دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / دلایل، پیشگیری و راههای درمان ریزش ابروها و مژه ها

دلایل، پیشگیری و راههای درمان ریزش ابروها و مژه ها

مژه‌ های پرپشت و زیبا یکی از عوامل زیبایی چهره و جلوه بیشتر چشم‌ها است. دلایل زیادی برای ریزش موهای ابرو و مژه وجود دارد. این ریزش ممکن است در اثر عدم تعادل هورمونی مانند عدم تعادل هورمون‌های تیروئیدی همراه باشد. علاوه بر این بسیاری از بیماری‌رهای پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و غیره می‌توانند منجر به ریزش ابرو شوند. یکی از علل اصلی ریزش ابرو و مژه بیماری آلوپسی است که نوعی بیماری خودایمنی است. علاوه بر این موارد کمبود برخی مواد مغذی یا تغذیه نامناسب یا استفاده از برخی داروها می‌توانند باعث ریزش آنها شوند. تشخیص علت ریزش ابرو اهمیت زیادی دارد. تنها با تشخیص درست است که می‌توانید مسیر درستی برای درمان انتخاب کنید. پزشک می‌تواند از داروها، محلول‌های موضعی یا داروهای گیاهی مختلفی برای درمان این مشکل استفاده کند. برخی روش‌های زیبایی مانند کاشت ابرو و مژه یا میکروبلیدینگ ابرو هم می‌توانند به شما کمک کنند تا ظاهر ابرو و مژه طبیعی داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل ریزش ابروها و مژه ها

مهم‌ترین عوامل کم پشتی و ریزش ابرو و مژه شامل موارد زیر است:

چه مقدار از ریزش مژه و ابرو طبیعی است؟

مژه‌ و ابرو همچون موی سر رشد می‌کنند و امکان ریزش آنها وجود دارد. ریزش مژه و ابرو اگر بین یک تا 5 عدد در روز باشد طبیعی است؛ اما در غیر این صورت نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

راههای درمان ریزش مژه و ابرو

تشخیص علت ریزش مژه و ابرو

متخصص پوست ابتدا در مورد علائم، مدت زمان علائم و هرگونه سابقه خانوادگی بیماری‌های ریزش مو سؤال خواهند کرد. آنها همچنین ممکن است در مورد رژیم غذایی و موارد دیگر نیز از شما سؤالاتی بپرسند.
در طول معاینه، پزشک از ابزاری به نام درموسکوپ استفاده می‌کند. درموسکوپ یک ابزار پزشکی غیرتهاجمی است که موهای ابرو و پوست را بزرگ‌نمایی می‌کند. اگر پزشک شما به شرایط خاصی مانند آلوپسی آره آتا مشکوک باشد، ممکن است از مقیاسی مانند ابزار بریگام ابرو برای ارزیابی شدت ریزش استفاده کند.
در صورت لزوم، پزشک شما یک آزمایش کشش انجام می‌دهد که شامل کشیدن آرام چند تار مو از ابروهای شما است تا ببیند آیا به راحتی کنده می‌شوند یا خیر. اگر این ابزارها به تنهایی برای تشخیص قطعی ریزش ابروی شما ناکافی باشند، پزشک ممکن است آزمایش خون را هم تجویز کند.
آزمایش خون معمولاً برای بررسی سطوح هورمون تیروئید T۳ و T۴ استفاده می‌شود. این آزمایش هرگونه عدم تعادل هورمونی را که می‌تواند باعث ریزش ابرو و مژه شود را نشان خواهد داد.

راههای پیشگیری از ریزش ابرو و مژه

روشهای درمان ریزش ابرو و مژه

ماینوکسیدیل (Rogaine) یک داروی بدون نسخه و موضعی است که برای مردان و زنان مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این دارو طی چند ماه می تواند رویش موهای شما را به حالت عادی بازگرداند. همچنین کورتیکواستروئیدها به صورت موضعی، تزریقی یا قرصی می توانند برای درمان آلوپسی آره آتا ، اگزما، درماتیت یا پسوریازیس با کاهش التهاب و پاسخ ایمنی استفاده شوند.
آنترالین که معمولاً برای درمان پسوریازیس استفاده می شود، یک ضد التهاب و مشتق طبیعی آنتراکینون است. اغلب برای کسانی که ریزش موی ابرو ناشی از یک فرآیند التهابی دارند، تجویز می شود.

میکروبلیدینگ ابرو یا دیگر روش های ترمیم و آرایش ابرو

این گزینه چندان ارتباطی با درمان ندارد؛ اما راه چاره‌ ی مناسبی است. میکروبلیدینگ و فیبروز یا دیگر روش‌ های ترمیم ابرو باعث رشد مجدد مو نمی‌ شود؛ اما می‌ تواند ظاهری پرتر به ابروها بدهد.
روان درمانی
گاهی کاهش ریزش ابرو ناشی از اختلالات روانی است، اختلالاتی مانند استرس مزمن، اضطراب یا تریکوتیلومانیا. در این شرایط ابتدا باید مشکل روانی را برطرف کرد. اگر پزشک تشخیص دهد که علت ریزش ابرو یا کلا ریزش موی شما مشکلی روحی یا روانی است، بهترین اقدام این است که با یک روانشناس مشورت کنید و درمان توصیه‌ شده را شروع کنید.
کا‌شت ابرو و مژه
کاشت ابرو و مژه یک مداخله جراحی جزئی با حداقل تهاجم و تقریباً بدون درد است. این جراحی مانند کاشت مو شامل برداشتن دقیق برخی از تارهای مو (معمولاً حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰) از پشت سر یا از ابروی سالم و پیوند آنها به مناطقی است که دچار ریزش مو شده‌اند. کاشت ابرو تنها در یک جلسه و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

