دکتر محسن سلیمانی

روشهای درمان اسکار سالک

بیماری سالک از طریق انگلی به نام لیمونشیاز ایجاد می شود. این انگل در داخل بدن پشه خاکی ماده زندگی می کنند. حشره مذکور بیشتر در محیط های مرطوب و در ماه های گرم سال از غروب تا طلوع آفتاب فعالیت می کند. حیوانات اهلی مانند سگ می‌توانند محیط مناسبی برای رشد و زندگی این نوع از انگل باشند. همچنین نوع انگل از طریق انسان به پشه خاکی و پشه خاکی به انسان منتقل می شود. این بیماری توسط برخی گونه های پشه خاکی ماده منتقل می شود. اصلی‌ترین نشانه‌ی این بیماری زخم‌های پوستی بدون درد هستند. علائم پوستی این بیماری ممکن است تنها یک یا دو هفته پس از گزیده شدن توسط پشه‌ی خاکی، بروز کنند؛ اما در مواردی ممکن است بروز علائم بیماری ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.
سالک پوستی جای زخم‌های آتروفیک ناخوشایندی را ایجاد می‌کند که روش‌های محدودی برای درمان آن وجود دارد. کارآمدی لیزر در رفع جای زخم آتروفیک به اثبات رسیده است و این روش به تازگی برای درمان سالک پوستی نیز به کار برده می‌شود. اسکار لیشمانیوز جلدی یا سالک جای زخمی آتروفیک است که به دلیل آتروفی پوست و تخریب کلاژن پس از واکنش التهابی حاد تشکیل می شود. یکی از پرکاربردترین روش های درمان اسکارهای آتروفیک استفاده از لیزر پرتوان پالسی یا لیزر CO2 است که لایه اپیدرم پوست را در یک بار عبور، می ساید. لیزر فرکشنال CO2 حفره های میکروسکوپی کوچکی را در لایه های عمقی تر پوست ایجاد می کند. این فرایند باعث تولید کلاژن جدید و سالم می شود که صاف شدن اسکار را به دنبال دارد.

آنچه در این مطلب می خوانیم:

آنچه در این مطلب میخوانید

زخم سالک چیست؟

شایع ترین نوع بیماری لیشمانیوز، سالک یا لیشمانیوز جلدی می باشد که موجب ایجاد زخم های پوستی می گردد. این زخم ها ظرف چند هفته تا چند ماه بعد از نیش زدن پشه خاکی بروز می نمایند. زخم های ناشی از این بیماری با گذشت زمان از لحاظ اندازه و ظاهر تغییر می کنند. این زخم ها ابتدا به صورت کورک و یا جوش پوستی ظاهر می شوند و سپس به صورت زخم های به شکل آتشفشان (دارای لبه ودهانه ی مرکزی) در می آیند. احتمال دارد که این زخم های پوستی با لایه ای پوشانیده شوند. زخم ها به طور معمول بدون درد هستند؛ ولی گاهی اوقات دردناک می باشند. بعضی از بیماران دارای عفونت خاموش هستند و هیچ علامت و نشانه ای ندارند.

علت ابتلا به بیماری سالک

عفونت‌های سالک توسط بیش از ۲۰ نوع انگل لیشمانیا ایجاد می‌شوند. انگل‌ها موجودات میکروسکوپی هستند که در بدن یک جاندار زنده‌ی دیگر (به نام میزبان مانند انسان) زندگی می‌کنند و برای زنده ماندن مواد غذایی موردنیاز خود را از بدن وی به دست می‌آورند. لیشمانیا توسط نیش پشه‌ی خاکی آلوده به انسان یا دیگر جانوران مخصوصاً سگ منتقل می‌شود. پشه‌های خاکی بسیار کوچک بوده و هیچ صدایی تولید نمی‌کنند. در برخی از مواقع ممکن است نیش آنها دردناک باشد؛ ولی در اکثر موارد نیش آ‌نها بدون درد بوده و شخص متوجه آن نمی‌شود. پشه‌های خاکی بیشترین فعالیت را از زمان غروب تا طلوع آفتاب دارند.

