دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / راه های سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن

راه های سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن

یکی از شایع‌ترین شاخصه‌ها برای زیبایی در اکثر فرهنگ‌ها، روشن بودن رنگ پوست است. پوست روشن می‌تواند در زیبایی اثر به سزایی داشته باشد. رنگ پوست یکی از قابل توجه ترین و محسوس‌ترین مشخصه‌ی هر فرد است. رنگ پوست به واسطه میزان و نوع ملانین سنتز شده درون ملانوزوم و الگوی توزیع ملانوزوم در ملانوسیت‌های بدن تعیین می‌شود. افرادی که رنگ پوست تیره دارند، ملانین بیشتری دارند و در واقع مقدار ملانین، رنگ پوست افراد را تعیین می کند. ملانین توسط سلول هایی به نام ملانوسیت ساخته می شود. مقدار ملانین پوست افراد به تجمع ژنتیکی بستگی دارد. با این حال تولید ملانین تحت تأثیر نور خورشید، درجه آسیب دیدگی پوست و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز است. گاهی اوقات پوست، درخشش خود را از دست می‌دهد و بی‌حال و کدر می‌شود. در طول چند سال گذشته، روشن کردن پوست متقاضیان بسیار زیادی داشته است. عمل روشن‌سازی رنگ پوست یک روش درمانی کارآمد است که می‌تواند ظاهر پوست را به شکل قابل‌توجهی بهبود بخشد. سفید کردن پوست فرآیندی است که طی آن افراد رنگدانه ملانین را در پوست کاهش می‌ دهند تا چهره سفیدتری داشته باشند. روش‌های زیبایی که برای روشن کردن پوست استفاده می‌شوند معمولاً تولید ملانین در پوست را کاهش می‌دهند. ملانین یکی از رنگدانه‌های پوست است که رنگ آن را تأمین کرده و از پوست در مقابل اشعه‌ی خورشید مراقبت می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل تیره شدن پوست

کم‌آبی (دهیدراتاسیون)

اگر به اندازه‌‌ کافی آب ننوشید، ظاهر پوستتان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفته است بین نوشیدن آب به اندازه‌ کافی و داشتن پوست سالم، ارتباطی قوی‌ وجود دارد. نوشیدن مقدار زیادی آب به افزایش آبرسانی به سطح پوست کمک می‌کند. استفاده از سرم‌های آبرسان صورت نیز می‌تواند در به دام انداختن رطوبت در لایه‌های فوقانی پوست مفید باشد.

استفاده‌ ناکافی از مرطوب‌کننده

استفاده‌ کم یا ناکافی از کرم مرطوب‌کننده، به‌ویژه اگر پوست‌ خشکی داشته باشید، می‌تواند سلامت و شادابی پوست‌تان‌ را تحت تأثیر قرار دهد. استفاده از مرطوب‌کننده دو بار در روز می‌تواند به آبرسانی پوست و محافظت از لایه‌ فوقانیِ ظریف آن کمک کند.

تجمع سلول‌های پوستی مرده

سلول‌های مرده‌ به طور طبیعی هر روز پوسته ریزی می‌کنند و سلول‌های جدید جایگزین آنها می‌شود؛ اما گاهی اوقات سلول‌های مرده آن‌ طور که باید با سرعت و روال طبیعی جدا نشده و روی سطح پوست جمع می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث خشک، فلس مانند شدن، کدر و تیرگی پوست و عدم یکنواختی رنگ آن خواهد شد.

پوست خشک می‌تواند به سرعت کدر و بی‌حال شود. این موضوع به‌ویژه در طول ماه‌های سرد زمستان که هوا خشک است، یا در صورت سکونت در شرایط آب‌ و هوایی با رطوبت کم، قابل ‌توجه‌تر است.

