دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / علت ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل یا طاسی های ناحیه ای

علت ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل یا طاسی های ناحیه ای

موهای صورت مردان معمولاً از سنین 13 تا 16 سال و تحت تأثیر هورمون‌های مردانه شروع به ظاهر شدن و رشد می‌کند. موهای ریش و سبیل معمولاً ضخیم‌تر از موهای سر است و با الگوی متفاوتی رشد می‌کند که معمولاً بسته به ژنتیک هر فرد متفاوت است. چرخه رشد ریش شامل یک مرحله رشد، مرحله استراحت و ریزش است که پس از مدتی موهای جدید بتوانند شروع به رشد کنند؛ اما برخی اوقات به دلایل مختلفی چرخه طبیعی رشد ریش به هم می‌ریزد و شاهد ریزش ریش صورت خواهیم بود. شناخت علت ریزش ریش بسیار مهم است؛ زیرا با توجه به آن باید درمان مناسبی اتخاذ شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

طاسی ناحیه ای باعث ریزش مو به شکل نواحی کوچکی به اندازه یک سکه بر روی پوست سر یا ریش می‌شود. وقتی افراد با مشکل ریزش موی صورت خود مواجه می‌شوند سؤالی که ذهن آنها را شدیداً به خود درگیر می‌کند این است که علت ریزش ریش موی صورت چیست. در ادامه به رایج‌ترین دلایل ریزش موی صورت مردان پرداخته ایم. ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل در حالت معمول و به ‌شرط آنکه تحت نظارت تخصصی، مدیریت و درمان شود، عارضه نگران‌کننده‌ای نیست.

علت ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل

عوامل وراثتی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت ریزش موی صورت، ژنتیک و عوامل وراثتی است. متأسفانه اگر ریزش موی صورت در ژنتیک شما باشد به هیچ‌وجه نمی‌توان با آن مقابله کرد و باید به فکر راهکاری برای بازگرداندن موهای از دست رفته خود باشید. پس اگر مردان خانواده شما دارای ریش‌های پرپشت و ضخیمی هستند به احتمال زیاد شما نیز از ریش‌های پرپشتی برخوردار خواهید بود و عوامل تضعیف‌کننده دیگر تأثیر چندانی بر روی موهای صورت شما نخواهد داشت؛ اما اگر داشتن ریش کم پشت و حساس در سابقه خانوادگی شما باشد به احتمال زیاد شما نیز درگیر چنین مشکلی خواهید شد.

تغییرات هورمونی در بدن

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در داشتن ریش‌های زیبا و پرپشت، هورمون‌ها هستند. تستسترون نام هورمونی است که در مردان سبب رشد مو در صورت می‌شود. این هورمون را بسیاری از افراد تحت عنوان هورمون مردانه نیز می‌شناسند. در نتیجه اگر به هر دلیلی میزان این هورمون در بدن یک شخص کاهش یابد حجم موهای سر و موی صورت او نیز دچار تغییر خواهد شد.

داشتن بیماری های خاص

برخی از افراد به دلیل سوابق بیماری و یا مشکلات خاص در خصوص سلامتی خود، شاهد از دست دادن موهای صورت خود هستند. در این صورت باید نسبت به درمان بیماری اقدام کنید. اگر ریختن موی صورت شما هیچ دلیل دیگری نداشته باشد، با درمان بیماری که سبب این عارضه جانبی شده مشکل کم مویی شما نیز در ناحیه صورت رفع خواهد شد.

همچنین بخوانید: هزینه کاشت ریش

آسیب ها و یا حادثه های ناگوار

عده‌ای از مردان به دلیل اینکه در یک حادثه‌ای آسیب دیده‌اند، موهای صورت خود را از دست می‌دهند و این آسیب می‌تواند به صورت دائمی باقی بماند. ضربه دیدن در اثر تصادف، آتش سوزی، جراحت شدید پوست صورت و … از جمله همین حوادث هستند.