علائم بیماری سالک

افراد در معرض خطر ابتلا به سالک

انواع سالک

این بیماری در سه نوع طبقه‌بندی می‌شود:

  1. سالک پوستی: این عارضه شایع‌ترین نوع این بیماری بوده و پوست بدن انسان را درگیر می‌کند.
  2. سالک پوستی مخاطی: این نوع، بینی و دهان و دیگر سطوح مخاطی را به همراه پوست بدن درگیر می‌کند.
  3. سالک احشایی: این نوع، شکل شدیدی از بیماری است. در این نوع، اندام و احشای داخلی بدن به همراه پوست درگیر می‌شوند. به این نوع از بیماری، کالا آزار نیز گفته می‌شود.

تشخیص سالک

تشخیص سالک بر اساس سوابق پزشکی فرد و معاینات وی همراه با آزمایش های مخصوص انجام می‌شود. بیمار در معاینه‌ی فیزیکی علائمی از ابتلا به سالک را نشان می‌دهد. ازجمله این علائم می‌توان به بزرگ شدن کبد و طحال اشاره کرد. غده‌های لنفی نیز ممکن است بزرگ شده باشند. وجود زخم‌های پوستی در محل گزش پشه‌ی خاکی و یا مناطق دیگر بدن ممکن است در همه‌ی انواع بیماری به چشم بخورد. بااین‌حال در سالک احشایی بیمار به کم‌خونی، تب، کاهش وزن، کم پشت شدن مو و ناراحتی در ناحیه‌ی شکم و غیره نیز مبتلا خواهد بود.

عوارض سالک

عوارض جدی آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

اسکار سالک

روش‌های درمان اسکار سالک

روش های مؤثر درمان این دو عارضه ی پوستی با توجه به شدت، عمق و وسعت ناحیه ی عارضه دیده ی پوست توسط پزشک متخصص پوست با بررسی و معاینه پوست تجویز خواهد شد، این روش های درمانی عبارتند از:

سایر روش های درمانی رفع جای سالک

درمان سالک با لیزر

در لیزر درمانی پرتوهای کوتاه و متمرکز پالسی نور به پوست درگیر تابانده می‌شود تا با برداشته شدن لایه‌‌به‌‌لایه پوست کلاژن جدید تولید شود و پوست آسیب‌دیده ترمیم شود. با هر بار عبور لیزر سلول‌های بیشتری برداشته می‌شود. به کمک طول موج‌های مختلف لیزر پرتوان می‌توان لایه‌های مختلف پوست را برداشت تا به درمان اسکارهای ناشی از سالک کمک شود و شکل و رنگ آ‌نها تغییر یابد.

لیزر فرکشنال

لیشمانیوز پوستی می‌تواند منجر به زخم‌های آتروفیک ناخوشایند شود که گزینه‌های درمان سالک محدودی برای آن وجود دارد. منابع کمی درباره‌ی روش‌های درمان این زخم‌ها یافت می‌شود. لیزرهای فرکشنال به طور موفقیت‌آمیزی در درمان مشکلات پوستی مختلف و با کمترین زمان استراحت و عوارض جانبی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ده جلسه‌ی درمانی انجام می‌گیرد و بعد از سه جلسه بیمار حدود 40 درصد بهبود پیدا می‌کند. بیشتر از 90 درصد بهبودی بعد از دهمین جلسه قابل مشاهده است. عوارض جانبی قابل توجهی وجود ندارد.

لیزر دی‌اکسید کربن (CO2)

دی‌اکسید کربن تجزیه شده می‌تواند زخم‌های با تغییر بیش از حد رنگدانه‌ها را درمان کند. این درمان روشی بی‌خطر و مؤثر برای زخم‌های سالک است. سه تا پنج جلسه‌ی درمانی با لیزر فرکشنال CO2 در فواصل دو ماهه و تحت بیحسی موضعی نیاز است. رضایت کلی از ظاهر در حدود یک ماه بعد از دومین جلسه (تا 25 درصد) و سه ماه پس آخرین جلسه به دست خواهد آمد. در جلسه پیگیری سه ماه بعد از درمان تمام موارد باید به صورتی باشد که 50 درصد بهبود در بافت، آتروفی، حاشیه و ظاهر کلی زخم مشاهده شود. لیزر فرکشنال CO2 از جنبه‌های مختلف در درمان زخم سالک بهتر از روش لیزر کاهنده‌ی CO2 است.

 صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

پیشگیری از سالک

پیشگیری از سالک با پیشگیری از نیش حشره شروع می‌شود. برای افرادی که قصد مسافرت به مناطقی دارند که عفونت سالک در آنها فعال است یا افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند، توجه به نکات زیر می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سالک مفید باشد:

  1. استفاده از دور کننده حشرات حاوی DEET (دی اتیل تلوآمید)
  2. استفاده از محافظ حشرات، پشه بند و لباس‌هایی که دارای ماده‌های محافظ همچون پرمترین یا پیرتروم باشند.
  3. پوشیدن لباس‌های آستین بلند، شلوار و جوراب بلند و قرار دادن لباس در شلوار
  4. اجتناب از انجام فعالیت‌های خارج از خانه از زمان غروب آفتاب تا طلوع خورشید، زیرا در این زمان فعالیت حشره در بیشترین سطح قرار دارد.

یک از روشهای موثر برای جوانسازی پوست و رفع سیاهی اطراف چشم ، پی آر پی است که با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت خون ، توسط دکتر محسن سلیمانی در اصفهان انجام می شود. شما می توانید جهت آگاهی بیشتر در ارتباط با پی آر پی زیر چشم و هماهنگی با مطب دکتر سلیمانی از طریق تماس با شماره تلفن 36290689 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سجاد جنادله [ 1402-06-01 ]
من صورتم جا های سالک داره وصورتم خراب کرده دروست میشه

شکور میرزایی [ 1402-05-16 ]
من رو پوست صورتم جایه سالک هست البته خیلی وقته صورتم لکه داره میخواستم ببینم اگر درمان میشه لطفاً باهام تماس بگیرین با تشکر

محب احمدی [ 1402-04-11 ]
برای سالک صورت

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
هزینه کاشت ریش بستگی به چه مواردی دارد؟هزینه کاشت ریش بستگی به چه مواردی دارد؟

هزینه کاشت ریش، بسته به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی کلینیک محل جراحی، جراح و سطح طاسی متفاوت است. در بیشتر عمل‌ هایی که بر حسب گرافت انجام می‌ شوند، هر میزانی که شدت فقدان مو شدیدتر باشد، هزینه بیشتر است. ... ادامه مطلب

کاشت ریش و سبیل به روش FUT چگونه است؟کاشت ریش و سبیل به روش FUT چگونه است؟

برخی از مردان علیرغم علاقه به ریش و سبیل، موی قابل‌ توجهی بر صورت خود ندارند. این افراد به می‌ توانند با کاشت ریش و سبیل چهره خود را آنگونه که دوست دارند تغییر دهند. برخی مواقع نیز کاشت مو بر روی صورت برای پوشاندن جای زخم، اسکار، آکنه و جوش است. ... ادامه مطلب

افتادگی گوشه های لب چگونه رفع میشود؟افتادگی گوشه های لب چگونه رفع میشود؟

روش های زیادی برای از بین بردن افتادگی گوشه لب وجود دارد که پزشک بهترین روش را با توجه به شرایط بیمار، برای رفع افتادگی گوشه لب انتخاب میکند. ... ادامه مطلب

مراحل کاشت مو به روش DHIمراحل کاشت مو به روش DHI

امروزه افراد در سنین مختلف دچار ریزش مو می‌ شوند که این مشکل بسیار برایشان عذاب‌آور است و به دنبال راه‌هایی برای حل این مشکل و رشد دوباره مو های خود هستند. کاشت مو دارای روش‌ های گوناگونی است که یکی از بهترین و جدید ترین آن روش DHI است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465