دکتر محسن سلیمانی

لک ملاسما چیست؟

ملانین رنگدانه ای است که رنگ پوست را ایجاد می کند. ملانین در سلول های رنگدانه ساز تولید می شود که در لایه تحتانی پوست قرار دارند. فعالیت بیش از حد این سلول ها منجر به تولید زیاد ملانین می شود و این مسئله منجر به هیپرپیگمانتاسیون می شود که لکه های تیره ای در پوست ایجاد می کند. لکه های ملاسما معمولاً قرینه است و در دو طرف پیشانی، سر بینی، گونه ها و چانه دیده می شود. پزشکان به راحتی با معاینه ملاسما و هیپرپیگمانتاسیون را تشخیص می دهند. اگر این عارضه درمان نشود، لکه های ملاسما بیشتر، گسترده تر و تیره تر می شوند و باعث مشکلات زیادی در روند درمان نیز می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ملاسما

علت دقیق لک صورت (ملاسما) ناشناخته است، با این حال عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث بروز لک‌های صورت (ملاسما) شود.

علائم ملاسما

علائم رایج ملاسما لک‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری مایل به قهوه‌ای است که بیشتر در ناحیه صورت مشاهده می‌شود. این لک‌ها معمولاً در گونه‌ها، پیشانی، پل بینی، قسمت بالای لب بالایی و چانه و در مواردی هم بر روی ساعد و مچ دست یا روی گردن ظاهر می‌شوند که شیوع کمتری دارند.

انواع لک ملاسما

انواع مختلفی از لک صورت وجود دارد که از نظر الگوی رنگ و محل پیدایش با هم تفاوت دارند.

تشخیص ملاسما

پزشکان می توانند با مشاهده پوست ملاسما را تشخیص دهند. برای بررسی این که بیماری تا چه حد به طور عمیقی در پوست نفوذ کرده است، پزشک، پوست شما را زیر دستگاهی به نام Wood’s light (وود لامپ) مشاهده خواهد کرد. برخی اوقات ملاسما می تواند شبیه سایر مشکلات پوستی به نظر برسد. برای کنار گذاشتن سایر احتمالات، پزشک کمی از پوست را برای نمونه برداری برخواهد داشت که به آن بیوپسی پوست گفته می شود.

درمان لک

مزوتراپی لک ملاسما

مزوتراپی، یک روش درمانی غیر جراحی است که می تواند با تأمین مقادیری از مواد مؤثر مانند ویتامین ها، مواد معدنی، اسید هیالورونیک و مواد روشن کننده به طور مستقیم برای ناحیه مورد نظر، باعث بهبود ملاسما شود. با تزریق دارو، الاستین و کلاژن پوستی که سبب ترمیم پوست می شوند، تحریک و تولید مجدد خواهند شد که این تولید سلول های جدید پوستی، موجب رفع لک صورت می شود. داروهای تزریقی در روش مزوتراپی با تأثیر بر لایه های داخلی پوست موجب بر طرف شدن لک های صورت می شوند. قبل از شروع درمان، پوست کاملاً تمیز و استریل می‌شود. هنگامی‌که شروع به تزریق مزوتراپی می‌شود، احساس خارش سبکی را احساس خواهید کرد که ممکن است کمی گزش داشته باشد.

بهترین روش ها برای درمان ملاسما

میکرودرم ابریژن

عملکرد میکرودرم ابریژن ، لایه‌برداری پوست با کمک بلورهای بسیار ریز است. میکرودرم ابریژن تنها سطح فوقانی صورت را با از بین بردن پوست مرده، درمان می‌کند.پوست جدیدی که تشکیل می‌شود، ظاهر بهتری دارد. برای یکدست شدن پوست صورت تا حد مطلوب، چند جلسه از این درمان غیر تهاجمی مورد نیاز است. عوارض جانبی آن حداقل است و هیچ دوره‌ی استراحتی وجود ندارد.