داشتن تغذیه و سبک زندگی غلط

از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در سلامت موهای سر و حتی صورت، داشتن تغذیه مناسب و سبک زندگی درست است. افرادی که زندگی پر از تنش و استرس دارند در مقایسه با افرادی که با آرامش زندگی می‌کنند بیشتر از ریزش موی صورت و موی سر شکایت دارند. علاوه بر آن، تمامی موهای بدن برای اینکه به خوبی رشد کرده و دوام زیادی داشته باشند، به تغذیه مناسب نیاز دارند. در نتیجه اگر ذخایر ویتامین‌های مورد نیاز موها در بدن شما کم شود با مشکل ریزش مو مواجه خواهید شد. به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً غذاهای سالم را در لیست غذاهای خود بگنجانید و در صورت نیاز از قرص‌های ویتامین و مکمل‌های غذایی کمک بگیرید.

ابتلا به آلوپسی یا ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای که عمدتاٌ در ناحیه ریش اتفاق می‌افتد، در اثر نقص در سیستم ایمنی بدن بروز می‌کند. اگر سیستم ایمنی بدن سلول‌های خودی را به عنوان عامل بیگانه شناسایی نماید، به آنها حمله خواهد کرد. در چنین شرایطی فولیکول مو مورد تهاجم قرار گرفته و از بین می‌رود.

علت ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل

علائم ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل

ریزش ریش ممکن است به شکل ناگهانی در طول چند روز بروز کند یا این اتفاق در طول چند هفته صورت گیرد. لکه‌های ریزش ریش به صورت اشکال مدور ظاهر می‌شوند. در هنگام از دست دادن موی صورت احتمال بروز خارش و درد در پوست وجود دارد. به طور معمول، پوست قابل مشاهده صیقلی می‌شود، اگرچه ممکن است در لمس، زبر احساس گردد. برخی از افراد دچار سرخی، آزردگی و التهاب در نقاط دچار ریزش می‌شوند. گاهی اوقات احتمال رویش موهای نازک در قسمت انتهایی محدوده دچار ریزش و اطراف آن وجود دارد.

تشخیص علت ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل

تشخیص این عارضه توسط متخصص پوست و مو انجام می‌شود. معمولاً برای تشخیص قطعی، تعدادی از موهای اطراف منطقه ریزش مو در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند. در برخی شرایط ممکن است جهت پی بردن به علت زمینه‌ای و یا بررسی بعضی عفونت‌های احتمالی نیاز به دریافت بیوپسی (نمونه پوست) و یا انجام آزمایش خون باشد. از عفونت‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای می‌توان به اختلالات تیروئیدی و عفونت‌های قارچی اشاره کرد.

افراد در معرض خطر ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل یا طاسی‌های ناحیه ای

ریزش موی سکه ای در بین زنان و مردان به یک اندازه دیده می‌شود. شیوع آن در جامعه کمتر از یک درصد است و بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که بیماری عمومی یا پوستی دیگری ندارند (یعنی سالم هستند). اگر هر کدام از شرایط زیر برای شما صدق می‌کند، خطر ایجاد بیماری در شما بیشتر است:

  1. سابقه‌ی خانوادگی : در میان بستگان درجه اول حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بیماران، ابتلا به آلوپسی آره آتا دیده می‌شود.
  2. آسم، تب یونجه، درماتیت آتوپیک، بیماری تیروئیدی، ویتیلیگو و سندرم داون : پژوهش‌ها نشان می‌دهند، افرادی که به یکی از بیماری‌های بالا مبتلا هستند، با احتمال بیشتری دچار ریزش موی سکه ای می‌شوند.

درمان ریزش مو در ناحیه ریش

در ادامه روش‌های درمان ریزش ریش را با هم مرور می‌کنیم:

1. داروهای موضعی

داروها بخش مهمی از درمان ریزش موی صورت را تشکیل می‌دهند. چندین داروی مختلف را می‌توان برای درمان ریزش موی ریش استفاده کرد. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

2. ایمونوتراپی

روش درمانی دیگری که برای درمان ریزش ریش مورداستفاده قرار می‌گیرد، ایمونوتراپی نام دارد. ایمونوتراپی موضعی تکنیکی است که در آن از یک ماده شیمیایی مانند دیفن سیپرون روی پوست استفاده می‌شود تا باعث ایجاد بثورات آلرژیک در بخش‌های آسیب‌دیده پوست شود. این ترکیب و واکنش‌های ایجادشده به دنبال مصرف آن، ممکن‌است در عرض شش ماه باعث رشد موهای جدید شود. با این‌حال اما برای حفظ رشد مجدد موهای صورت باید درمان را ادامه داد.

