دکتر محسن سلیمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبتهای پس از کاشت مو / مراحل قبل و بعد از کاشت مو در کلینیک دکتر سلیمانی

مراحل قبل و بعد از کاشت مو در کلینیک دکتر سلیمانی

موهای پرپشت یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد اعتماد به ‌نفس و زیبایی در افراد است. افزایش سن یا برخی از عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها و انتخاب سبک نامناسب زندگی می‌تواند منجر به ریزش موهای افراد شود. وجود این مشکل موجب می‌شود که افراد، اعتماد به ‌نفس خود را از دست داده و برای حضور در جامعه دچار مشکل شوند. امروزه علم پزشکی پیشرفت چشمگیری در زمینه جوانسازی پوست و زیبایی داشته است. یکی از روش های متداول در زمینه مشکلات مو، در واقع کاشت یا پیوند مو است که مورد استقبال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان قرار گرفته است و همواره دارای نتیجه مطلوبی بوده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاشت مو تکنیک جراحی است که در آن پزشکان با کمک تکنیک‌های مختلف کاشت، از نواحی دارای بانک موی قوی گرافت ها را به نواحی از پوست انتقال می‌دهد که موی آنها در حال ریزش است یا آن ناحیه خالی از مو است. در واقع، ریشه‌هایی از موهای بدن فرد که نسبت به ریزش مقاوم هستند به ناحیه طاس انتقال داده می‌شوند. کاشت مو معمولاً برای درمان ریزش مو با الگوی طاسی مردانه استفاده می‌شود و یک روش عالی برای بهبود کیفیت زندگی افراد است.

مزایای کاشت مو

انواع روش های کاشت مو

عمل کاشت موی سر به شیوه های مختلفی که در ذیل آمده است، قابل انجام است:

مراحل قبل و بعد از کاشت مو

مراحل کاشت مو

  1. مشاوره قبل از کاشت مو: در طول مشاوره قبل از کاشت مو مواردی همچون سلامت عمومی فرد، ارزیابی خواهد شد.
  2. معاینه مو: پزشک قبل از صدور اجازه کاشت باید ضخامت مو، تعداد فولیکول‌های سالم روی سر، رنگ موها و پوست سر را با دقت معاینه نماید تا متوجه شود که آیا پیوند مو برای فرد نتیجه بخش خواهد بود یا خیر.
  3. انتخاب روش کاشت موی مناسب: پس از معاینه دقیق ویژگی‌های مو و بررسی نواحی مناسب برای برداشت فولیکول، پزشک با در نظر گرفتن درخواست فرد، اقدام به انتخاب بهترین روش کاشت مو که با کمترین عوارض و بیشترین بازدهی همراه باشد، می‌نماید.
  4. آزمایشهای لازم قبل از کاشت مو: پس از انتخاب متد کاشت مو پزشک از فرد می‌خواهد که از لحاظ چند فاکتور مهم و مؤثر در فرایند کاشت مو بررسی شود. عواملی همچون کم خونی، فشار خون بالا، دیابت، کمبود آهن یا اکسیژن خون، وجود مشکلات انعقادی خون و … مواردی هستند که به شدت روی کیفیت پروسه کاشت مو تأثیر می‌گذارند، بنابراین فرد باید قبل از کاشت مو از بابت فاکتورهای مذکور مورد بررسی آزمایشگاهی قرار بگیرد و جواب آزمایش خود را تحت اختیار پرسنل و کادر پزشکی قرار دهد.
  5. برداشت مو: در این مرحله پزشک از بانک مویی که از قبل تعیین نموده است اقدام به استخراج فولیکول‌های مو به تعداد مورد نیاز خود می‌کند.
  6. انجام کاشت مو: موها پس از تبدیل به گرافت‌های چندتایی در ناحیه طاسی سر با فواصل معین کاشته می‌شوند.

مراقبت‌های پیش از کاشت مو

مراقبت های بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو بیمار وظیفه دارد برای تسریع روند بهبودی و کسب نتیجه بهتر یک سری مراقبت های لازم انجام دهد. حال در ادامه به صورت کامل برایتان شرح می دهیم:

مراحل بعد از کاشت مو در کلینیک

دوره مربوط به رشد موهای کاشته شده معمولا یک پروسه نسبتاٌ طولانی مدت است. ما باید بدانیم که در هر دوره زمانی بعد از کاشت چه مرحله ای از رشد موهای کاشته شده باید اجرایی شود تا بتوانیم مراقبت های لازم را انجام دهیم. اینگونه می توان رشد موها را در بهترین شرایط ممکن و در زمان درست شاهد باشیم. معمولاً موهای کاشته شده باید توسط خود فرد و در صورت نیاز توسط پزشک متخصص بازرسی شوند تا از صحت عمل پیوند مو اطمینان کامل پیدا نمود. در ادامه با تفکیک زمانی می توان از نحوه نگهداری و میزان رشد موهای کاشته شده مطلع شد.