مصرف تنباکو (سیگار و قلیان)

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱0، استعمال دخانیات یک فاکتور محیطی مهم در پیری زودرس پوست است. این مطالعه مروری به این نتیجه رسید که استعمال دخانیات می‌تواند تولید کلاژن را مختل و فیبرهای الاستیک و بافت‌های پیوندی (همبند) پوست را تجزیه کند. همچنین می‌تواند استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها) را در سلول‌های پوستی افزایش دهد‌. تمام این عوامل می‌توانند سرعت فرایند پیری را افزایش داده و منجر به کدر شدن پوست شوند.

راه های سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن

پیری

پیری بخش اجتناب‌ناپذیری از زندگی است. پیری پوست نیز یک امر طبیعی و گریزناپذیر‌ است. شما نمی‌توانید فرایند پیری را کنترل کنید و مانع آن شوید؛ اما می‌توانید یک روتین روزانه پوست را دنبال کنید که پوستتان را برای سالم و درخشان ماندن، تغذیه و آبرسانی کند.

استرس

استرس یک مشکل بسیار رایج در بین تمام افراد است. چیزی که بیشتر افراد اغلب از آن چشم‌پوشی می‌کنند، تأثیر استرس بر سلامت است. پوست شما نشانه‌های استرس را به شکل آکنه (جوش)، کورک و یا خسته و کدر شدن نشان می‌دهد.

خواب ناکافی

پوست ما این فرصت را دارد زمانی که خواب هستیم، خود را تجدید و بازسازی کند. اگر خواب کافی نداشته باشیم، علائم خستگی (نظیر کدر شدن) روی پوست ظاهر خواهد شد.

رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل برای حفظ سلامت پوست ضروری است. مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی تضمین می‌کند که پوستتان به خوبی تغذیه ‌شود. سبک زندگی مدرن روی عادات غذایی ما تأثیر منفی می‌گذارد و ما را وادار می‌کند رژیم غذایی خود را نادیده بگیریم. این موضوع نیز می‌تواند باعث کدر شدن یا تیرگی پوست شود.

ویژگی‌های پوست تیره

معمولاً پوست کدر، با ویژگی‌های زیر توصیف می‌شود:

مزایای روشن کردن پوست

متقاضیان مناسب روشن کردن پوست

بهترین روش برای رفع تیرگی پوست صورت

هر روش درمان تیرگی پوست را می‌توان برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار داد و استفاده از هر نوع درمان برای رفع تیرگی پوست باید با یک پزشک از قبل مورد بحث قرار گیرد.کرم‌ها و ژل‌ها اغلب برای ایجاد یک اثر سفیدکنندگی کلی استفاده می‌شوند، در حالی که درمان با لیزر یا جراحی سرمایشی معمولاً جهت کاهش لکه‌های تیره کاربرد دارد. استفاده از لیزر و فناوری‌های روز دنیا یکی از بهترین راه‌های روشن شدن پوست صورت و بدن است که معجزه سفید شدن پوست در یک روز را به ارمغان می‌آورد.

راه های سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن

با توجه به درمان‌های سفید کننده پوست، گزینه‌های درمانی به دو روش تقسیم می‌شوند: خانگی و کلینیکال.

روش‌های درمانی خانگی

یک روش طبیعی مراقبت از پوست می‌تواند آثاری ماندگار ایجاد کرده و بی خطر باشد. یک برنامه‌ی مراقبت از پوست مناسب شامل موارد زیر می‌باشد:

پوست ما هر روز در معرض گرد و خاک، آلودگی، باکتری‌ها، نور خورشید و باد شدید قرار می‌گیرد. تمامی این آلودگی‌ها باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی شده و مشکلات مختلفی را در پوست ایجاد می‌کنند. پاکسازی پوست به جلوگیری از این مشکلات کمک می‌کند.

جدا از پاک‌سازی و لایه‌برداری، استفاده از ماسک صورت برای روشن کردن و رطوبت دهی به پوست اهمیت زیادی دارد. این کار برای درمان عارضه‌هایی که در زیر لایه‌ی سطحی پوست وجود دارند مفید است. ماسک صورت همچنین در سم‌زدایی و تقویت گردش خون اثر قابل‌توجهی داشته و بدین ترتیب به فرایند روشن شدن پوست نیز کمک می‌کند. می‌توانید برای گرفتن نتیجه‌ی مناسب، دو بار در هفته از ماسک صورت استفاده کنید.

