تفاوت تبخال و زگیل چیست؟

بیماری‌های مقاربتی (STD) از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شوند. دو مورد از عفونت‌های مقاربتی جنسی، تبخال تناسلی و زگیل تناسلی است. زگیل و تبخال تناسلی هر دو بیماری مقاربتی هستند که از نظر ماهیت تا حدودی مشابه هستند. هر دو توسط ویروس‌هایی ایجاد می‌شوند که از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. با این حال، علائم هر یک متفاوت است و به طور متفاوتی درمان می‌شوند. خوشبختانه علائم هر دو نوع تبخال تناسلی یا زگیل تناسلی قابل درمان است و برای برخی از رایج‌ترین انواع زگیل تناسلی واکسن وجود دارد. زگیل تناسلی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از این نوع بیماری می تواند کم خطر و پر خطر باشد. در ادامه تفاوت های این دو بیماری شرح داده میشود.

علت زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل اصلی به وجود آورنده ی آن نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی می‌باشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد و عمدتاً در اثر ارتباطات جنسی منتقل می شود.

علائم زگیل تناسلی

هنگامی که نشانه ها و علائم زگیل تناسلی اتفاق می افتد، بسیاری از آنها شامل خارش، سوزش و حساسیت ناحیه تناسلی خواهند شد. از دیگر علائم زگیل تناسلی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تفاوت تبخال و زگیل

انواع زگیل تناسلی

ویروس HPV یا همان زگیل تناسلی، انواع مختلفی دارد که برخی از آنها کم خطر هستند و فقط باعث به وجود آمدن زگیل‌های کوچک و بی‌خطر در اندام تناسلی و مقعد می‌گردند. این ویروس‌ها مشکل خاصی به وجود نمی‌آورند و ضایعات بسیاری از آنها پس از گذشت مدت زمانی محدود از روی پوست محو خواهد شد. تیپ‌های پرخطر این ویروس، علاوه بر ایجاد عفونت‌های گسترده و زگیل تناسلی، می‌توانند بیماری‌هایی مانند سرطان دهانه رحم و واژن را ایجاد کنند و سلامتی فرد مبتلا را شدیداً مورد تهدید قرار دهند.

عوامل خطر زگیل تناسلی

1. اشخاصی که شریک های جنسی متعدد دارند.
  2. افرادی که درباره سابقه جنسی شریک جنسی خود اطلاعی ندارند.
  3. اشخاصی که رابطه جنسی محافظت شده ندارند.
  4. جوانانی که فعالیت های جنسی بالایی در دوران جوانی دارند.
  5. کسانی که به سایر عفونت های جنسی مبتلا هستند.

تشخیص زگیل تناسلی

تست پاپ اسمیر در زنان

انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ اسمیر در زنان مهم است. با این کار می توان تغییرات گردن رحم ناشی از زگیل ها و یا علائم اولیه سرطان گردن رحم را تشخیص داد. در پاپ اسمیر، پزشک از وسیله ای به نام اسپکولوم برای باز کردن دهانه ی رحم استفاده می کند، سپس با استفاده از ابزاری از سلول های گردن رحم بیوپسی برمی دارد. در نهایت سلول ها توسط میکروسکوپ دیده می شوند.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان از طریق بیوپسی

اگر پزشک شما برای تشخیص آلودگی به تست و آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشد، ممکن است بیوپسی (گرفتن نمونه از بافت های زگیل تناسلی و یا ناحیه مشکوک) انجام دهد و آن را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه بفرستد. این موضوع به پزشک در تشخیص نشانه های سرطان تناسلی یا رحمی کمک شایانی می کند. برای افرادی که در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند و یا ویروس اچ پی وی در آنها تشخیص داده شده است، این بسیار مهم است که چکاپ های منظم با پزشک داشته باشند (از جمله بیوپسی) تا مطمئن شوند همه چیز تحت کنترل است.