هفته اول بعد از کاشت مو

هفته اول بعد از ترمیم مو مهمترین زمان برای مراقبت های پس از کاشت مو می باشد؛ زیرا در این مقطع ممکن است در محل های اهدا کننده یا بانک مو دچار ورم شده، که معمولاً طبیعی می باشد. در صورت مشاهده هر نوع قرمزی و یا ورم در قسمت بانک مو خونسردی خود را حفظ نمایید؛ زیرا این مورد برای افراد زیادی بعد از کاشت مو پیش می آید و مشکل خاصی به جود نخواهد آورد. اکثر موهایی که بعد از هفته اول کاشت مو دچار ریزش می شوند فقط ساقه مو می باشند. فولیکول های مو در زیر پوست توسط بافت پوست محکم شده و احتمال ریزش مو همراه ریشه بسیار کم می شود. فولیکول های مو در زیر پوست توسط پوست عروق جمع می شوند و ۴-۵ روز بعد از عمل بی خطر هستند. عمیق ترین قسمت ساقه مو از شکل فولیکول های آنها تقلید کرده و مانند یک نقطه است. واقعیت این است که با شروع ریختن ۴-۵ روز پس از عمل ، ریشه مو (فولیکول) ایمن باقی می ماند.

هفته دوم بعد از کاشت مو

در هفته دوم ورم و قرمزی که هفته نخست ایجاد شده بود، به مرور کمتر شده تا به طور کامل از بین برود. در صورتی که در این دوره زمانی در سر خود پوسته مشاهده نمودید، جای هیچ گونه نگرانی نبوده و می توان با شست و شو درست و مناسب این پوسته خشک شده را برطرف نمود. دقت داشته باشید که داروهای تجویز شده بعد از کاشت مو توسط پزشک را در این زمان باید با دقت مصرف نموده تا بتوان بهترین نتیجه را از عمل کاشت مو به دست آورد. هرگونه سهل انگاری در مصرف داروها می تواند باعث بروز مشکلاتی در آینده شود. از این رو مصرف صحیح دارو ها اهمیت بسیار بالایی دارد.

هفته سوم بعد از کاشت مو

ممکن است موهای کاشته شده در هفته سوم شروع به ریزش کند و این موضوع تا پایان ماه اول ادامه داشته باشد. فرآیند ریزش موهای کاشته شده نیز در این بازه زمانی امری کاملاً طبیعی بوده و نیازی به هیچ گونه نگرانی بابت موها نمی باشد. این ریزش به این علت است که فولیکول های مو وارد فاز شوک می شود و این شوک منجر به ریزش موها می شود. در اینجا تنها تارهای مو ریخته شده و فولیکول مو سالم می باشد. در این مرحله دوباره شاهد رشد این موها خواهیم بود. در هفته سوم پس از کاشت این احتمال وجود دارد که شکل ظاهری موها مانند قبل از عمل کاشت مو شود. این دوره خواب موها نام دارد و قبل از شروع به رشد مجدد رخ میدهد. زمان شروع و پایان این دوره برای افراد مختلف، متفاوت می باشد.

ماه دوم تا چهارم بعد از کاشت مو

در این بازه زمانی اغلب موهایی که توسط پزشک کاشته شده، رشد خود را آغاز کرده اند. البته هنوز هم ممکن است موها کم پشت بوده و به تراکم دلخواه نرسیده باشند. بانک مو یا همان ناحیه اهدا کننده نیز به طور کامل در این دوره ترمیم شده و هیچ گونه قرمزی و یا مشکلات دیگری در این قسمت مشاهده نمی شود.

ماه پنجم تا نهم بعد از کاشت مو

از ماه پنجم رشد موهای کاشته شده بیشتر شده و می توان حتی برای کوتاه کردن موها نیز اقدام نمود. هنوز هم احساس کم پشتی در موها مشاهده می شود؛ اما با نزدیک شدن به اواخر این دوره موها رشد بیشتری داشته و ضخیم تر از قبل می شوند. پوست سر نیز در این دوره به حالت طبیعی و اولیه خود باز می گردد. بنابراین پس از ماه ششم می توان شاهد انعطاف پذیری بیشتر پوست سر نیز بود.

سال اول بعد از کاشت مو

با گذشت یک سال از عمل پیوند مو می توان رشد موهای کاشته شده را در اغلب نواحی سر شاهد بود. اغلب موها از پوست سر خارج شده و تراکم موها به حد قابل قبولی رسیده است. اگر موج یا فر در موها مشاهده شود نیز امری طبیعی بوده و این حالت با گذشت زمان از بین می رود. معمولاً با پایان سال اول بسیاری از مشکلاتی که ممکن است پس از کاشت مو در سر و یا موها مشاهده شود از بین می روند. با رسیدن به پایان سال اول، خیال افراد از رشد طبیعی موهای کاشته شده تا حدودی راحت می شود.