به دلیل تبخیر آب از پوست، این عضو خشک می‌شود. مرطوب کردن پوست باعث می‌شود تا بافت پروتئینی و لیپیدی پوست خشک شده حفظ شود. مواد مرطوب‌کننده یک لایه‌ی محافظ را بر روی پوست ایجاد می‌کنند.

روشهای درمانی کلینیکال

درمان‌های موضعی روشن شدن پوست صورت معمولاً توسط متخصصین پوست انجام می‌شود؛ زیرا این روش‌ها در مقایسه با سایر روش‌های درمانی ایمن‌تر هستند. مواد موضعی برای سفید کردن پوست معمولاً به صورت ژل یا کرم ساخته می‌شوند و از مواد مختلفی تشکیل شده‌اند که قادر به روشن کردن قطعی پوست هستند. کرم‌های روشن کننده پوست همچنین به عنوان کرم‌های سفید کننده، سفیدکننده‌ها یا کرم‌های محو کننده‌ی لک صورت شناخته می‌شوند. مواد سفید کننده‌ی کرم‌ها مانع تولید ملانین می‌شوند و در نتیجه پوست سفیدتر می‌شود. اساساً این کرم‌ها و ژل‌های پوستی موضعی روش‌های مؤثری برای بازگرداندن حالت اصلی پوست است که تحت تأثیر شرایط خاصی از جمله جوش و آکنه و پیگمانتاسیون قرار گرفته‌اند. بسیاری از این کرم‌ها می‌توانند در سراسر بدن از جمله دست‌ها، بازوها، پاها و البته روی صورت استفاده شوند.

لایه برداری شیمیایی پوست یک روش درمانی روشن شدن پوست است که در آن از یک محلول اسیدی برای از بین بردن لایه‌های خارجی آسیب دیده و در نتیجه سفید و روشن کردن پوست استفاده می‌شود. در هنگام انجام لایه برداری شیمیایی، متخصص پوست از آلفا هیدروکسی اسیدها، تری کلرواستیک اسید یا فنل استفاده می‌کند. لایه برداری شیمیایی پوست را بهبود می‌بخشد و بافت پوست را نرم‌تر می‌کند. این مواد لایه‌های بیرونی پوست مرده را از بین می‌برند و یک لایه جدید پوست با ماهیت، بافت و رنگ بهتر و روشن‌تر به وجود می‌آورند.

میکرودرم ابریژن یا لایه برداری دیاموند پوست با استفاده از وسیله‌ای که سر آن از الماس ساخته شده است، لایه‌های آسیب دیده توسط آفتاب سوختگی و سلول‌های مرده‌ی پوست را به آرامی از بین می‌برد و پوست روشن‌تر وسفیدتر زیر آن را نمایان می‌سازد. میکرودرم ابریژن تولید کلاژن پوست را افزایش می‌دهد و موجب از بین رفتن یا کاهش زخم‌ها و لکه‌های تیره روی پوست ناشی از افزایش سن و نقاط کبدی می‌گردد. میکرودرم ابریژن روشی ایمن است که می‌توان آن را روی صورت، گردن، قفسه سینه، پشت، دست‌ها، بازوها و پا استفاده کرد.

این تزریقات حاوی گلوتاتیون به عنوان یک عامل فعال می‌باشند. گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده است. ویتامین C و گلوتاتیون به همراه یکدیگر استفاده می‌شوند تا رنگ پوست را روشن کنند. این تزریقات باید به مدت ۲ تا ۴ هفته به‌صورت هفتگی انجام شوند. پس از تکمیل درمان اولیه، ممکن است تزریقات برای حفظ آثار درمان ماهیانه ۱ یا ۲ بار انجام شوند. درصورتی‌که دوز این مواد کم بوده و فرد با انجام مرتب آزمایش خون تحت نظر باشد، هیچ عارضه‌ی جانبی ایجاد نخواهد شد. این روش درخشندگی خاصی به‌صورت داده و آثار آن به مدت ۳ تا ۴ ماه باقی خواهد ماند. همچنین تزریقات با سوزن‌های بسیار نازکی انجام شده و درمان عملاً بدون درد خواهد بود.