لیزر درمانی

روش لیزر درمانی غالباً برای درمان لک‌های پوستی تیره رنگ که در اثر ازدیاد رنگدانه‌های پوستی ایجاد شده‌اند و یا سایر لک‌های پوستی که لایه برداری و محصولات محافظت کننده پوست در درمان آنها مؤثر نبوده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش لیزر لک صورت عملکرد بسیار خوبی برای درمان عارضه‌های پوستی صورت دارد؛ اما ممکن است برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب به ۴ جلسه درمانی یا حتی بیشتر نیاز باشد.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

کرم‌های موضعی

پیلینگ شیمیایی

پیلینگ شیمیایی روشی است که از اسید گلیکولیک یا یکی دیگر از مواد شیمیایی مشابه، برای سایش و زدودن لایه‌ی ملاسمای پوست استفاده می‌شود. این مواد شیمیایی مایع بر روی پوست اعمال شده و سوختگی شیمیایی خفیفی را ایجاد می‌کنند. با زدودن لایه‌های سوخته پوست، یک لایه‌ی تازه و بدون ملاسما به جا می‌ماند. در حالی که اسید گلیکولیک یکی از رایج‌ترین گزینه‌های مورد استفاده است، گزینه رایج دیگر اسیدتری کلرواستیک است که یک ترکیب مشابه سرکه می‌باشد. هر چند لایه برداری با این ماده شیمیایی می‌تواند کمی دردناک‌تر باشد؛ اما گزینه‌ی درمانی مناسبی برای موارد شدید ملاسما است.

یک از روشهای موثر برای جوانسازی پوست و رفع سیاهی اطراف چشم ، پی آر پی است که با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت خون ، توسط دکتر محسن سلیمانی در اصفهان انجام می شود. شما می توانید جهت آگاهی بیشتر در ارتباط با پی آر پی زیر چشم و هماهنگی با مطب دکتر سلیمانی از طریق تماس با شماره تلفن 36290689 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

درمان لکه های ماه گرفتگی مادرزادی

درمان لکه های قهوه ای جای جوش

درمان کک و مک و لک پوست با لیزر

تیکسل درمان چروک و خطوط پوست

لک بارداری یا ملاسما چیست و چگونه درمان میشود؟



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اهمیت خواب طبیعی موها در پیوند ابرواهمیت خواب طبیعی موها در پیوند ابرو

کاشت ابروی طبیعی جزو عمل‌های رایج زیبایی است که بسیاری از افراد از آن برای تکمیل زیبایی خود بهره می‌ برند. ابروها در زیبایی چهره و حتی نشان دادن افکار و احساسات انسان نقش بسزایی دارند و به عنوان یک محافظ برای چشم نیز محسوب می‌ شوند. ... ادامه مطلب

حداقل و حداکثر سن مناسب کاشت مو چقدر است؟حداقل و حداکثر سن مناسب کاشت مو چقدر است؟

سن مناسب کاشت مو ترجیحاً زمانی است که روند ریزش مو تقریباً تکمیل شده و الگوی طاسی در افراد مشخص گردیده است. برای اطلاع از دقیق‌ترین زمان در خصوص حداقل و حداکثر سن کاشت مو بهتر است با پزشک در این زمینه مشورت گردد؛ چراکه این سن در هر شخصی با توجه به سیستم ایمنی بدن، متفاوت است. ... ادامه مطلب

پس از روش کاشت موی FIT چه مراقبتهایی نیاز است؟پس از روش کاشت موی FIT چه مراقبتهایی نیاز است؟

کاشت مو به روش FIT یکی از روشهای غیرتهاجمی کاشت مو است. در این روش فولیکول های مو به صورت بسیار دقیق از سر بیمار برداشته میشوند وخونریزی و زخم بعد از کاشت مو مشاهده نخواهد شد. انجام این روش کاشت مو نیاز به مراقبت‌های ویژه ندارند ... ادامه مطلب

چه کسانی کاندید کاشت ابرو هستند؟چه کسانی کاندید کاشت ابرو هستند؟

کاشت ابرو یک روش تخصصی است برای پر‌پشت کردن ابروها، که توسط پزشک و در کلینیک پوست و مو و زیبایی انجام می‌شود. در این روش قسمت هایی از ابرو که به میزان قابل توجهی دچار کم پشتی و ریزش شده اند دوباره ظاهر زیبای خود را به دست می‌آورند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465