای پوست

تنوع گسترده کرم‌ها و لوسیون‌های مراقبت از پوست که امروزه در دسترس هستند، نتایج بسیار خوبی را برای پوست به همراه داشته‌ اند. با این حال، یکی از اجزای ساده مشتق شده از نفت خام که به طور طبیعی در سطح زمین وجود دارد، «وازلین» است. این محصول از بقایای نفتی ساخته شده است که به دلیل توانایی بالا برای مرطوب کنندگی و درمان مشکلات پوست، مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. وازلین که با نام پترولاتوم نیز شناخته می‌شود، ژل نیمه جامد متشکل از روغن‌های معدنی و مومی است که از استخراج نفت در سکوهای نفتی و فیلتر کردن ماده روغنی چرب به دست می‌آید. پس از جمع آوری، ژله نفتی یک ماده بی بو با رنگ روشن در دمای اتاق با قوام کمی سیال است. وازلین یکی از محصولاتی است که با حفظ رطوبت پوست، باعث از بین رفتن رنگدانه‌ها شده و لک‌های پوست را از بین می‌برد؛ اما این به آن معنا نیست که وازلین یک نوع سفیدکننده پوست به حساب می‌آید.

توصیه می شود برای تشخیص و رفع مشکلات و بیماری های پوستی ، همچنین روشهای مراقبت تخصصی از پوست ، به پزشکان پوست و مو مراجعه نمایید. دکتر محسن سلیمانی در اصفهان می توانند در این زمینه به شما مشاوره داده و کمک نمایند. لطفا جهت کسب اطلاعات کامل در این زمینه و رزرو نوبت، با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.

مزایای استفاده از وازلین برای پوست

وازلین

نحوه‌ی استفاده از وازلین

بعد از شستن و خشک کردن دست‌ها با انگشت مقدار کمی وازلین بردارید و آن را به‌آرامی به‌ صورت یک لایه‌ ی نازک روی پوست تمیز قرار دهید. بهتر است وازلین را روی پوستی که کمی مرطوب است بمالید تا رطوبت آن حفظ شود. از مصرف بیش از حد وازلین خودداری کنید؛ چون باعث ایجاد یک لایه‌ی ضخیم روی پوست شما می‌شود. برای درمان خشکی پوست می‌توانید روزی یک بار بعد از حمام از وازلین استفاده کنید. با این حال اگر در محیط مرطوب زندگی می‌کنید، از مالیدن این محصول روی پوست خودداری کنید.

مضرات وازلین برای پوست صورت

مصرف وازلین برای صورت تنها در مواقع خاص و برای کوتاه مدت توصیه می‌شود. اگر وازلین به پوستتان نسازد یا پوست چرب و مستعد جوش داشته باشید، ممکن است درگیر عوارض زیر شوید.

1- بروز جوش و آکنه

در حالی که وازلین به حبس شدن رطوبت در پوست کمک می‌کند؛ اما می‌تواند چربی و گرد و غبار روی پوست را نیز درون منافذ به دام بیندازد. به این ترتیب افرادی که افرادی که مستعد جوش و آکنه هستند ممکن است پس از استفاده از وازلین دچار جوش صورت شوند. نکته مهم دیگر این است که وازلین بافت چرب و سنگینی دارد، از این رو می‌تواند پوست چرب را چرب‌تر کرده و باعث ایجاد جوش‌های التهابی و سرسیاه شود.

2- تحریک پوست و ملتهب شدن آن

اگرچه حساسیت و آلرژی به وازلینی که اصل و باکیفیت باشد نادر است؛ اما اگر فردی پس از استفاده از وازلین هر یک از علائم زیر را مشاهده کند باید استفاده از محصول را فوراً متوقف کند:

3- مناسب نبودن برای پوست آفتاب سوخته

استفاده از وازلین به عنوان درمانی برای آفتاب سوختگی یا آسیب‌های ناشی از آفتاب تصمیمی اشتباه است. وازلین بر پایه چربی تهیه شده است؛ به این معنا که می‌تواند گرما و حرارت را در پوست حبس کند و سوختگی را تشدید کند.

4- عدم درمان جوش و آکنه

اگر پوستتان مستعد جوش و آکنه باشد وازلین می‌تواند آن را بدتر کند. بعلاوه، اگر جوش فعال روی پوست صورت خود دارید نیز نباید از وازلین برای درمان آن استفاده کنید.

موارد منع استفاده از وازلین

  1. متخصصان پوست توصیه می‌کنند در صورت داشتن پوست مستعد آکنه، چرب یا مختلط از استفاده از وازلین خودداری کنید؛ چرا که منافذ را مسدود و پوست شما را چرب می‌کند.
  2. همچنین نباید به محض مشاهده‌ی علائم آفتاب‌سوختگی از وازلین استفاده کنید؛ زیرا ممکن است با محبوس کردن حرارت باعث تشدید آفتاب‌سوختگی شود.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

باورهای غلط درباره استفاده از وازلین

شما می‌توانید برای تزریق ژل به کلینیک بهین در اصفهان مراجعه نمایید. این مرکز با سالها تجربه در زمینه های مختلف پوست، کاشت مو ، زیبایی و لیزر می‌تواند نتایج بسیار درخشانی را به شما ارائه نماید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

فیشیال پوست چیست؟

اگر نمیخواهید پوستتان خراب شود این مطلب را بخوانید

چگونگی مصرف و نحوه عملکرد ضد آفتاب



نظرات کاربران درباره این مطلب :آزیتا محرابی [ 1402-11-13 ]
سلام آیا وازلین برای صورتی که تازه چربی تزریق شده مناسب هست

بهزادی [ 1402-02-26 ]
سلام نوشته بودید وازلین برای مدت طولانی نباید روی صورت بماند. ممکن است بفرمایید حداقل و حداکثر زمانی که می تواند روی پوست باشد چه مقدار است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
قطع ماینوکسیدیل بعد از کاشت موقطع ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو

با مصرف محلول ماینوکسیدیل می توان آن قسمت از پوست را که مورد عمل کاشت مو قرار گرفته است تقویت کرد. ... ادامه مطلب

اندولیفت؛کاربردها،مزایا،کاندیدای مناسب و ماندگاریاندولیفت؛کاربردها،مزایا،کاندیدای مناسب و ماندگاری

اندولیفت روشی است که جهت درمان و ترمیم افتادگی پوست با حداقل تهاجم بافتی صورت می گیرید.لیزر اندولیفت هم بر لایه های زیرین و هم لایه های سطحی پوست اثرگ ... ادامه مطلب

آیا پی ار پی صورت را چاق میکند؟آیا پی ار پی صورت را چاق میکند؟

اغری صورت چه بر اثر افزایش سن باشد و چه بر اثر عوامل دیگر، تأثیر به سزایی در زیبایی صورت دارد. یکی از مزیت های پی آر پی چاق کردن صورت است و افراد می ت ... ادامه مطلب

زاویه سازی یا مادلینگ صورت با تزریق ژلزاویه سازی یا مادلینگ صورت با تزریق ژل

زاویه سازی صورت با تزریق ژل می تواند با حجیم نمودن صورت، برجسته تر شدن استخوان گونه، برجستگی چانه یا زاویه سازی خط فک، صورت شما را متعادل تر کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465