سال دوم بعد از کاشت مو

اغلب افراد لحظه شماری می کنند تا ظاهر نهایی موهای خود پس از کاشت را مشاهده نمایند. در سال دوم پس از کاشت مو می توان این موضوع را به راحتی مشاهده نمود. پس از دو سال موهای کاشته شده رشد کاملاً طبیعی خود را آغاز نموده و به تراکم بسیار مناسبی خواهند رسید. ضخامت موهای کاشته شده در سال دوم بیشتر از سال اول می باشد. در سال دوم میزان حجم موها بیشتر شده و همچنین شاهد رشد و تراکم بیشتر موهای کاشته شده نیز خواهید بود. بهترین زمان برای مشاهده نتیجه نهایی کاشت مو، سال اول پس از عمل کاشت مو می باشد.

کاندیدای مناسب کاشت مو

از کاشت مو می‌توان برای بازیابی موها در موارد زیر استفاده کرد:

کاندیدای نامناسب کاشت مو

افراد زیر کاندیدای مناسبی براش کاشت مو نیستند:

اينستاگرام دکتر سليماني

عوارض کاشت مو

یکی از شایع ترین عوارض کاشت مو، تورم بعد از جراحی است. این عارضه به دلیل تجمع مایع بینابینی زیر پوست و حتی خارش ناحیه تحت درمان رخ می دهد. تورم پس از مدت کوتاهی با برداشتن مایع بینابینی ناپدید می شود. یکی دیگر از عوارض کاشت مو خونریزی است. خونریزی حین جراحی می تواند به دلیل اشتباهات جراح یا عدم آگاهی باشد؛ اما بعد از کاشت مو خونریزی ایجاد نمی شود. التهاب ناحیه تحت درمان یکی از شایع ترین عوارض کاشت مو پس از جراحی است که به صورت جوش یا زخم در محل کاشت ظاهر می شود و باعث ایجاد درد و ناراحتی در فرد می شود.

حدود 10 درصد از بیماران امکان دارد پس از کاشت مو دچار نوعی بی حسی شوند. این عارضه دائمی نیست و پس از چند روز به طور کامل برطرف می شود. تشکیل کیست در ناحیه تحت درمان زمانی اتفاق می افتد که حجم زیادی از مو کاشته شود. خوشبختانه این عارضه دائمی نیست و پس از چند هفته به طور کامل از بین می رود.

هزینه کاشت مو

گستردگی سطح کاشت، تعداد گرافت‌های برداشت شده و تراکم موهای کاشته شده، کیفیت بانک موی فرد، آزمایش‌ها و معاینات قبل از کاشت، دستمزد پزشک و تیم جراحی و کلینیکی که برای این کار انتخاب می‌کنید تأثیر زیادی در هزینه‌ها خواهد داشت.

برای آگاهی از جدیدترین روشهای کاشت ابرو ، کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین
تلفن : 36290689 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

قرص سیلدنافیل بعد از کاشت مو

آیا زدن ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو ضروری است؟

چرا پس از کاشت مو سردرد میگیریم؟

نحوه و زمان کوتاه کردن مو بعد از کاشت مو

علت چرب شدن و ترشحات پوست سر بعد از کاشت مو



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آنچه موجب سفیدی موهای شما میشودآنچه موجب سفیدی موهای شما میشود

از عوامل اصلی سفیدی زودرس مو میتوان به ژنتیک اشاره کرد ... ادامه مطلب

چرا بعد از لیزر موها دوباره رشد می کند؟چرا بعد از لیزر موها دوباره رشد می کند؟

حذف موهای زائد، یکی از مواردی است که افراد برای حفظ نظافت شخصی، داشتن ظاهری آراسته تر آن را انجام می دهند. لیزر موهای زائد، روشی برای کاهش و رفع موهای ... ادامه مطلب

کلوئید پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟کلوئید پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

کلوئید یا گوشت اضافه نوعی جای زخم برجسته به‌شمار می‌ رود که بعد از بهبود جراحت روی پوست نمایان می‌ شود. کلوئیدها هنگامی ایجاد می‌ شوند که بعد از اتمام فرایند بهبود پوست، بافت زخم همچنان تشکیل می‌ شود. این نوع ضایعات پوستی می‌ توانند بسیار وسیع‌تر از زخم اصلی باشند. ... ادامه مطلب

آیا ریزش ابرو بعد از کاشت طبیعی است؟آیا ریزش ابرو بعد از کاشت طبیعی است؟

ابرو یکی از مهم‌ ترین اعضای صورت است که در زیبایی افراد نقش زیادی را ایفا می‌ کند. به همین دلیل افراد همواره به دنبال راهکارهایی هستند که ابروهای خود را زیباتر کرده و ظاهری متفاوت به چهره خود ببخشند. کاشت ابرو یکی از روش‌ های تأیید شده و اثرگذار برای حالت‌ دهی به ابروها و حفظ زیبایی افراد است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465