سایر درمان های ریزش ابرو

روش‌ های دیگری که می توان برای درمان ریزش ابرو استفاده کرد عبارت‌اند از:

درمان خانگی ریزش مژه و ابرو

به هر علتی که دچار ریزش ابرو شده‌اید، پس از برطرف کردن علت ریزش ابرو و مژه ها می‌توانید با استفاده از درمان‌ گیاهی به درمان ریزش ابروهای خود بپردازید. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید این است که برای نتیجه گرفتن از درمان‌های خانگی باید صبور باشید و برای مدت نسبتاً طولانی از آنها استفاده کنید.

بهترین داروی ضد ریزش مژه و ابرو

بیماتوپروست یک داروی موضعی است که افراد آن را مستقیماً روی ابرو اعمال می‌کنند. چندین مطالعه نشان داده است که استفاده از بیماتوپروست یک بار در روز می‌تواند نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای در رابطه با ریزش ابرو به همراه داشته باشد.

استفاده از کرم‌ها یا پمادهای استروئیدی می‌تواند ریزش مو را کند، کند. با توجه به بنیاد ملی آلوپسی آره آتا (NAAF)، مطالعات نشان داده است که با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی، رشد مجدد ابرو تا حدود ۲۵ درصد بهبود یافته است. افراد همچنین می‌توانند برای تحریک رشد مو از تزریق کورتیکواستروئید استفاده کنند. پزشکان اغلب این تزریق‌ها را برای کمک به درمان آلوپسی آره آتا (طاسی) انجام می‌دهند. بنیاد طاسی در رابطه به استفاده از کورتیکواستروئیدها برای ریزش ابرو می‌گوید که رشد مو ۴ هفته بعد از این درمان مشاهده می‌ شود.

ماینوکسیدیل یکی از داروهای ضد ریزش مو است که به طور گسترده برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. افراد اغلب از ماینوکسیدیل و کورتیکواستروئیدها با هم برای درمان ریزش موی ابرو استفاده می‌کنند. هنگامی که یک فرد محلول ماینوکسیدیل ۵٪ را به صورت موضعی دو بار در روز استفاده می‌کند، حداقل تأثیر را تجربه خواهد کرد. ممکن است ترکیب این دارو با کورتیکواستروئیدها برای گرفتن نتایج بهتر استفاده شود.

کدام ویتامین برای تقویت مژه و ابرو لازم است؟

ویتامین ب برای سلامت و رشد مژه و ابرو نیز بسیار اهمیت دارد و نه تنها موجب افزایش ضخامت تار موها میشود عمر مفید آنها را نیز افزایش میدهد.

ریزش همزمان مژه و ابرو نشانه چیست؟

ماداروز عارضه‌ای است که باعث ریزش موهای مژه یا ابرو در افراد می‌شود. این بیماری می‌تواند یک طرف صورت یا هر دو طرف را درگیر کند. ریزش ابرو و مژه آشکارترین علامت این بیماری هستند. ناگفته نماند عواملی مانند جذام و برخی عفونت‌ها نیز می‌توانند باعث بروز هم زمان این اتفاق شوند.

کدام بیماریها باعث ریزش مژه و ابرو میشوند؟

ریزش مژه و ابرو در بیماران زمینه ای

گاهی ریزش ابرو در بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات مربوط به سلامتی ریشه دارد. به‌ همین دلیل باید قبل از اقدام برای درمان مشکل ریزش، بیماری را درمان کرد.

ریزش ابرو در بارداری و شیردهی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند بر رشد فولیکول‌های کاشته شده اثر بگذارد یا باعث ریزش آنها شود.

ریزش مژه و ابرو پس از کاشت

در بیشتر موارد، موهای کاشته شده برای ابروها بسیار ضعیف هستند و قدرت کافی برای رشد را ندارند. در نتیجه چند روز پس از کاشت می‌ریزند. این ریزش معمولاً ده تا دوازده روز پس از کاشت ابروها اتفاق می‌افتد و کاملاً طبیعی است.

دکتر متخصص برای درمان ریزش مژه و ابرو

اگر ابروی شما شروع به ریختن کرده ‌است، باید برای تعیین علت به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علائم شما را بررسی می‌کند و آزمایش‌های مناسب را برای تشخیص علت ریزش تجویز کنند. پس از آن می‌تواند یک برنامه درمانی مناسب را برای شما شروع کند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

راهکارهای درمان ریزش مو بعد از کرونا

علائم طاسی مو با الگوی مردانه

ریزش موی ناشی از لیکن پلان و درمان آن

کاربرد و مزایای مزوتراپی مو

ریزش سکه ای ریش آقایان به چه علت است؟



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465