روشهای درمان زگیل تناسلی

درمان دارویی

در صورتی که زگیل بسیار کوچک باشد، پزشک ممکن است برای درمان زگیل تناسلی داروهای موضعی و پماد را تجویز نماید که برخی از آنها شامل موارد زیر باشد:

1. پماد آلدارا یا ایمی کیمود بر روی سیستم ایمنی کار میکند و به صورت موضعی بر روی پوست مالیده میشود و برای درمان نوع خفیفی از سرطان پوست با نام کارسینوم نیز تجویز میگردد.
  2. پودوفیلاکس podofilox: این دارو به صورت محلول و یا ژل می باشد و فقط در بخش خارجی پوست مانند زگیل تناسلی و زگیل مقعدی استفاده می شود و به خاطر خاصیت اسیدی در بخش های داخلی و نواحی حساس مانند مانند لب و داخل دهان، واژن و مجرای تناسلی و واژن به هیچ عنوان نباید استفاده شود و فقط با نسخه پزشک میتوان تهیه کرد.
  3. اسید سالیسیلیک یا TCA: به علت ارزان بودن این محلول اسیدی، برخی افراد و حتی پزشکان برای درمان زگیل تناسلی این روش را پیشنهاد میکنند که فقط برای زگیل های بسیار کوچک ممکن است کاربرد داشته باشد؛ ولی عوارض آن بسیار زیاد بوده و مدت زمان درمان (در صورتی که موفق باشد) حدود 6 الی 8 هفته به طول می انجامد.

لیزر

در این روش با تابش اشعه لیزر co2 بافت زگیل را از بین می‌برند و معمولاً از آن برای زائده‌های بزرگ و با تعداد زیاد هم استفاده می‌شود. روش لیزر زگیل تناسلی معمولاً در مطب یا کلینیک، تحت بیحسی موضعی یا عمومی و در زمان کوتاهی انجام می شود و تنها روشی است که به عمق زائده ها نفوذ می کند و آنها را به صورت ریشه ای از بین می برد. به همین دلیل احتمال بازگشت و عود مجدد در این روش وجود نخواهد داشت.

الکتروکوتر یا سوزاندن

یکی از روشهای قدیمی برای درمان زائده ها که از قدیم به کار گرفته می شده، الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل ها می باشد. در این روش که جراحی معمولی می باشد، پزشک از جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن بافت های غیر طبیعی روی پوست استفاده می کند. این روش بیشتر برای زائده های گوشتی نرم کاربرد دارد.

کرایوتراپی

یک روش درمانی خاص است که در آن ضایعات سطحی پوست، تحت انجماد قرار می‌گیرند. ممکن است انجماد مناسب‌ترین راه درمان برای انواع مختلفی از ضایعات پوستی باشد. دستگاه کرایوتراپی دارای مخزنی دو جداره و عایق شده است که مخزن این دستگاه حاوی ازت مایع یا نیتروژن مایع (Liquid Nitrogen Cryo) می باشد. ازت مایع درون این دستگاه سرمای شدیدی حدود 196- درجه سانتی گراد دارد. وقتی محتویات دستگاه کرایو روی ضایعه ی پوستی مورد نظر اسپری می شود درجه حرارت بافت ضایعه مورد نظر را به شدت و با سرعت بسیار زیادی کاهش می دهد که باعث انجماد و فریز شدن بافت مورد نظر و مرگ سلولی آن خواهد شد.

جراحی زگیل تناسلی

یکی از روش هایی که پزشکان یا جراحان عمومی برای از بین بردن زگیل به کار میگیرند، جراحی می باشد. عمل جراحی اغلب برای زائده های روی پوست کاربرد داشته و اگر زگیل داخل واژن یا مقعد باشد، از لیزر برای از بین بردن آن استفاده می کنند. جراحی شامل روش سنتی بریدن به وسیله تیغ جراحی می باشد و قبل از آن محل عفونی به طور موضعی بیحس می شود. زخم ناشی از برداشتن زگیل ها بخیه زده می شوند.

دلایل تبخال تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی یک عفونت شایع جنسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس با عبارت مخفف شده (HSV) ایجاد می شود. مهمترین راه انتشار ویروس هرپس سیمپلکس را می توان تماس جنسی دانست. بعد از عفونت اولیه، ویروس در بدن شما پنهان می شود و می تواند چندین بار در سال دوباره فعال شود.

