دکتر محسن سلیمانی

درمان جوش صورت با لیزر

تعداد زیادی غده کوچک درست در زیر سطح پوست (به نام غدد سباسه) قرار دارند. این غدد روغنی طبیعی به نام سبوم را تولید می‌کنند که پوست را صاف و انعطاف‌پذیر می‌کند. هنگامی که سبوم بیش از حد تولید شود، درون فولیکول‌های مو تجمع می‌یابد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در نتیجه محیط بسیار مطلوبی برای رشد یک نوع باکتری به نام باکتری آکنه فراهم می‌شود. این اتفاق می‌تواند در سراسر بدن از جمله صورت رخ دهد که در موارد شدید باعث ایجاد کیست‌هایی در زیر سطح پوست می‌شود، در صورت پاره شدن این کیست‌ها جای جوش یا اسکار ایجاد می‌شود. مؤثرترین و ساده‌ترین راه برای درمان جوش ، روش غیر تهاجمی لیزر جوش صورت با استفاده از لیزر های جوانسازی و درمانی است. درمان جوش با لیزر یک روش درمانی پیشرفته است که از لیزر برای از بین بردن باکتری‌های پوست استفاده می‌کند.

لیزر باعث تحریک پورفیرین‌ها که در داخل باکتری زندگی می کنند، شده و سپس به دیواره باکتری آسیب رسانده و باکتری‌ها را می‌کشد. در برخی موارد، درمان جوش با لیزر باعث کاهش چربی سطح پوست شده و پوست شما را سالم‌تر و شفاف‌ترمی‌سازد. درمان جوش با لیزر، روشی ملایم است و می‌تواند بر روی بسیاری از انواع پوست‌ها و افراد انجام شود. همچنین به دوره بهبودی یا مراقبت پیچیده‌ای بعد از عمل نیاز ندارد. با یک درمان کوتاه و ساده، از داشتن پوست جدید و کاهش جوش خوشحال خواهید بود.

مزایای لیزر جوش صورت

عملکرد لیزر جوش صورت

چندین لیزر مختلف برای درمان جوش استفاده می‌شود؛ اما به‌طور کلی آنها از طریق یکی از روش‌های زیر آکنه را درمان می‌کنند:

انواع لیزرهای درمانی جوش صورت

این دستگاه‌ها موجب تخریب و تبخیر بافت‌های سخت و قدیمی زخم‌ها می‌شوند و می‌توانند ظاهر پوست را بهتر کنند. همچنین بافت زیرین اسکار را تحریک به تولید کلاژن می‌کنند تا سفت و محکم شود و به حالت قبل از جوش برگردد. این لیزرها برای مشکلات سطحی و از بین بردن بافت‌های مزاحم لایه اپی درم یا بالایی پوست، کارایی دارند. به همین دلیل دوره درمان و نقاهت با این لیزرها، طولانی‌تر است. معمولاً ۳ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد تا التهاب و قرمزی پوست پس از لیزر، از بین برود. لیزرهای اربیوم (Erbium YAG) و لیزر دی اکسید کربن (CO2)، از معمول‌ترین دستگاه‌های لیزر تخریبی هستند.

این لیزرها بافت‌های قدیمی را از بین نمی‌برند و تنها با تحریک پوست به بازسازی. کلاژن‌سازی، فرایند کاهش جای جوش و اسکار را سریع‌تر می‌کنند. دوره نقاهت این لیزرها کوتاه‌تر است چون آسیبی به سطح پوست وارد نمی‌کنند؛ اما اثرگذاری آنها نیز بسیار کمتر است. لیزرهای دایود و ان دی یاگ (Nd: YAG) از این دست لیزرها هستند که در رفع موهای زائد بدن نیز نقش دارند. درواقع امواج لیزر در این دستگاه‌ها، طیف‌های آغازین فروسرخ را شامل می‌شوند که بیشتر با تولید گرما، پوست را به جوانسازی تحریک می‌کنند.

این لیزرها می‌توانند بافت‌های مرده و زیرین زخم را از بین ببرند. در واقع اسکارهای عمیق پوستی و جای زخم‌های ناشی از سوختگی یا مشکلات عمیق پوستی که در درم یا لایه‌های میانی پوست تشکیل شده‌اند، با لیزرهای فرکشنال قابل درمان هستند.

