دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / ریزش مو بر اثر تغییرات هورمونی

ریزش مو بر اثر تغییرات هورمونی

هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که وظیفه هماهنگی عملکردهای مختلف بدن را از طریق جابه‌جایی پیام از راه خون بین اعضای مختلف بدن برعهده دارند. این پیغام‌ها به بدن می‌گویند که چه کاری را در چه زمانی انجام بدهد. حضور هورمون‌ها برای ادامه زندگی و حفظ سلامتی ضروری است. کوچک‌ترین تغییری در سطح انواع هورمون می‌تواند باعث تأثیر محسوسی در عملکرد سطوح مختلف بدن شود که ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. عملکرد صحیح هر کدام از غدد درون ریز و تولید به اندازه هر کدام از هورمون ها در سلامت موها تأثیر بسزایی دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از علل ریزش مو که از اهمیت ویژه ای برخوردار است ریزش مو در اثر تغییرات هورمون ها می باشد. هورمون ها نقش بسیار تعیین کننده ای در رشد موها دارند. از جمله هورمون هایی که در رشد موها تأثیرات زیادی دارند، می توان به هورمون های جنسی مردانه و زنانه اشاره نمود. معمولاً این هورمون ها زمانی می توانند کمک کنند تا موها رشد بهتری داشته باشند که غدد درون ریز، این هورمون ها را به اندازه کافی تولید نمایند.

در صورتی که هر کدام از هورمون ها در بدن کمتر و یا بیشتر از حد مجاز باشد، کارایی قابل قبولی نداشته و از طرفی ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. به عنوان مثال هورمون های موجود در بدن اگر در حد تعادل تولید شوند به رشد مو کمک کرده اما در صورت بر هم خوردن تعادل هورمون ها، مشکلاتی مانند ریزش در موها به وجود می آید.

دلایل ریزش موی هورمونی

ریزش موی هورمونی به دلایل متعددی بروز می‌کند و تنها یک علت واحد ندارد. ازجمله مهم‌ترین اختلالات و تغییرات فیزیکی که سبب بروز ریزش موی هورمونی می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ورود به سنین یائسگی
  2. افزایش سن در مردان و کاهش سطح هورمون تستوسترون
  3. بروز اختلالات تیروئیدی
  4. استرس

نقش هورمون ها در ریزش مو

غده تیروئید به عنوان یکی از مهمترین غدد موجود در بدن شناخته می شود. معمولاً این غده با ترشح برخی از هورمون ها در سلامت انسان ها نقش بسیار زیادی دارد. غده تیروئید در صورت بروز مشکل گاهی بیشتر و در مواردی کمتر از حد معمول هورمون تولید می کند. هر یک از این حالات مشکلاتی را باخود به همراه دارد. از جمله مشکلاتی که کم کاری و یا پرکاری تیروئید برای بدن انسان به وجود می آورد می توان به ریزش مو اشاره کرد. تعادل در ترشح هورمون توسط غدد تیروئید می تواند مانع از بروز ریزش در موها شود.

ریزش مو بر اثر تغییرات هورمونی

هورمون های جنسی زنانه و مردانه از جمله تستسترون، پروژسترون و استروژن بر روی مو تأثیرات زیادی دارند. این هورمون ها می توانند باعث بروز مشکلاتی مانند پر مویی و یا ریزش مو شوند. در چنین حالتی در موهای سر ریزش ایجاد خواهد شد؛ اما در سایر قسمت های بدن رشد مو و به دنبال آن پر مویی را شاهد خواهیم بود.

انسولین باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود و همچنین بر فرآیندهایی مانند ذخیره چربی، سلامت قلب و رشد مو نیز تأثیر دارد. مطالعات نشان می‌دهند که مقاومت به انسولین در زنان، احتمال ریزش موی آندروژنیک (AGA) یا ریزش مو با الگوی زنانه را افزایش می‌دهد.

 اينستاگرام دکتر سليماني

علائم ریزش مو ناشی از عدم تعادل هورمون‌ها

معمولاً ریزش مو به شکل های مختلفی ظاهر می شود. در برخی موارد ممکن است نوع ریزش در مو ها به علت آن نیز بستگی داشته باشد. در اینجا به علائم مربوط به ریزش در مو ها به دلیل عدم تعادل در هورمون ها اشاره می شود.

درمان ریزش موی هورمونی

در برخی از موارد، اختلالات هورمونی مانند وجود بیش از حد هورمون مردانه به نام آندروژن می‌تواند باعث ریزش مو در زنان شود. این عارضه با داروهایی مانند اسپیرونولاکتون یا قرص‌های ضد بارداری درمان می‌شود.
در مردان داروی فیناستراید (با نام تجاری پروسکار) برای درمان ریزش موی مرتبط با هورمون آندروژن مصرف می‌شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که در 62 درصد از زنانی که از داروی ضد بارداری دروسپیرنون استفاده کرده‌اند، کاهش ریزش مو مشاهده شده است. این تحقیق نشان می‌دهد که این دارو برای رفع ریزش موی ناشی از افزایش میزان آندروژن در زنان مؤثر می‌باشد.

برای آگاهی از اینکه نتیجه نهایی کاشت ابرو چه مدت بعد از کاشت مشخص می شود ؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

از چه روشهایی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده میشود؟

ریزش سکه ای ریش آقایان به چه علت است؟

علائم طاسی مو با الگوی مردانه

برخی از روشهای درمانی ریزش مو

علت اصلی ریزش مو در جلوی سر



نظرات کاربران درباره این مطلب :ضیایی [ 1402-08-10 ]
سلام من خانمی 34 ساله هستم بیشترین ریزش موهام از جلوی مو هست و نمیدانم چرا سمت شقیقه هام بیشتر مو میریزه البته ریزش دارم ولی جلوی موهام خیلی کم شده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
معایب کاشت مو به روش FITمعایب کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT دوره ی بهبودی بسیاری کوتاهی دارد و چون بیشترین مقدار مو را می‌توان در یک جلسه برداشت و در محل طاسی سر بیمار کاشت ، اغلب نتایج بسیار خوبی از این روش بدست می آید ... ادامه مطلب

مراقبتهای قبل و بعد کاشت ریشمراقبتهای قبل و بعد کاشت ریش

امروزه روش های مختلفی برای جایگزین کردن موهای از دست رفته وجود دارد و افراد می توانند با عمل کاشت ریش به ظاهر و چهره دلخواه خود برسند. اگرچه دوران نقاهت پس از عمل زیبایی کاشت ریش دوران مهمی بوده و باید در مورد چگونگی گذراندن آن پرس و جو کرد ... ادامه مطلب

پیوند مو برای چه کسانی ممنوع است؟پیوند مو برای چه کسانی ممنوع است؟

روش‌ های مختلفی برای درمان دائمی و موقت ریزش موها و کمک به رشد مجدد و درنهایت پر پشتی آنها وجود دارد. در این میان کاشت مو یکی از محبوب‌ ترین و البته مؤثر ترین روش‌ ها است که می‌ تواند برای همیشه شما را از شر طاسی و کم‌ پشتی راحت کند. ... ادامه مطلب

پس از روش کاشت موی FIT چه مراقبتهایی نیاز است؟پس از روش کاشت موی FIT چه مراقبتهایی نیاز است؟

کاشت مو به روش FIT یکی از روشهای غیرتهاجمی کاشت مو است. در این روش فولیکول های مو به صورت بسیار دقیق از سر بیمار برداشته میشوند وخونریزی و زخم بعد از کاشت مو مشاهده نخواهد شد. انجام این روش کاشت مو نیاز به مراقبت‌های ویژه ندارند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465