عوامل خطر تبخال تناسلی

سایر مواردی که خطر ابتلا به تبخال تناسلی را افزایش می‌دهد:

1. رابطه جنسی با شخصی که رابطه جنسی پرخطر دارد.
  2. تغییرات زیاد یا مکرر شرکای جنسی
  3. استفاده نکردن از کاندوم یا استفاده نادرست از آن
  4. عفونت‌های مقاربتی قبلی (STI)
  5. عفونت اچ آی وی یا سایر مشکلات سلامتی که مقاومت بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش می‌دهند.
  6. رابطه جنسی در سنین پایین

تبخال تناسلی به‌راحتی تشخیص داده نمی‌شود. از آنجا که اکثر مردم نمی‌دانند که آیا به این ویروس آلوده هستند یا خیر، بنابراین ممکن است ویروس هرپس تناسلی بدون اطلاع آنها به فرد دیگر منتقل شود.

صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

علائم تبخال تناسلی

بیشتر افراد مبتلا به هرپس تناسلی به علت نداشتن هیچگونه علائمی از آلوده بودن خود اطلاعی ندارند. علائم در صورت بروز عبارتند از:

تشخیص تبخال تناسلی

سه روش تشخیصی وجود دارد:

1. روش PCR با نمونه برداری از جوش های تاولی
  2. روش سرولوژیک که آنتی بادی ویروس را در خون تشخیص می دهد.
  3. کشت ویروس که امروزه کمتر استفاده می شود.

درمان تبخال تناسلی

اصول کلی تشخیص، معمولاً با دیدن تاول‌ها داده می‌شود؛ اما برای تأیید تشخیص ممکن است مایع داخل تاول در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد. درمان با هدف تخفیف علائم و پیشگیری از عوارض صورت می‌گیرد. معمولاً در درمان اولیه از داروی ضد ویروسی اسیکلوویر (Acyclovir) استفاده می شود.
فرد مبتلا بهتر است از لباس های زیر نخی استفاده کند و برای کاهش درد به هنگام ادرار می‌تواند از آب گرم در ناحیه استفاده کند. نشستن در وان آب گرم که در آن یک قاشق چایخوری نمک ریخته شده باشد، می‌تواند مقداری از درد و ناراحتی ناشی از تاول‌ها را کاهش دهد. حتی المقدور شیوه زندگی خود را تغییر داده تا استرس کمتری به شما وارد شود. در مواردی که تبخال به صورت مکرر عود کند، از داروهای ضد ویروسی نسل بالاتر (همانند ویرابکس:Virabex) به مدت طولانی تر به همراه داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، برای کاهش احتمال عود، استفاده می شود. فرد مبتلا می تواند از داروهای ضد درد خفیف مثل استامینوفن، برای تسکین درد استفاده کند.

کرایوتراپی بهترین روش درمان زگیل

نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمی [ 1402-08-27 ]
سلام آقا ی دکتر در قسمت کشاله ران من دونه های قرمز رنگ زده که کنار هم و چسبیده به هم هستند نمیدونم اینا زگیل یا تبخال

پس از روش کاشت موی FIT چه مراقبتهایی نیاز است؟پس از روش کاشت موی FIT چه مراقبتهایی نیاز است؟

کاشت مو به روش FIT یکی از روشهای غیرتهاجمی کاشت مو است. در این روش فولیکول های مو به صورت بسیار دقیق از سر بیمار برداشته میشوند وخونریزی و زخم بعد از کاشت مو مشاهده نخواهد شد. انجام این روش کاشت مو نیاز به مراقبت‌های ویژه ندارند ... ادامه مطلب

پی آر پی یا مزوتراپی بیولوژیک چه روشی است؟پی آر پی یا مزوتراپی بیولوژیک چه روشی است؟

پی آر پی یا مزوتراپی بیولوژیک عبارت است از روشی جدید که در آن از قابلیت تبدیل شدن سلولهای بنیادی یا استم سل ها ی موجود در خون انسان استفاده میشود. ... ادامه مطلب

ماینوکسیدیل چیست؟ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل (با نام تجاری روگین یا روگین زنانه)، بهترین درمان ریزش موی سر است. ماینوکسیدیل، داروی بدون نسخه‌ ای است که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است و هم مردان و هم زنان می‌ توانند از آن برای درمان ریزش مو استفاده کنند. ... ادامه مطلب

تقویت مو با خوراکی هاتقویت مو با خوراکی ها