درمان جوش صورت با لیزر

نحوه لیزر جوش صورت

این عمل معمولاً با بی‌حسی موضعی (تزریق داروی بی‌حسی در محل تحت درمان) انجام می‌شود. پزشک متخصص پس از تأثیرگذاری داروی بی‌حسی از لیزر مخصوص برای بازسازی پوست استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از پرتوی کنترل شده نور لیزر، لایه‌های بیرونی پوست تبخیر می‌شوند و در نتیجه پوست صاف‌تر و جوان‌تر زیرین آشکار می‌شود. همانطور که لایه‌های قدیمی پوست برداشته می‌شوند، رشد سلول‌های جدید تحریک می‌شود.

اقدامات قبل از لیزر جوش صورت

ممکن است لازم باشد تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا شرایط لازم برای درمان با لیزر را داشته باشید. برای لیزر کردن پوست کارهای زیر را باید انجام بدهید:

  1. از دو هفته قبل، هیچ مکمل یا داروی رقیق کننده خون یا آسپیرین مصرف نکنید.
  2. حداقل از دو هفته قبل از عمل سیگار نکشید.
  3. هیچ محصول مراقبت از پوست حاوی رتینول را از دو هفته قبل از درمان مصرف نکنید.
  4. درمان جای جوش در فردی که جوش فعال دارد باید به بعد از کنترل آکنه، به تعویق بیفتد.

مراقبت های بعد از لیزر جوش صورت

کاندید نامناسب لیزر جوش

از آنجا که این روش شامل گرما و نور است، ممکن است پزشک در صورت حساسیت فرد به نور، آن را توصیه نکند و یا از درمان با لیزر به طور کامل خودداری کند؛ زیرا مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای رقیق‌کننده خون به علت خطر خونریزی، می‌توانند باعث ایجاد این نوع حساسیت شوند. از سوی دیگر، در صورتی که بیمار از پوستی همراه با آکنه فعال، تیره رنگ و بسیار چروک برخوردار باشد نیز نمی‌تواند کاندیدای مناسبی برای این روش درمانی یعنی لیزر ‌جای جوش باشد، البته نظر قطعی را پزشک پوست در این خصوص اعلام می‌دارد.

عوارض لیزر جوش صورت

خطرات و عوارض جانبی این روش درمانی یعنی لیزر جای جوش که به شرح زیر است، معمولاً طی گذشت چند روز از بین خواهد رفت:

 صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

هزینه لیزر جوش صورت

هزیه درمان لیزری ابلیتیو (ablative) و غیر ابلیتیو با هم تفاوت دارد. عوامل دیگری نیز بر هزینه لیزر درمانی پوست، تأثیر دارند:

  1. تعداد جای جوش
  2. مساحت تحت درمان
  3. تعداد دفعات جلسات

شما را به خواندن مطلب ریزش ابرو بعد از کاشت نیز دعوت می‌نماییم.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

روشهای درمان اسکارهای پوستی کدامند؟

درمان اسکار جوش با چه روشهایی انجام میشود؟

سابسیژن روشی مؤثر برای درمان جای جوش عمیق

درمان لکه های قهوه ای جای جوش

پانچ صورت چیست؟دوره نقاهت پانچ صورت



نظرات کاربران درباره این مطلب :احسانی [ 1402-08-15 ]
آقای دکتر برای رفع اسکار و آکنه و صاف شدن پوست شما چه روشی رو بیشتر پیشنهاد میدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای کات گونه چند سی سی ژل لازم است؟برای کات گونه چند سی سی ژل لازم است؟

استفاده از ژل های پوستی یک عمل تزریقی محبوب است که برای افزودن یا بازگرداندن حجم به گونه مورد استفاده قرار می گیرد ... ادامه مطلب

نقش مزونیدلینگ در جوانسازی دور چشمنقش مزونیدلینگ در جوانسازی دور چشم

مزونیدلینگ یکی از روش های جوانسازی دور چشم است که ترکیبی از مزوتراپی و میکرونیدلینگ می باشد ... ادامه مطلب

افتادگی گوشه های لب چگونه رفع میشود؟افتادگی گوشه های لب چگونه رفع میشود؟

روش های زیادی برای از بین بردن افتادگی گوشه لب وجود دارد که پزشک بهترین روش را با توجه به شرایط بیمار، برای رفع افتادگی گوشه لب انتخاب میکند. ... ادامه مطلب

پیوند مو برای چه کسانی ممنوع است؟پیوند مو برای چه کسانی ممنوع است؟

روش‌ های مختلفی برای درمان دائمی و موقت ریزش موها و کمک به رشد مجدد و درنهایت پر پشتی آنها وجود دارد. در این میان کاشت مو یکی از محبوب‌ ترین و البته مؤثر ترین روش‌ ها است که می‌ تواند برای همیشه شما را از شر طاسی و کم‌ پشتی راحت کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465