3. درمان تزریقی

تزریق استروئید یک گزینه رایج برای آلوپسی خفیف در مردان است. از این روش برای کمک به رشد مجدد مو در نقاط طاس‌شده استفاده می‌شود. در این روش سوزن‌های ریز استروئیدی را به پوست لخت نواحی آسیب‌دیده تزریق می‌کنند. برای رشد مجدد موهای صورت، درمان باید هر یک تا دو ماه یک‌بار تکرار شود. نکته مهم در خصوص استفاده از این روش برای درمان ریزش ریش این است که این روش از ریزش موهای جدید جلوگیری نمی‌کند.

4. درمان‌های خوراکی

قرص‌های کورتیزون گاهی برای ریزش موی وسیع مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما به دلیل احتمال بروز عوارض حتما باید مصرف این داروی خوراکی برای درمان ریزش ریش، با مشورت و تحت‌نظر پزشک صورت بگیرد. داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی خوراکی، مانند متوترکسات و سیکلوسپورین، گزینه‌های دیگر در درمان خوراکی ریزش ریش هستند. این داروها با مسدودکردن پاسخ سیستم ایمنی عمل می‌کنند؛ اما به‌دلیل خطر عوارض جانبی مانند فشارخون بالا، آسیب کبدی و کلیوی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های جدی نمی‌توانند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرند.

آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

5. نوردرمانی

نوردرمانی، فتو‌شیمی‌درمانی یا فتوتراپی نامیده می‌شود. این یک نوع پرتودرمانی است که از ترکیبی از یک داروی خوراکی به نام پسورالن و نور UV برای درمان ریزش موی صورت استفاده می‌کند. تأثیر این درمان در کنار درمان‌های مکمل قابل‌توجه است.

6. کاشت ریش

این روش درمانی در واقع یک روش اختصاصی برای درمان ریزش مو در مردان است. در روش جراحی که به آن کاشت ریش هم گفته می‌شود، درست مانند روش درمان جراحی ریزش مو در مردان و کاشت مو در آنها از این تکنیک برای درمان ریزش موی صورت استفاده می‌شود. در درمان ریزش ریش در مردان با استفاده از جراحی از موهای سایر قسمت‌های بدن خود فرد برای درمان استفاده می‌شود. کاشت موی ریش با همین شیوه دنبال می‌شود و از موهای خود بدن فرد برای درمان ریزش ریش در مردان استفاده می‌شود. معمولاً فولیکول‌های موی استفاده شده در این روش از سر افراد گرفته می‌شود. با پیوند مو به ریش صورت، موهای ضعیف‌شده و ریخته‌ی این قسمت‌ها مجدداً ضخیم و تقویت می‌شوند و شروع به رشد می‌کنند. این روش درمانی خصوصاً برای مردانی که رشد ریش‌ها به‌صورت تکه‌تکه است و ظاهر ناخوشایندی به چهره آنها می‌دهد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

7. محصولات شیمیایی

در کنار تمام روش‌های درمانی، می‌توان درمان با برخی از محصولات شیمیایی را هم برای درمان ریزش ریش مدنظر قرارداد. استفاده از انواع پمادها، کرم‌ها، لوسیون‌ها و ترکیبات موضعی که با ترکیباتی که دارند می‌توانند به درمان ریزش موی صورت کمک کنند. این سرم‌ها که در قالب محصولات شیمیایی مختلف تولید و عرضه می‌شوند، هرکدام می‌توانند برای درمان برخی از علائم مورداستفاده قرار بگیرند. بسیاری از این ترکیبات شیمیایی با عنوان سرم‌های تقویت رشد ریش‌ها شناخته می‌شوند. میزان تأثیرگذاری آنها بسته به برند تولیدکننده و محتویات تشکیل‌دهنده آنها دارد.

8. پی آر پی

برای درمان ریزش موی صورت، یکی از روش‌های بسیار کاربردی روش پی آر پی مو است. در این روش از پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان استفاده می‌شود. در درمان ریزش موی صورت، پی آر پی با تحریک فولیکول‌های خفته برای رشد مجدد موهای سالم عمل می‌کند. این گزینه به‌طورکلی گزینه خوبی برای بیمارانی است که دارای تکه‌هایی از موهای کم پشت هستند یا دچار آلوپسی باربا شده‌اند. این روش برای درمان ریزش سکه‌ای ریش کاربرد زیادی دارد.

