دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / اسکلروتراپی چیست؟درمان واریس با اسکلروتراپی

اسکلروتراپی چیست؟درمان واریس با اسکلروتراپی

واریس یک نوع بیماری در رگ‌ها است که از گردش صحیح خون جلوگیری می‌‌کند. برخی از آنها به شکل آبی یا سبز، برجسته و پیچ خورده یا به شکل طناب از زیر سطح پوست دیده می‌‌شوند؛ اما برخی دیگر خیلی از سطح پوست فاصله دارند و با چشم دیده نمی‌شوند. اسکلروتراپی ضایعات عروقی واریس یک روش درمانی است که از آن برای درمان واریس و رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود. در اسکلروتراپی ضایعات عروقی، پزشک با تزریق دارو به رگ‌های خونی یا عروق لنفاوی باعث کوچک شدن آنها می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در اسکلروتراپی از محلول تحریک کننده‌ای به نام اسکلروزانت استفاده می‌شود که مستقیماً به داخل رگ یا رگ لنفاوی تزریق می‌شود. این محلول باعث تحریک رگ و تورم آن می‌شود. این تورم جریان خون یا مایع لنفاوی را قطع می‌کند و رگ جمع می‌شود. این محلول به طور مستقیم به درون رگ‌ها و وریدها توسط متخصص درمان واریس تزریق می‌شود.

علل ایجاد واریس

از دلایل ایجاد رگ‌های واریسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان واریس با اسکلروتراپی

علائم واریس

مزایای اسکلروتراپی

روش انجام اسکلروتراپی

اسکلروتراپی در مطب پزشک انجام می‌‌شود و پزشک قسمتی که قرار است درمان شود را تمیز می‌کند و با استفاده از تعدادی سوزن بسیار نازک به طور مستقیم به تزریق محلول به درون رگ می‌پردازد. تعداد رگ‌هایی که در هر جلسه درمان می‌شوند بر اساس سایز، موقعیت رگ و سطح کلی سلامت بیمار تعیین می‌گردد. هنگامی‌ که دارو به درون رگ تزریق می‌شود ممکن است شما دچار مقداری درد و ناراحتی شوید و هنگامی ‌که تزریق درون رگ‌های بزرگ بدن انجام می‌شود شما به مدت یک تا دو دقیقه گرفتگی و درد را احساس خواهید کرد. فرآیند اسکلروتراپی حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید.

مراقبت قبل از اسکلروتراپی صورت

مراقبت بعد از اسکلروتراپی صورت

موارد منع انجام اسکلروتراپی صورت

اسکلروتراپی برای کسانی که مشکلات زیر را دارند درمان خوبی محسوب نمی شود:

 صفحه اينستاگرام دکتر سليماني

عوارض جانبی اسکلروتراپی

  1. چند ماه قبل از آنکه عروق واریسی بزرگی که تحت درمان قرار گرفته اند از بین بروند سفت و توده مانند خواهند شد.
  2. نقاط برجسته و قرمزی که در محل تزریق به وجود می‌‌آید باید طی مدت چند روز از بین بروند.
  3. خطوط قهوه ‌ای یا نقاط روی پوست در محل تزریق جلب توجه می‌‌کند که به علت نشت خون از رگ‌هایی که درمان شده اند به وجود می‌‌آیند. در اکثر موارد این رگ‌ها طی مدت ۳ تا ۶ ماه از بین می‌روند اما در پنج درصد از موارد دائمی هستند.
  4. احتمال بروز کبودی در اطراف محل تزریق وجود دارد که ممکن است چند روز تا چند هفته باقی بماند.
  5. احتمال به وجود آمدن عروق خونی کوچک در محل درمان وجود دارد که به این وضعیت شعله ور شدگی گفته می‌شود و ممکن است از چند روز تا چند هفته باقی بماند اما به طور کلی باید طی مدت چند ماه از بین برود و معمولاً پس از آن شما به درمان بیشتری نیاز نخواهید داشت.
  6. در برخی موارد احتمال بروز واکنش آلرژیک به ماده اسکلروسان وجود دارد؛ ولی به ندرت یک مشکل جدی و حاد است. واکنش آلرژیک با علائم و نشانه‌هایی از قبیل تورم و خارش همراه است.

هزینه اسکلروتراپی واریس

هزینه ی اسکلروتراپی واریس به عوامل مختلفی وابسته است از جمله:


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :رادمنش [ 1402-08-27 ]
سلام چجوری باید نوبت بگیرم حضوری یا تلفنی پاهای من مبتلا به واریس عنکبوتیه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
معایب و عوارض کاشت مو چیست؟معایب و عوارض کاشت مو چیست؟

با وجود عوارض پر تعدادی که برای جراحی کاشت مو می توان برشمرد ، باز هم این جراحی نسبتا روشی بی خطر و مطلوب است . انتخاب یک پزشک حاذق و مرکز معتبر در کاهش این عوارض نقش بسزائی دارد ... ادامه مطلب

آیا بعد از کاشت مو تراکم دوران نوجوانی به موها بازمی گردد؟آیا بعد از کاشت مو تراکم دوران نوجوانی به موها بازمی گردد؟

کاشت مو به تکنیک جراحی گفته می‌شود که در آن ریشه‌های مو، تک تک از ناحیه اهداکننده به ناحیه در حال ریزش یا خالی از مو برده می‌شوند. از این روش بیشتر برای درمان ریزش موی مردانه استفاده می‌شود و طی آن ریشه‌هایی که به صورت ژنتیکی در مقابل ریزش مقاوم هستند به ناحیه طاس برده می‌شوند. ... ادامه مطلب

آیا کاشت مو دائمی است؟آیا کاشت مو دائمی است؟

مدت ماندگاری کاشت مو از مهم‌ ترین دلایل قانع‌ کننده افراد کاندید برای کاشت مو است. نتیجه نهایی کاشت مو دائمی است و کاشت مو در دسته بندی روش‌ های ماندگار قرار می‌ گیرد. اگر بخواهید به دائمی بودن کاشت مو استناد کنید، باید این موضوع را در نظر بگیرید که شرایطی بدنی در هر انسان با دیگر متفاوت است. ... ادامه مطلب

مزایای روش پیوند مو ترکیبیمزایای روش پیوند مو ترکیبی

یکی از روشهای کاشت مو، پیوند مو به روش ترکیبی است. این روش پیوند از مزایای FUE و FUT به صورت یکجا بهره می‌برد. FUE و FUT هر دو شامل استخراج مو از ناحیه اهدا کننده و قرار دادن عمل جراحی در ناحیه گیرنده هستند، با این تفاوت که فقط روش استخراج برای بدست آوردن موهای پیوندی است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465