دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / گرانولوما پوستی چیست علائمی دارد؟

گرانولوما پوستی چیست علائمی دارد؟

گرانولوم، توموری است که از جوانه‌های گوشتی ایجاد شود. گرانولوم نوعی بیماری پوستی است که اغلب شامل ضایعاتی برآمده به رنگ پوست و یا قرمز رنگ می‌باشد که الگویی حلقه‌ای را معمولاً روی دست‌ و پا ایجاد می‌کند. گرانولوم یک نشانه التهابی است که در بسیاری از بیماری‌ها به دنبال تحریک مزمن دستگاه ایمنی یافت می‌شود و شامل تجمع سلول‌های ایمنی به‌ویژه ماکروفاژها است. گرانولوم می‌تواند در اثر آسیب‌های اندک پوستی و یا مصرف برخی داروها ایجاد شود. در اغلب موارد گرانولوم با خارش پوست و درد همراه نیست و درمانی برای آن لازم نخواهد بود. ضایعات معمولاً خود به خود و ظرف دو سال از بین می‌روند. اگر از ظاهر پوست خود ناراحت باشید در آن صورت پزشک می‌تواند فرآیند درمان ضایعات گرانولوم را تسریع می‌بخشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل ابتلا به گرانولوما پوستی

مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد گرانولوم می‌شود؛ اما در برخی موارد توسط:

  1. نیش حشرات
  2. عفونت‌ها، مانند هپاتیت
  3. آزمایش‌های پوستی توبرکولین
  4. واکسیناسیون
  5. قرارگیری در معرض نور خورشید
  6. صدمات جزئی در پوست
  7. مواد مخدر

علائم گرانولوما پوستی

علائم گرانولوم بسته به انواع آن می تواند متفاوت باشد:

گرانولوما پوستی

انواع گرانولوم

تشخیص گرانولوما پوستی

پزشک می‌تواند به سادگی و با معاینه پوست آسیب دیده، گرانولوم آنولار را تشخیص دهد. در بعضی موارد برای اطمینان از تشخیص یا تشخیص نوع آن پزشک ممکن است یک نمونه‌برداری جزئی پوستی (بیوپسی) انجام داده و نمونه را در زیر میکروسکوپ بررسی کند.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

درمان بیماری پوستی گرانولوم

  1. کرم ها یا پمادهای کورتیکواستروئیدی: محصولات نسخه ای قوی می توانند ظاهر ضایعات ناشی از گرانولوم آنولار را بهبود بخشد و روند محو شدن آن ها را تسریع کند. پزشک ممکن است شما را به نحوی راهنمایی کند که کرم را با بانداژی مناسب و یا پچ چسبنده استفاده کنید به این ترتیب اثربخشی درمان افزایش می یابد.
  2. کورتیکواستروئیدهای نسخه ای: اگر ضایعات پوستی گرانولوم انولار ضخیم تر باشد و علائم شما بیشتر باشد در آن صورت پزشک ممکن است برای درمان گرانولوم پوستی کورتیکواستروئیدها را مستقیماً به داخل ضایعات تزریق کند تا روند محو شدن آن ها را سرعت دهد.
  3. داروهای خوراکی: در موارد شدید مخصوصاً زمانی که ضایعات در حال گسترش می باشد پزشک ممکن است آنتی بیوتیک، داروهای ضد مالاریا و یا داروهایی را تجویز کند که مانع از واکنش های سیستم ایمنی شوند.
  4. فریز کردن ضایعات : استفاده از نیتروژن مایع در نواحی تحت درمان می تواند به رفع ضایعات کمک کند و رشد پوست جدید را تحریک کند.
  5. نور درمانی: برخی اوقات قرار دادن ضایعات گرانولوم آنولار در معرض انواع نورها می تواند مفید باشد. برخی درمان های لیزری می تواند برای برخی افراد مؤثر باشد.

شما می‌توانید برای تزریق ژل و بوتاکس به کلینیک بهین در اصفهان مراجعه نمایید. این مرکز با سالها تجربه در زمینه های مختلف پوست، کاشت مو ، زیبایی و لیزر می‌تواند نتایج بسیار درخشانی را به شما ارائه نماید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

علت به وجود آمدن دانه های قرمز روی پوست

همه چیز درباره لیپوم یا غده چربی زیر پوست

درمان جوش صورت با دارو

کلوئید پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
معایب کاشت مو به روش FITمعایب کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT دوره ی بهبودی بسیاری کوتاهی دارد و چون بیشترین مقدار مو را می‌توان در یک جلسه برداشت و در محل طاسی سر بیمار کاشت ، اغلب نتایج بسیار خوبی از این روش بدست می آید ... ادامه مطلب

علت سفید شدن موها چیستعلت سفید شدن موها چیست

سفید شدن موها با افزایش سن امری طبیعی است و در حقیقت نشانه آن است که بدن در حال فرسوده شدن و پیری است؛ اما این تغییر رنگ در هر زمانی می‌تواند موها را درگیر کند. ممکن است حتی نوجوانان و یا افرادی که در دهه 20 زندگی هستند نیز متوجه این تارهای سفید در بین موهایشان بشوند. ... ادامه مطلب

ریزش موی ناشی از لیکن پلان و درمان آنریزش موی ناشی از لیکن پلان و درمان آن

ریزش مو در اثر عوامل گوناگونی ایجاد می‌شود و پزشک با توجه به نوع و میزان ریزش مو، راه درمان را توصیه می‌کند. لیکن پلان، یکی از علل شایع ریزش موی افراد، در سنین مختلف می‌باشد. ... ادامه مطلب

فیلر چانه چیست و چه تاثیری بر زیبایی صورت دارد؟فیلر چانه چیست و چه تاثیری بر زیبایی صورت دارد؟

تزریق فیلر به چانه یک روش درمانی رایج است که در آن از پرکننده های پوستی برای برجسته‌ تر کردن چانه استفاده می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465