9. مزوتراپی

مزوتراپی یکی از روش‌های درمان ریزش مو است که به رشد مجدد موها هم کمک می‌کند. اساساً این روش درمانی مؤثر برای کمک به رشد موهای سر مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما می‌توان از این روش برای درمان ریزش موی صورت هم کمک گرفت. درمان با مزوتراپی برای رویش مجدد ریش‌ها برای آقایان مدنظر قرار می‌گیرد. معمولاً درصورتی‌که موهای صورت به‌صورت نامنظم و پراکنده رشدکرده‌باشند یا این که رشد آنها بسیار کم و ضعیف‌باشد، از مزوتراپی ریش و سبیل استفاده می‌کنند. متدهای متفاوتی برای اجرای تکنیک درمانی مزوتراپی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بر اساس الگوی ریزش ریش و میزان این ریزش، از کوکتل‌های درمانی متفاوتی استفاده می‌شود. کوکتل‌های آلوپاتیک مورداستفاده در مزوتراپی مو ، معمولا ًحاوی ویتامین‌های مختلف، انواع مواد معدنی، الاستین، کلاژن، ترکیبات گشادکننده عروق و سایر اجزای فعال هستند.

آیا می دانید حداکثر تراکم کاشت مو چقدر است؟
برای آگاهی از پاسخ این سوال، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

علت ریزش مو در جوانی

علائم طاسی مو با الگوی مردانه

ریزش سکه ای ریش آقایان به چه علت است؟

علت اصلی ریزش مو در جلوی سر

ریزش موی ناشی از لیکن پلان و درمان آن



نظرات کاربران درباره این مطلب :علی هدایت [ 1402-08-10 ]
سلام دکتر من میخوام موهای قفسه سینه ام پرپشت و مردانه بشه .آیا از ناندرلون استفاده کنم موهای سینه ام پرپشت تر میشه یا همون ماینوکسیدیل پنج درصد کافیه برام خیلی مهمه که موهای سینه ام پرپشت بشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاشت مو به روشهای FIT و FUTکاشت مو به روشهای FIT و FUT

در افرادی که مدت طولانی (بیش از 8 سال) از ریزش موهایشان می‌گذرد، احتمالاً ریشه‌ی موها در نواحی ریخته شده و کم‌پشت، به‌مرور زمان از بین رفته‌اند. این دسته از افراد معمولاً از درمان‌های طبی (استفاده از محلول و دارو) نتیجه مناسبی کسب نمی‌کنند و شاهد رویش مجدد موها با این نوع درمان نخواهند بود ... ادامه مطلب

اهمیت مراقبتهای پس از تزریق ژل برای جلوگیری از حرکت ژلاهمیت مراقبتهای پس از تزریق ژل برای جلوگیری از حرکت ژل

تزریق ژل می تواند برای بازگرداندن حجم به گونه و فک و همچنین لب ها یا برای برطرف کردن هرگونه نقص در خطوط صورت استفاده شوند. جهت رسیدن به نتیجه مطلوب و ایده‌آل و عدم تجربه عوارض جانبی ناخوشایند باید نکات مراقبتی ذکر شده در این مطلب باید جدی گرفته شوند. ... ادامه مطلب

کاشت ابرو به روش FUT یا پیوند واحد فولیکولیکاشت ابرو به روش FUT یا پیوند واحد فولیکولی

کاشت ابرو بسیار شبیه کاشت مو است. انتقال مو از مناطق خاصی از پوست سر به ابروها و از این رو بازسازی ابروها انجام می‌شود. کاشت ابرو روشی ایمن است و در صورت از بین رفتن ابرو یا آسیب ابرو برای اهداف آرایشی و زیبایی استفاده میشود ... ادامه مطلب

عوامل مؤثر در ریزش موی مردانعوامل مؤثر در ریزش موی مردان

با افزایش سن به دلایل فیزیولوژیکی و ژنتیکی، تعادل بین ریزش و رویش مو به هم خورده و افراد دچار طاسی‌ کم تا شدید می شوند. اکثر طاسی ها از نوع آلوپسی آندروژنی هستند. با آگاهی از دلایل این مشکل می توانید هر چه سریعتر از ریزش موی خود مطلع شده و جهت درمان آن گام بردارید. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465