لیزر جوانسازی پوست می‌تواند برای سفیدتر کردن نقاط یا لکه‌های تیره‌ی پوست استفاده شود. این کار با برداشتن لایه بیرونی پوست یا آسیب رساندن به سلول‌هایی که ملانین را تولید می‌کنند، انجام می‌گیرد. پرتوهای نوری متمرکز شده و پالس‌های لیزری ناحیه مورد نظر را در پوست مورد هدف قرار داده و یک لایه پوست را از بین می‌برند. در حالی که در برخی از درمان‌های سفید کننده هفته‌ها طول می‌کشد تا نتایج مشخص شوند، نتایج حاصل از استفاده از لیزر جهت لایه برداری پوست سریع است و می‌تواند بلافاصله مشاهده شوند. بلافاصله بعد از درمان ظاهر پوست روشن‌تر و نرم‌تر می‌شود و طی ۳ تا ۶ ماه بهبود می‌یابد.

آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

هزینه روشن کردن پوست

هزینه هر جلسه سفید کردن پوست ممکن است به طور گسترده‌ای در بین متخصصان متفاوت باشد و به اندازه سطح پوست، میزان روشن کردن و تجهیزات مورد استفاده بستگی دارد. اغلب تکرار جلسات درمانی برای مؤثر بودن روش‌های درمانی روشن کردن پوست ضروری است.

پیشگیری از تیرگی پوست

لیزر موهای زائد با دستگاه الکس نابلکس ، که یکی از بهترین و تخصصی ترین دستگاه های لیزر است؛ در کلینیک بهین اصفهان قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 36290689 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

روشهای رفع و درمان تیرگی زیر بغل



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
حداقل و حداکثر سن مناسب کاشت مو چقدر است؟حداقل و حداکثر سن مناسب کاشت مو چقدر است؟

سن مناسب کاشت مو ترجیحاً زمانی است که روند ریزش مو تقریباً تکمیل شده و الگوی طاسی در افراد مشخص گردیده است. برای اطلاع از دقیق‌ترین زمان در خصوص حداقل و حداکثر سن کاشت مو بهتر است با پزشک در این زمینه مشورت گردد؛ چراکه این سن در هر شخصی با توجه به سیستم ایمنی بدن، متفاوت است. ... ادامه مطلب

تفاوت های مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چیست؟تفاوت های مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چیست؟

پوست بر اثر استرس و اضطراب، غذای بد، عوامل وراثتی، عدم مراقبت صحیح، تغییر وزن، افزایش سن، بارداری، بیماری‌های زمینه‌ای و غیره آسیب‌ می‌بیند و دچار مشکل می‌شود. در این بین استفاده از برخی روش‌های درمانی جهت بهبود این آسیب‌ها ممکن است تا حد زیادی در زندگی ما تأثیرگذار باشد. ... ادامه مطلب

ایجاد فرم طبیعی ابروها پس از کاشتایجاد فرم طبیعی ابروها پس از کاشت

کاشت ابروی طبیعی جزو عمل‌های رایج زیبایی است که بسیاری از افراد از آن برای تکمیل زیبایی خود بهره می‌برند. ابروها در زیبایی چهره و حتی نشان دادن افکار و احساسات انسان نقش به سزایی دارند و به عنوان یک محافظ برای چشم نیز محسوب می‌شوند. ... ادامه مطلب

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

کاشت ابروی طبیعی برای بازیابی موهای ضعیف بر روی ابرو انجام می شود روش های متعددی دارد که بسته به نیاز بیمار و تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465